Rapadalen

Årets vandring hade vi tänkt skulle innebära mindre vandring och mera upplevelser än tidigare år. Planerar att starta vid Sitoälvsbron, gå till Aktse. Vidare upp via Skierfe och följa östra dalsidan och någon dag (beroende på väder) senare hamna vid Spatnek. Hoppas på att finna någon fin plats där för dagsturer och älgspaning.

Har inte varit nere i Rapadalen tidigare. Det talas ofta om "runda vallen". Den ligger väl i björkskogen? Hur är det uppe på Spatneks sluttningar. Finns där lämpliga tältplaster (för spaning, utgångspunkt för dagsturer och allmän naturupplevelse)? Mera camping än vandring!

Tacksam för goda råd.

Börje

PS Räknar med mycket vackert väder första veckan i september! Blir det så?

Hej

Jag och en kompis tänker göra ungefär samma tur som du. Vi kommer att starta på em. den 5/9 vid bron. Jag tog ungefär samma tur för ca 3 år sedan. Vi gick dock inte längre än till Skierfe. Så långt fanns det helt ok tältplatser dock fanns det lite vatten.

Vem vet vi kanske syns där uppe i vildmarken.
/Mikael

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är inga problem att hitta tältplatser uppe på högfjällsplatån, nere i björkslyet är det svårare. Vet ej på rak hand var Spatnek ligger, tyvärr.

Tjena!

Låter som en trevlig och förnuftig vandring, ibland är det bästa att bara sitta utanför tältet och njuta, inte slita ihjäl sig med långa vandringar i branta slutningar.

Jag gick från Nammatj upp Rapadalen för ca två veckor sedan vilket var en upplevelse. Det finns en klar markerad stig men genom att ganska många går här är den bitvis söndertrampad och speciellt i de blöta partierna mycket lerig. Mycket plaskande blir det. Med Spatnek misstänker jag att du menar de två knabbarna Alep och Lulep Spatnek. Vi tältade precis nedanför Lulep där vi hittade en fin plats. Tältplatser finns längs hela vägen i hyffsad omfattning, det gäller bara att hitta en där det samtidigt finns vatten men med tålamod så går det.
Det finns två knepiga vad som man kanske bör nämna, Buovdajågasj måste vadas. Det är en smal liten kanal med ca 1,5 m djupt vatten (dock inte strömt!) men har man tur och letar lite kan man hitta björkstockar som någon vänlig själ lagt över och därmed klara sig undan.
Lulep Vassjajågasj (om ni kommer så långt upp) var till knähöjd när vi gick över.

Hoppas det är til nå'n hjälp.
/Patrik W

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips