Ram vs Softpack

Jag ska köpa en ryggsäck som jag uteslutande ska använda till att fjällvandra med, vanligtvis med tält. Jag vet inte om jag ska köpa en ramsäck eller en softpack. Vad säger ni? Vad är för respektive nackdelarna med de olika konstruktionerna?
 
Ram ett alternativ

Eftersom du skriver att du uteslutande skall ha säcken till fjällvandring så låter ju en ramsäck som ett alternativ. Fördelen med ramsäcken är att du kan packa ganska mycket i en sådan och inte behöva bry dig så mycket om hur noga du packar, inte i samma grad som med en "softpack". En annan fördel är även att du kan spänna en massa otympliga saker i ramen samt packa ovanpå locket vilket kan vara svårt med de flesta, nåväl kanske inte de flesta men många softpacks. Nu är ju förvisso normala softpacks inte sådär jättesofta ändå, Klättermusens Mjölner får väl räknas till en softpack men har ändå en sorts ram i aluminium som gör att man får det enklare att packa på höjden.
Nackdelen är väl att ramsäckar inte är "inne", kanske utseendet eller vad vet jag. De är ju lite otympligare att frakta på tåget. Sen är det ju även priset, du kan få en softpack en del billigare medan en lagom stor mittemellanbra ramsäck ligger på över 3000 kr.

Att bära... de ramsäckar som jag provat (LK70, LK100) så uppfattar jag det i alla fall som att vikten tas bättre upp av en ramsäck. Bär du under 30 kg så tror jag nog att en softpack gör jobbet lika bra, såvida det är ett bra avbärarbälte.

Vill du betala under 3000 kr så är det nog en soft av typ Hagöfs, Lowe, Gregory som gäller, över 3000 kr så kommer du snart upp i prisklasserna för Arcteryx Bora, Norröna, Bergans etc. För dessa summor får du en rejält bra softpack och då hade jag nog lagt pengarna på en sådan istället. Alternativet hade nog varit att få tag på en bra ramrygga begagnad för en billig peng.

Om jag inte minns helt fel är det inte första gången denna diskussionen är uppe, den brukar sluta med något som snarast liknar ett forum i stil med "Mac vs. Windows" :)
 
Säckkonstruktion

Klart du skall ha en ramsäck med lagom stor ryggsäck och möjlighet fästa vad du behöver på ramen.
Ramsäckar är stabilare, mindre lastkänsliga men framför allt luftar de bättre.
Inte behöver du ge 3-4.5 tusen för en ramsäck. Begagnademarknaden är full av dem, priset brukar vara under lappen. Själv har jag på loppis köpt åtskilliga till blott ett par hundra.
Så sätt igång och sök.

Go tur

Johan K
 
Softpack vs Ram

I fjol bytte jag min ram mot en s.k. Softpack. Men dagens Softpacks är inte samma sak som för tio år sedan. De har tagit del av ramens goda egenskaper genom att man numera har en inbyggd ram. I.a.f. har man gjort det på de mera påkostade anatomiska ryggsäckarna.

Varför bytte jag då?
Anatomisk säck sitter helt enkelt bättre på ryggen. Går man i brantare och svårare terräng tenderar ramsäcken att komma i svängning. När jag kom hem från en tur förra vintern så hade jag blåmärken på båda armarna av ramen.

När är ram bättre då? Går man i lätt terräng typ Kungsleden så fungerar ram lika bra. Möjligen något svalare i.o.m. att ryggsäcken inte ligger an mot ryggen. Men jag upplevde det inte som något problem. Annat var att jag tyckte att det var lättare att låta höften ta vikten av ryggsäcken med ram. Med min anatomiska säck måste jag dra åt hårdare i höftbältet. Men det kan ju bara vara min ryggsäck som är sån förstås.

Att man kan hänga mer saker utanpå en ramsäck håller jag inte med om. Min anatomiska fungerar lika bra. Fast jag försöker unvika att hänga på saker utanpå då det gör säcken oskönare och mer instabil.

Summerat så tycker jag att en anatomisk softpack med inbyggd ram fungerar bäst i de flesta situationer.

/Jonas U
 
Köp efter känsla

En ramsäck har sina fördelar; lastokänsligare och stabilare, luftigare ibland även om moderna ramisar ofta har så påkostad stoppning mot ryggen att skillnaden mot softsäck blir minimal.

Ramisar kan kännas ohanterliga att åka skidor med, där är ofta en softpack bättre. Fast bäst är att ha prylarna i en pulka förstås :).

Jag väljer säck efter bärkänsla, gillar frisvängande höftbälte och moderna "hårda" bärremmar/bälten av formsprutat skum. Fanns det en ramsäck med sådant höftbälte och sådana remmar skulle jag nog välja den. Nu blir det en Norröna av soft-modell istället (synkron 2). Den är stabil nog och mångsidig. Den är också lätt. Smidigare än en ram är väl inte alltid sant, med 3 veckors packning tenderar alla säckar att bli en smula ohanterliga :).

Vad du än gör, köp inte förrän din rygg talar om för dig att du valt rätt :).

Vänligen,

J
 
Jag trivs med min bergans powerframe.
Ramsäck med en liten ram ser inga nackdelar med denna ramkostruktion om man skulle åka tåg eller flyga. ramen sticker inte ut utan är istort sätt lika stor som säcken.
När jag valde ram säck så testade jag en herras massa säckar både soft och ram. Jag kom fram till att ramen passar mig bäst efersom jag packar lite prylar unanpå.
Dock tycker jag det är synd att ramsäckarna har fått lämna plats i butiken åt massor med softpacks.

Om du funderar på bergans så kan jag säga att den är mindre än haglöfs alaska som har en gigantisk ram
Berans säger att den rymmer 130l men jag skulle säga 100-110l de räknar tydligen med snölåset också.

/Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.