Optimal sittställning i en turbåt...

Har en Vajda CivetCat å är 188cm lång! Har sitsen så långt bak det går,utan att få ryggkontakt med sargen! Å ska jag sitta likadant som i min "snabba" havskajak med lätt böjda ben så måste jag ha pinnstyrningen i Vajdan så långt fram det går! Styrpinnen sticker då ut mkt långt å jag har jätteutväxling på styrningen! Är Vajda gjord för mkt korta personer? Eller ska man sitta med mkt böjda ben? Är just nu mkt rådvill ;-)

/Janne
 
Reval series kajakerna har en vertikalare vinkel på fotstödet än racers och motionskajaker (åtminstånde de jag har paddlat). Du sitter därmed bekvämare i Revalen med rakare ben om du vill använda helfotstödet.
Jag svor åt den knasiga vinkeln i min Commander till en början då jag var van med en helt annan vinkel på fotsödet. Med den benvinkel jag brukade ha i racern smällde jag i med knäskålsenan i sargkanten.

Vet inte om benvinkeln är enda problemet. Visst kan det vara så att sittbrunnen är liten. Tror dock att det är en vanlig fullstor öppning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.