punkteringsfria däck?

Nu i sommar har jag lyckats punktera min kära nishiki tre gånger, kanske för att jag hamnar på grusvägar lite då och då. Så jag funderar på ifall det finns några bra smala punkteringsfria(?) däck, som går bra på asfalt och överlever grusvägstortyr?

Finns det något sådant?
 
Inget däck (med tryckluft) kan sägas vara punkteringsfritt. Däremot finns det däck med kevlar som är motståndskraftig mot grus och dylikt. räkna med att dessa däck kostar ca 200-500 kr/st.

Se förövrigt till att köra med högt lufttryck (nära max) och kolla fälgbanden ordentligt.

Kanske kan en flintcatcher funka http://www.sjscycles.co.uk/cid/MSTD...ke-NUT-fitting-Tyre-Savers--per-pair-7378.htm

Flintcatchers diskuteras på http://forum.ctc.org.uk/viewtopic.php?f=1&t=16090&hilit=tyresavers och http://forum.ctc.org.uk/viewtopic.php?f=5&t=23436&start=0
/Niklas
 
Erfarenheter

Continental Contact har jag cyklat drygt ett par tusen mil på balndat underlag med. Två punkor.

Min nyhopkommna lättourer har jag cyklat omväxlande på grus och asfalt i dryga 250 mil med Cheng-Shin köpta på coop utan punka.

Väl så viktigt som val av däck är att ha högt tryck i däcken gärna maxtryck.
 
Som en tidigare redan varit inne på så kan även däck som är extra förstärkta drabbas av punkteringar.

Själv har jag fått punka 2 gånger på min "punkteringsfria" däck som jag har haft i ca 1 år. Båda punkteringarna, som ironiskt nog inträffade några dagar efter varandra, berodde på att vasst grus (som användes för halkbekämpning) hade borrat sig in till slangen.
 
Schwalbe Durano Plus ska vara rätt så punkteringssäkert. Finns dock bara i 23 och 25 mm, för smalt för dig? Jag kör de vanliga Duranosarna i 28 mm i stadsmiljö inkl ca 200 m grus dagligen (inte sååå mycket ;) ), efter en sommars cykelpendling så jag inte haft nån punka.

http://www.schwalbe.de/gbl/en/produ...ich=11&tn_mainPoint=Produkte&tn_subPoint=Race

En annan orsak till att du fått flera punkor kan vara att däcket börjar bli slitet. Min erfarenhet är att man för punktering betydligt lättare på gamla, slitna däck.
 
En annan orsak till att du fått flera punkor kan vara att däcket börjar bli slitet. Min erfarenhet är att man för punktering betydligt lättare på gamla, slitna däck.

Det stämmer väl med min erfarenhet. När jag får punka på ett gammalt kvalitetsdäck brukar jag byta både däck och slang.
/Niklas
 
redan två punkteringar

Eftersom min cykelpendling vart längre efter semestern så införskaffades en racer. Nya däck monterades (23mm får kolla fabrikas, kommer ej ihåg) www.actionsports.de.

efter 40 mil fick jag två punkteringar på samma vecka (tar bort sten/glas som ger punkteringen). Tyckte att det verkar LITE tidigt att byta däck efter 40 mil... Men har iallafall köpt ett 5 lagers kevlar av något märke från bike-discount.de. Detta har inte ännu monterats eftersom jag väntar på flera punkteringar. Är nu uppe i 70 mil på däcken (19 vändor till jobbet).

Fram så finns det fortfarande remsor kvar utav gjutskägget i mitten.

Hur många mil kan man räkna med på ett däck?

Köpte bara ett däck eftersom punktering verkar vara ett bakdäcksproblem.

min torrvikt är 76kg

/Janne
 
Hur många

mil man kan köra på ett däck beror på däckets slitstyrka och belastningen.

Bakdäck håller ca 50% av sträckan för ett framdäck. 23 mm landsvägsdäck håller mycket olika länge beroende på t ex vikt och gummiblandning, ca 100-400 mil för icke tävlingsdäck bör kunna stämma någotsånär. Ett däck som ger frekventa punkteringar när det sitter bak kan hålla kanske 100 mil till eller mera om det byts till framhjulet.

Somliga påstår att man undviker punkteringar om man talkar innnerslangen. Förstår inte varför någon som kan förklara?

Thure
 
punka på slangen då ??

Det diskuteras här, och ofta annars, punkteringsfria "däck", rekommendation av däck o s v.

Men eftersom jag hittills bara fått punktering på "slangen" så undrar jag om inte val av slang är minst lika viktigt, eller viktigare...?
 
Lågt däcktrydk ger ju lätt "snake bits". Punkteringar i övrigt med många åra kevlardäckbruk beror på främmande föremål genom eller i däck. Brukar byta slang efter två lappar. Bra butylgummislangar i rätt dimension håller förvånadsvärt länge. Med rätt högt tryck längst.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.