Pjäxa och skida?

Hallå där!!!

Har tänkt att köpa pjäxa och skida, men vet inte riktigt vad jag ska ha.
Om ni har några förslag så får ni gärna dela med er.

Jag har en smal och lång fot så en en pjäxa som är smal, lång och hög skulle inte vara dumt.

Och i skid väg så skulle jag vilja ha en skida som går bra både i offpist och i vanliga pisten, men är mera lämplig åt offpist.
Hur är det med längden på skidan (jag är 1.80)?
 
Tja, det finns väl ett par hundra lagg...

Scarpa gör, som tidigare nämnts i forumet, ganska smala pjäxor (läst). Kanske en T2:a skulle passa. Du kan ju kolla med Anders Bäck som skrivit inlägget innan dig om han vill bli av med sina :) om storlekarna passar...

Skidor:
Om du åker mycket pist, satsa på ett par lagg med kraftig skärning (smal midja). Om du åker puder vill du ju ha breda skidor. Jag valde K2 Super Stinx, ganska breda men ändå med viss midja.

I övrigt är det viktigare vad du väger / hur hårt du kör för valet av skida. Elan Stinger är ju billiga och helt OK, men passar lättare/ minder offensiva åkare. Atomic 9.22 är ju eg alpinskidor, men dess låga vikt gör att många offensiva åkare väljer dem.

Det finns absolut hur många recensioner av skidor som hellst så jag ska sluta här... Kolla ex freeride.nu, där finns mycket.

Mvh
 
Pjäxor + skidor

Halloj, Jonas (och Oscar).
Som Oscar påpekat så är Scarpa smala, långa och relativt höga (T2:eek:r), samt att vi har diskuterat det på denna tråd http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7732.
Jag har ett par T2:eek:r i strl 10, som är inköpta i februari i år, som jag funderar på att sälja. Om det är av intresse så kan du ju skicka ett mail (brook@ludd.luth.se).

Jag åker på Atomic TM24 och Chilisar, och är relativt nöjd med skidorna (har inte hunnit åka så mycket med dem ännu), men jag funderar på att köpa ett par Voilé Hardwire-bindningar istället för chilisarna.

Ha det !

MVH Anders B
 
Sasta på en hög pjäxa!!!

Tjena

Visst är det kul med en pjäxa som är lite halvhög som T2 men när jag åkt ett tag och ville börja åka lite tuffare har jag saknat höjden av en T1 eller motsvarande. Kommer därför byta så snart ekonomin tillåter. Om du vill gå med hudar eller på tur funkar det lika bra med högre pjäxor som med lägre så det är inte det du ska låta avgöra. De flesta av mina vänner som åkt mycket telemark byter till högre och stabilare pjäxor, (fast nu har vi ju börjat gå över mot randonee också så tja...).
Om skidan har jag inget universal tipps för vilken skida du än köper kommer du antagligen få prova andra som du gillar också. Jag tycker att de är jävligt duktiga på Alpin Garaget i Stockholm så gå dit berätta vad du vill ha av skidan så kommer de nog med ett bra förslag.

Lycka till med knäböjningarna // Martin
 
Viss är det så...

Men en högre pjäxa (läs T1) blir verkligen jobbig att släpa med på 4000 meter... Har själv T1 och kommer att byta till T2. Det hela är som Martin skriver en fråga om vad du ska ha den till. Pist och bristande skare -> go for T1. Toppturer -> T2. Puder och allmänt kul -> spelar mindre roll...

eller?
 
Angående skida+pjäxa

Hallå!

Jag har ett par T2:eek:r och är nöjd med dom. Många tycker att dom är alldeles för mjuka i plsten. Men det håller jag inte med om.

Skidor: jag vet inte på vilket sätt du åker. Personligen tycker jag att det som passar off-pist, funkar även i pisten (dock inte tvärt om). Mitt råd är att först och främst köpa en skida som är rolig off-pist. I alla fall om du gör mycket toppturer. Och köp inte för långa skidor. Tycker dom inte bör vara längre än dig själv. Till och med lite kortare (gäller carvingskidor).

Jag kör oxå med Chili bindningar. Tyckte dom var super i början men på senare tid skruvar dom upp sig själva hela tiden och löser ut. Lite väl spännande för mig. Annars är jag supernöjd. Har hört många andra som oxå är det så jag kanske har haft otur.

/K
 
Chilibindningar

Åker på Chili oxå men de har vissa problem när man är och knallar längre turer på fjället. Detta gäller väl först och främst när man går långa turer på platten för att komma åt åkning långt bort. Typ vandra Nikaloukta-Keb (ta skotertaxin istället), så pajjar bindningen framtill. Har gått sönder näbben (alltså skenan som går över tån på bindningen) två ggr på olika turer. Mycket trist och inte delen som man brukar ha liggandes i reservdelspåsen. Dessutom har jag dragit sönder vajrarna på sidorna ett antal ggr, men det är slitage som man nog får räkna med. Possitivt är att det inte är nåt problem att reklamera bindningen om man sliter ut den =)

// Martin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.