Räkna kalorier under långtur?

Hej! En mtb-tur på drygt 50mil planeras till sommaren. Skog och fjällterräng, alltså ganska krävande mark att cykla på.
När det gäller mat så är jag fundersam på hur mycket energi man kommer att göra av med på ett ungefär, så jag vet hur mkt jag ska stoppa i mig vid varje måltid för att vara någorlunda pigg och fräsh.

Ett normalvärde är väl 2000Kcal/dag?
Om man sedan cyklar drygt 8 timmar, kanske mer, hur mkt energi går åt då mån tro?
 
Re: KCAL

XPAT; sa:
Om man cyklar 22 km/h så räknar man väl med att man gör av med ca 600 kcal/timme...

Det där värdet måste man ta med en stor nypa salt.
Underlaget, cykelteknik, höjdskillnader och din vikt m.m måste tas i beaktande. Utgå från att din kropp har en basal ämnesomsättning på 2-3000 kcal/dygn.
Sen får du lägga till att du utför ett tungt arbete
under ett antal timmar + att kroppen kommer dra extra energi för att återhämta hela tiden eftersom du kommer
cykla under flera dygn. Räkna med 5000+ Kcal/dygn ungefär. Men det kan variera mkt.
 
€t rŠtt

Om du sŠtter i dig ca 4000 kcal per dag i bšrjan sŒ mŠrker du snart om du behšver mer eller mindre. Med smšr och ost Šr det lŠtt att biffa upp portionerna. SnŒla inte med lŒngsamma kolhydrater, undvik snabba. Ha nŒgot gott till varje kvŠll! Drick tillrŠckligt med vatten! Cyklar du kan du sŠkert handla bŒde lagat och rŒvaror lŠngs vŠgen.

Go tur

Johan K
 
Ät som vanligt men mer

Min erfarenhet från diverse längre turer med cykel, till fots, på skidor och med kanot är att det räcker med att äta som vanligt fast något mer.

Jag försöker att hitta en bra mix mellan snabba och långsamma kolhydrater, t.ex havergrynsgröt med sylt på morgonen.

Är man dessutom en aning rund, som jag är, så bär man med sig ett försvarligt förråd av energi som det bara är bra att bränna av. M.a.o så är det ingen fara att för någon vecka bränna mer energi än den man dagligen tillför kroppen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.