Vilket positionsformat och kartreferenssystem?

Hej, jag får ca 1000 meter felvisning åt nordväst på mina koordinater tagna på Madeira. Ska jag ändra inställning i GPS?

Dessa är förutsättningarna:
Karta: 1:45000, 1st edition 2001, For use with GPS.
UTM Zone 28 / Elipsoid WGS84
Rutnät i º och '.

GPS: Garmin etrex Venture
Positionsformat hdddºmm'ss,s"
Kartreferenssystem WGS84

Exempel: 32º38'49,9"N - 16º54'07,3"W
borde vara ungefär 32º38'40,0"N - 16º53'45,0"W

Tack på förhand
/Bengt
 
Hur har du konstaterat detta???

Har du jämfört koordinaterna i basemapkartan i Venture mot en karta med lat/long-koordinater?
Läser du på rätt nät på kartan eftersom du också nämner UTM?
Har du zoomat in kraftigt på GPSen och läst lat/long koordinaterna på det sättet?
Har du gjort det visar förmodligen också Venture overzoom intill aktuella kartskalan !
Har själv en Vista och zoomar man in på denna till mer än "5 km" så visar den "overzoom" i basemap.
Basemapkartan har inte större noggrannhet och därför varnar den på detta sätt !!!
Man får inte tro att precisionen i en vektorkarta inte har några gränser om man zoomar in kraftigt.

Framgår ej av ditt inlägg hur du kommit fram till din slutsats.

Att ändra inställningar i GPSen förändrar inte koordinaterna som du tagit.
Det ända som händer om du gör en annan inställning är att GPSen räknar om från lat/long till den projektion och det kartdatum du valt. Papperskartan du jämför med har vad jag förmodar lat/long-gradnät och kartdatum WGS84 och då ska du inte behöva ändra något.

// Ingvar
[Ändrat av INWE 2003-02-13 kl 17:42]
 
Har du inte läst fel på kartan? Om det är en UTM-projektion så är lodräta och vågräta linjer på kartan UTM-koordinater, inte lat o long. Den angivna positionen är nästan 2 grader väster om mittmeridianen för zon 28. det betyder att latitituder går snett nedåt från vänster till höger och longituder går snett åt höger nedifrån och upp.

Hälsningar
Harald
 
Allting är ju frid och fröjd så länge man kan använda svenska landkartor med RT90.
Jag försökte nu använda GPS:en även på Madeira men det var ju inte lika enkelt.

Den karta jag använt har rutnät i graderº och minuter'.
Jag satte några exakta fixpunkter som waypoints och försökte att se om de hamnade rätt på kartan men fick då ca 1000m felavvikelse med lat/long och WGS84 på min Venture.
Försökte hitta någon UTM-inställning som skulle passa bättre. Provade med positionsformat UTM/UPS och kartreferenssystem European 1950 då visade GPS:n visserligen UTM 28 före koordinaterna men avvikelserna blev ännu mer än med inställningen WGS84.

Vilken inställning gäller för att min GPS ska visa UTM-projektion och zone 28.
Såg att det fanns "Eget UTM-nät" men det förutsätter att man matar in en del parametrar.

Hälsningar
Bengt
 
UTM resp. grader och minuter

Din karta verkar besynnerlig !
Du uppger UTM zon 28/WGS84 men samtidigt har kartan rutnät i grader och minuter.

Det passar inte ihop (då UTM-koordinater ej redovisas i grader och minuter) såvida du inte har bägge rutnäten på samma karta förstås men det har vi inte fått svar på ännu.
 
Mer om UTM

Angivningssystemet UTM (Universal Transverse Mercator) delar in jorden (utom Arktis och Antarktis) i sextio zoner i nord-sydlig riktning om vardera sex graders östlig "längd" med nummer 1 längs datumlinjen i Stilla havet och 31 öster om Greenwichmeridianen. Zonerna i sin tur delas in i geografiska rutor (åtta grader "höga") från söder mot norr med bokstäver. Södra halvan av Sverige ligger i stort sett inom ruta 33 V, och Madeira ligger i ruta 28 S. Den geografiska rutan behöver anges bara om det finns risk för förväxling. För polarområdena finns ett liknande system med beteckningen UPS.

För varje zon finns ett plant koordinatnät indelat i 100-kilometerskvadrater. Varje sådan kvadrat betecknas med ett bokstavspar (bigram) enligt ett sinnrikt system för att förhindra förväxlingar. Madeira ligger, tror jag, helt eller delvis inom kvadratrutan CB; de bokstäverna bör finnas angivna på din karta när den utger sig för att vara UTM-baserad. I GPS-mottagaren som hellre vill syssla med siffror omvandlas bokstäverna i stället av de två första siffrorna i vardera av de sju + sju koordinatsiffrorna. CB blir i zon 28 omräknat till 03 och 36.

Inom varje sådan ruta mäter man från sydvästra hörnet i kilometer eller meter österut - norrut (över gatan upp i huset). Två siffror i vardera ledden anger kilometernoggrannhet, fem siffror meternoggrannhet. Din mottagare vill säkert ha meternoggrannhet. Med de två inledande siffrorna blir det alltså sju siffror österut och sju siffror norrut, förutom zonangivelsen .

Den punkt du har angett (N 32 38' 49.9" W 016 54' 07.3") hamnar i kilometerrutan 2113 och fullständiga UTM-angivelsen får jag till 28 S 0321603 3613774.

Kartdatum skall som din karta säger säkert vara WGS 84. Sedan skulle jag själv hellre använda positionsformatet hddd mm.mmm' om kartan anger grader och minuter men inte sekunder. Risken för att jag skulle räkna fel om jag behövde uppskatta sextiondedelar är tydlig.

Men den här lilla föreläsningen ger väl inte lösningen till din 1000-metersavvikelse.
 
Kartan har även en gradering i kartmarginalen som enligt era svar då måste vara UTM.
Graderingen är från 288 till 324 W och från 3612 till 3638 N.
 
Stämmer UTM-koordinaten ???

I Memmes inlägg fick du en konvertering till UTM.
Hur pass stämmer dessa koordinater i kartan ?
 
Utländska kartor inte alltid att lita på

I detta sammanhang vill jag berätta om mina GPS-erfarenheter från Grekland och Gran Canaria.

Inför en rundresa i Grekland köpte jag översiktskartor över Grekland utgivna i samarbete med den grekiska ”generalstaben”. Skalan är 1:250.000, tryckta år 1995. När jag bodde i en liten grekisk by tog jag GPS-koordinaterna och hur jag än prövade med olika kartdatum hamnade jag c:a 1 km fel på kartan. Så småningom upptäckte jag att de tryckta longituderna inte överensstämde på de olika kartbladen. Den 22:a längdgraden låg 2,5 cm längre österut på ett kartblad (kartbladen överlappade). 2,5 cm motsvarar 6,5 km. Vilken karta skulle jag lita på? Svar: Ingen. GPS-en var oanvändbar ihop med kartan.

På Gran Canaria skulle jag köpa en karta över ön. I en välsorterad bokhandel hade jag två kartor att välja mellan, en tysk och den andra minns jag inte ursprunget på. Vis av erfarenhet kollade jag om lat och long stämde överens på de bägge kartorna. Vad tror ni? Nej, nej. De båda kartorna hade rejält olika uppfattning om var lat och long skulle ligga. Jag chansade och köpte den ena kartan. När jag prövade mot GPS vid en fyr på en udde, visade det sig att kartan inte stämde alls. Om den andra kartan var riktig det vet jag inte.

Av ovanstående kan man lära att man inte kan förutsätta att kartorna är korrekta utomlands, inte ens om de ges ut av ”generalstaben”.

Madeira-kartan ovan i tråden var visserligen inte tryckt, men finns det någon garanti för att en digital karta skulle vara bättre än en tryckt?

Hälsningar

L-G

[Ändrat av L-G 2003-02-14 kl 21:50]
 
Jag har i helgen försökt lära mig mer om UTM.
Den största hjälpen på vägen har jag fått från era svar
men hittade även en ganska bra dokumentation på
internet ”A Practical Guide to GPS-UTM” på länken
http://www.dbartlett.com/index.htm sida 13-15.
Har även tittat på Lantmäteriets hemsida och där
uppger man att UTM oftast numera används med WGS84.

Memmes konvertering till UTM stämmer exakt med min GPS
när jag väljer Positionsformat UTM UPS och Kartreferenssystem WGS84.
Men när jag jämför med UTM-skalan i kartmarginalen
får jag ungefär samma fel som tidigare.

Testade även med positionsformat hddd°mm.mmm' (enligt Memmes tips) och kartreferenssystem WGS84.
Fortfarande hamnar jag ca 500m nordväst om alla mina waypoints jag tagit.
De 1000 metrarna jag angav tidigare berodde på ett räknefel.

Så kanske är det som Lars-Gunnar skriver att kartorna är inte bättre från vissa länder.
Hur som helst så lär man sig en del av sånt här.

Tack för alla synpunkter och tips.
Hälsningar
Bengt
 
Mad at Madeira Map (mer galen än arg)

Det vanligaste kartformatet för Maderia (och Porto Santo) är enligt instruktionsboken Southeast Base (SE Base). När jag räknar med hjälp av min gps verkar det i alla fall som om man får lite bättre värden med det.

Det tycks finnas fler datum för madeiriska kartor. En färsk tidskriftsartikel
http://www.asprs.org/asprs/resources/grids/04-2002-portugal.pdf
beskriver flera datum, med siffror och formler som kanske kan användas i ett User Grid för den som förstår sådant.

Litet mer forskning på nätet ger tipset att din Madeirakarta kan vara utgiven i en serie World Mapping Project med nr ISBN 3-8317-7017-4. Är det rätt? Jag har mejlat till (vad jag tror är) utgivaren ekz genom Brigitte Robenek (adressen finns på http://www.ekz.de/files/world_mapping_1.pdf) för ett par (fyra) dagar sedan. Jag frågade om rätt positions- och kartformat, men har ännu inte hört något. Har jag skrivit till rätt företag?
 
Re: Mad at Madeira Map (mer galen än arg)

Memme; sa:
Det vanligaste kartformatet för Maderia (och Porto Santo) är enligt instruktionsboken Southeast Base (SE Base). När jag räknar med hjälp av min gps verkar det i alla fall som om man får lite bättre värden med det.

Det tycks finnas fler datum för madeiriska kartor. En färsk tidskriftsartikel
http://www.asprs.org/asprs/resources/grids/04-2002-portugal.pdf
beskriver flera datum, med siffror och formler som kanske kan användas i ett User Grid för den som förstår sådant.

Litet mer forskning på nätet ger tipset att din Madeirakarta kan vara utgiven i en serie World Mapping Project med nr ISBN 3-8317-7017-4. Är det rätt? Jag har mejlat till (vad jag tror är) utgivaren ekz genom Brigitte Robenek (adressen finns på http://www.ekz.de/files/world_mapping_1.pdf) för ett par (fyra) dagar sedan. Jag frågade om rätt positions- och kartformat, men har ännu inte hört något. Har jag skrivit till rätt företag?

Kartan är mycket riktigt en i World Mapping Projekt-serien men den har ISBN nr 3-931567-36-2.
Hälsningar
Bengt
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.