Cykeltransport av pik

Hej.

Ställer en fråga till er med anledning av bilderna på Bos hemsida från Hellasraiden. http://snabelslash.com/bo/?m=2&date=2004-11-28&img=4

Jag cyklar ofta till isarna runt Bagis respektive till t-banan och har inte kommit fram till något självklart sätt att transportera piken.

Har jag bråttom till t-banan på morgonen så är det ofta så tight till avgången att jag måste ta piken i nypan.

Jag har dessutom flera olika cyklar så någon mer permanent lösning med t ex ett rör att stoppa ned piken i utefter bakpakethållarens bakstag inte är så attraktiv.

Remmar som på Bos bilder skulle kunna vara något med tar lite för mycket tid och jag vill helst inte ha ytterligare utrustning att förvara under turen och komma ihåg.

När jag sätter dit piken i pakethållaren så sitter den ofta så dåligt att den kommer på glid spetsen går in i låret etc inte så lyckat.

Vad har ni för idéer om detta?

Finns t ex några lämpliga klamrar att trycka fast pikröret i?

Gummilina med fasta knutar runt sadelstolpe
och styrstag?

Thure
 
Pikfäste

Hos rörmokare, bygghandel, båttillbehör finns plastklämmor i en massa olika dim och utförande. Tycker det funkar perfekt, även till våra paddlar.

Blasse
 
remlöst

Min stålhingst är utrustad med pakethållare och jag "klämmer" fast piken genom att ha spetsen framtill på vänster sida om styrstammen och sedan parallellt längs ramen övre rör så att pikens mittdel hamnar höger om sadelstolpen och med lite milt våld tvingar jag in pikens handtag igenom pakethållarens "rörliga del". (Rörliga delen är alltså den fjäderbelastade delen på pakethållaren - kan den heta klämma kanske). Klämman uppgift blir således mest att håla piken rätt i sidled. Normalt trycker ju klämman fast saker nedåt eller framåt i cykelns färdriktning. På detta sätt behöver jag inte några extra tillbehör för att transportera piken och funkar bra för mig. Pakethållarklämman kan se lite skev ut ibland men hitills har det bara varit att böja tillbaka.

/Patrik, som också ofta cyklar till skridskosamåkning, dock i Karlskrona
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.