Ont i benen

Hej

Gick antagligen ut litet för hårt med mitt löpande.
Började springa ordentligt i mitten av december.
Grundkondisen var fin från mountainbikande.
Första två-tre löpsvängarna var på 3-4 kilometer.
Men sedan ökade jag snabbt dosen till en mil, vilket jag körde minst ett par gånger i veckan.
Trodde jag fått benhinnesinflammation eftersom symtomen verkade tyda på detta.
Hade ont framför allt i skenbenen (smalbenen).
Sist jag var ute var jag tvungen att sluta springa i slutet (och då var det en kort runda på max 4 kilometer). Då hade jag ont i h e l a benen, alltså inte bara i smalbenen....och då menar jag så pass ont att det inte gick att fortsätta springa.
Nån som haft samma upplevelse?
Får gärna andra råd än vila alternativt börja cykla......vill ju springa.
Har prövat receptfritt antiinflammatoriskt samt liniment utan framgång. Har börjat stretcha ordentligt.
Promenerar en mil om dan och det känns ok i benen.
 
Nån som haft samma upplevelse?
Får gärna andra råd än vila alternativt börja cykla......vill ju springa.
Har prövat receptfritt antiinflammatoriskt samt liniment utan framgång


Haft samma problem ganska nyligt (viss del ännu), fast inte av löpning utan av utförsåkning...
Även min grundkondis från MTB, men överansträngt på skidor.
Det som har funkat för mig är just det du inte ville höra, vila nån vecka!
Har åxå kört med spray på benhinnorna, och det har faktist lindrat en del....

Har du "rätt" typ av sko? kanske se över den biten, kan även rekommendera göra en formgjuten innersula!
Det kostar 700-900 spänn, men det vara värt...

Lycka till iaf :)

//MD
 
Ibland om man tränar upp musklerna för fort så hinner inte hinnorna runt att anpassa sig. De har sämre blodgenomströmning och kan därför inte växa lika snabbt. Detta skapar små sprickor i hinnan som ska skydda muskeln och detta kan enkelt leda till inflammationer mm. Inflammationsfaktorer kan då komma ut i omgivningen och transporteras genom kroppen på ett antal olika sätt. Smärtan kan därför sprida sig. Oftast så klarar kroppen av all läka sig själv bara man låter den få bästa möjliga förutsättningar; vila och energi. Vill man fortfarande träna så brukar man rekommendera något som inte involverar stötar och belastning (kroppsvikten vid tex löpning). De flesta brukar föredra simning eftersom konditionen kan upprätthållas.

Så... vila tyvärr...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ThereseTilly Ont i knäna Löpning 10
Josefina78 Ont snett under knäet Löpning 2
JA64 ont i vaden Löpning 11
garmen Ont i lendrygg, svank efter backlöpning. Löpning 3
fishermnsphoto hjälp! ont i fotleden. Löpning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.