pik

Har precis börjat dra dem första stapplandes skären på mina nya fina långfärdsskridskor.
Härligt.
Men pik!
Kan man använda sig av sina teleskop stavar eller måste man köpa en pik för 800 pix?
/Urban
 
Stavar har man för att staka sig fram, pik för att kontrollera istjockleken. Sedan kan ju dessa kombineras i en sk dubbepik. Om man åker på säker is (egenligen är det väl bara konsfruset eller bottenfruset som är säkert!) så behöver man inte pik, om man åker i sällskap så behöver inte alla pik.

Det finns också billigare pikalternativ:
http://www.frilufts.se/norrkoping/langfardsskridsko/issond.htm
 
Det beror naturligtvis på...

hur du tänkt att åka. Pikar används dels till att staka sig när du behöver extra balans, t ex över skrovlig naturis. En del använder dem också i motvind. Då måste de ha vassa spetsar, annars fäster de inte i isen. Vanliga stavar har i allmänhet för slöa spetsar. Om du ska följa med på SSSKs turer är det nödvändigt att ha stavar med sig, annars hänger man inte med i besvärliga partier. Om du tänker åka på plogade banor eller med trevliga vänner kanske inte pikarna är lika nödvändiga.
Det andra syftet med pikar är att ha dem som känselspröt, för att kunna utröna på lite avstånd hur hållbar isen är. Nödvändigt om man t ex ska ta sig över råkar osv. För mig gör de åkningen dubbel så kul!

Pikar kan alltså väljas bort i tryggt sällskap på säkra, lätta isar, men annars är de ett ovärderligt tillskott som gör åkningen roligare, lättare och säkrare. Det är faktiskt den tredje mest använda utrustningen under en klubbtur, efter skridskorna och ryggsäcken... Så jag skulle rekommendera dig att köpa riktiga pikar, hellre än ny ryggsäck eller jätteflashiga skridskor...

Satsa några turer först på att låna och kika på kamraters pikar. Be om kommentarer och pröva tyngd, längd osv. Alla blir glada att visa sin utrustning!. Köp sedan sådana som verkar passa dig, så du får rätt från början... Många vana skridskoåkare har köpt sig ett par vartannat år de senaste åren, eftersom utvecklingen gått så snabbt.
Vi syns på isen!
 
Piksvar

2702; sa:
Har precis börjat dra dem första stapplandes skären på mina nya fina långfärdsskridskor.
Härligt.
Men pik!
Kan man använda sig av sina teleskop stavar eller måste man köpa en pik för 800 pix?
/Urban

800 låter dyrt för en pik. Du borde kunna hitta betydligt billigare. Men å andra sidan är det väl ett billigt pris att betala för en sådan livförsäkring.

Köp hansalina när du ändå är igång med så är du komplett säkerhetsmässigt. Jag utgår från att du köpt dubbar?

En enkel träpik som duger aldeles utmärkt och en hansalina kostar 219 kr + 169 kr på http://www.getout.se ..

Träpik kanske låter beige, men metallpikar blir kalla att hålla om de inte är fodrade. du kan ju fortfarande ha med dig teleskopstavarna ut för användning i motvind.

Ytterligare en säkerhetsdetalj är en karta, se upp för till exempel uppgrundningar och uddar med mera. Det är alltid bra att ha ett öga på kartan när man är ute.

Mvh Håkan Borg
[Ändrat av hakan_l_borg 2003-03-05 kl 11:18]
 
Har du tänkt åka mycket så satsa på en bra dubbelpik. Det kostar lite mer men är värt det. Stavar fungerar bra som just stavar om de har vassa spetsar. I sällskap med andra kan du klara dig utan att pika själv, och åker du bara någon tur per år så kan det säkert räcka. Har du själv intresse av att lära dig hur isen fungerar är egen pik ett måste.

Vissa vurmar fortfarande för träpik men jag anser att det är förlegat. Åkte med träpik i 15 år innan jag skaffade dubbelpik i aluminium för ett tiotal år sen. Skillnaden är enorm. Träpiken är billig och bra på att just pika, men alldeles för tung och åbäkig.
 
Piklängd!

Det var ju en finurlig och ganska utförlig byggbeskrivning det där, men jag saknade ett resonemang om stavlängd. Om man använder ett par slalomstavar anpassade för en egens längd och slalomåkning som utgångspunkt så blir de väldigt korta. De kan väl funka hjälpligt som pikar och vid råkövergångar, men kommer inte ge mycket hjälp om man någon gång vill staka sig fram. Utgår man från långa stavar så borde resultatet bli bättre även ur pikhänseende.
 
Ice Hunter spetsar

Namde i nagon annan trad att man kan kopa vassa spetsar till egna
skidstavar. De heter Ice Hunter, och passar till manga stavar,
inklusiv mina Gipron teleskop alpina stavar.
Sjalv har jag en riktig pik for turer med vanner, men tar bara de latta,
teleskopiska Giprons pa ledarleda turer dar det ar mindre viktig
att sondera, och mera viktig att hinner med de andra over dalig is.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.