Däck som "niger"

Har bytt däck på min touringcykel, från 622-37 till 622-28. Fälgen verkar rund men framdäcket "niger" vid fälgskarven. Fälgen är en Nokia 622-17. När jag hade det bredare däcket märkte jag inget. Vad är det som är fel, tror ni?
Christer
 
Jo, ibland är det knepigt att få på däcket så det sitter lika "högt" runt om. Väldigt svårt att försöka påverka också tycker jag, dvs. genom att försöka trycka ner det på något annat ställe och försöka få upp det där det som du skriver "niger".

Att ta av hela däcket och göra ett nytt försök från början är mitt enda tips, men när jag själv gjorde så vid ett tillfälle lyckades jag inte särskilt mycket bättre... Är ju som att däcket helt enkelt är för litet, men i just mitt fall fungerade det bättre med ett likadant däck och likadan fälg på framhjulet, så man kan ju undra.
 
tips

Hej
Om Anders förstått ditt problem så kanske jag har ett tips som fungerar, det fungerade iallafall för mig. Jag fick tipset från min Cykloteket. Man såpar helt enkelt fälgkanterna med såpavatten för att få mindre friktion mellan däck och fälg innan man sätter på däcket och pumpar. När man pumpar upp däcket så glider det till slut på plats. Se också till att däckskanterna är rena.
 
Cirkelrunt

Kanon!!!
Lite diskmedel, pumpa hårt, och se... däcket är runt!
Det är bl a för sådana här praktiska tips som forum är bra att ha!
/Christer
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.