Ram ett alternativ
Eftersom du skriver att du uteslutande skall ha säcken till fjällvandring så låter ju en ramsäck som ett alternativ. Fördelen med ramsäcken är att du kan packa ganska mycket i en sådan och inte behöva bry dig så mycket om hur noga du packar, inte i samma grad som med en "softpack". En annan fördel är även att du kan spänna en massa otympliga saker i ramen samt packa ovanpå locket vilket kan vara svårt med de flesta, nåväl kanske inte de flesta men många softpacks. Nu är ju förvisso normala softpacks inte sådär jättesofta ändå, Klättermusens Mjölner får väl räknas till en softpack men har ändå en sorts ram i aluminium som gör att man får det enklare att packa på höjden.
Nackdelen är väl att ramsäckar inte är "inne", kanske utseendet eller vad vet jag. De är ju lite otympligare att frakta på tåget. Sen är det ju även priset, du kan få en softpack en del billigare medan en lagom stor mittemellanbra ramsäck ligger på över 3000 kr.
Att bära... de ramsäckar som jag provat (LK70, LK100) så uppfattar jag det i alla fall som att vikten tas bättre upp av en ramsäck. Bär du under 30 kg så tror jag nog att en softpack gör jobbet lika bra, såvida det är ett bra avbärarbälte.
Vill du betala under 3000 kr så är det nog en soft av typ Hagöfs, Lowe, Gregory som gäller, över 3000 kr så kommer du snart upp i prisklasserna för Arcteryx Bora, Norröna, Bergans etc. För dessa summor får du en rejält bra softpack och då hade jag nog lagt pengarna på en sådan istället. Alternativet hade nog varit att få tag på en bra ramrygga begagnad för en billig peng.
Om jag inte minns helt fel är det inte första gången denna diskussionen är uppe, den brukar sluta med något som snarast liknar ett forum i stil med "Mac vs. Windows"