Positionsformat och kartreferenssystem

Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut ett par saker.
Det jag undrar över är vilket positionsformat samt vilket kartreferenssystem man skall använda till sin gps.
I min Vista finns det en hel uppsjö av olika typer att välja i mellan.
Jag har provat positionsformatet hddd´mm,mmm` tillsammans med kartreferenssystemet WGS 84 det andra jag provat är rikets nät tillsammans med RT 90.
Vilket är bäst att använda?
Är det så att olika positionsformat och kartreferenssystem skall användas till olika program och karttyper?
Det program jag använder mig av är Kartex tillsammans med gröna kartan, vilket är bäst lämpat att använda här?

Och nu till en helt annan sak.
I ett inlägg för ett tag sedan skrev jag och undrade vilka batterier som är bäst att använda när det är kallt.
I min Vista manual så står det att de bästa batterierna att använda vid temperaturer under 0 grader är litium batterier. Men några litium batterier har då inte jag lyckats att finna. Är det någon som har provat samt vet vart man kan få tag i litium batterier så vill jag att du berättar om dina erfarenhater i detta inlägg.

Litium

Jag skulle ju återkomma med svar om litiumbatterierna (som jag skrev i forumet tidigare), när jag testat dem, men de är inte riktigt slut än =)
Var i Dalarna förra helgen och använde dessa ca 6-7 timmar / dag (lö-sö) både i bilen och utomhus. I bilen var det väl ca 19 grader och utomhus ca -8 grader (kallt).
Vid ett tillfälle var vi ute med denna ca. 4 timmar i "kylan" och det funkade utmärkt.
Att jämföra med uppladningsbara NiMH som tog slut efter 3,5 timme i 0 gradigt väder..
Så, att de räcker längre är ju helt uppenbart. Speciellt i kyla.
I veckan efter har jag kört någon timme om dagen utomhus (0 grader). Så totalt 16-17 timmar.

2 st litium kostar ca 90 spänn, för det priset får man ju 8 st Alkaliska. Så vem vet, kanske de Alkaliska räcker lika länge egentligen, men man slipper byta och kalibrera kompassen stup i kvarten. Så för egen del kommer jag köra med Litium (både sommar och vinter) när jag ska vara ute under längre tid (1-2 veckor)

Det kan vara lite svårt att få tag i litium, men prova i en fotoaffär. De jag köpte heter e2nergizer.

Säkert finns det någon som har lite mer "teoretiska värden" på dessa batterier. På förpackningen står att de ska räcka 5 ggr längre än vanliga batterier.

I Dalarna blev det en Confluence:
http://www.confluence.org/confluence.php?lat=61&lon=14&visit=1

Go jul! / Peter

Hej, Tomas!
Klart är att positionsformat och kartreferenssystem är beroende av vilken karta man använder. Det beskrivs i texten på kartan vilket som gäller. Själv använder jag RT90 tillsammans med lantmäteriets terrängkarta eller den s.k. "Gröna kartan". Det samma gäller för fjällkartan. Är jag på sjön och navigerar så använder jag alltid sjökort och WGS84. Det är inget som hindrar dig från att använda WGS84 till "Gröna kartan" i stället men då är det det bruna rutnätet på kartan som gäller som skall överensstämma inom en meter med WGS84 men det är inget som jag rekommenderar.
MVH! Sten.

RT90

Så funkar det: För svenska landkartor typ "blå" "gröna" mm. är det RT90 som gäller sedan är det en smaksak om du använder xy eller long/lat, för modernare sjökort är det WGS84 som är aktuellt

Billiga batterier

90 kronor för 8 alkaliska batterier verkar hutlöst även om det är något "hitech" märkesbatteri som Duracell eller så.

Pröva Clas Ohlson 10 st för 29 kr eller ännu bättre IKEA:s 10 st för 19 kr, det blir 42 batterier för 90 kr istället för 8. Visst är det kanske några % mindre kräm i dom men ändå....

Uppladningsbara batterier kan ju vara en annan idé, men erfarenheten visar att dom räcker i bästa fall kanske 50% av vad IKEA batterierna gör och kostar ganska mycket.

Följande ungefärliga drifttider får jag ur batterierna med min eMap:
Hitech märkesbatterier 13-14 timmar
IKEA/Clas Ohlson 10-12 timmar
NiMH 1300 4-5 timmar
allt vid tempraturer mellan 10-20 grader

Jag har gjort en liten kalkyl på en snabbladdare med 4 batterier eller vanlig laddare med 8 batterier för en kostnad av ca 300 kr och jämfört med att man får mer än 150 IKEA batterier som man dessutom inte behöver byta så ofta. Flera års förbrukning i mitt fall.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg