ont i vaden

Förra veckan när jag var ute på lång pass (20 km.) fick jag grymt ont i vaden efter 18 km.typ som kramp (fick gå hem).Nu har jag vilat i 4 dagar och det känns lite bättre.Någon som har tips om vad det kan vara och vad man skall göra åt det ?
MVH jocke
 
Om det känns som kramp, vad talar då mot att det inte skulle vara det?
Kramp - syrebrist - mjölksyra. Se till att komma igång med att röra benet. Lätt motion och stretching.
 
Det snällare är ju mjölksyra, det går över av sig själv. Känns det ömt och hårt längre kan det vara en nervklämning, pga träningen eller en trasig muskel. Det senare är ganska normalt vid träning och även där är bästa läkningen måttlig rörelse. Det gäller att starta mjukt och när man är uppvärmd....
 
Hur såg det ut med vätska? Det är ju lite typiskt med ont i vaderna när man har vätskebrist tänkte jag.
 
Hur såg det ut med vätska? Det är ju lite typiskt med ont i vaderna när man har vätskebrist tänkte jag.
Jag drack vid 5 10 15 km.Prövade att springa igår.Funkade till 1,5 km sedan fick jag bryta.
Börjar bli lite knäckt nu (Göteborgsvarvet och Stockholms marathon närmar sig)
 
Gubbvad?

Tycker att det låter som att gubbvad kan vara ett alternativ. Tråkigt om det är det. För mig tog det ett bra tag att bli frisk från det.

/Göran
 
Gå till sjukgymnast! Jättesvårt att diagnosticera via internet och det vore ju synd att ge dig råd som eventuellt förvärrar skadan. Det givna rådet är ju vila och sedan lätt aktivitetsökning under en tid, men Göteborgsvarvet är ju som sagt väldigt snart. När man kan komma till bra sjukgymnaster för 80 kronor till och med utanför kontorstid så känns det givet. Alltid bra att lära sig mer.

Har du bra skor? Haft problem med vaden tidigare? Andra problem, typ knäna, höfterna?

Jag får ofta känningar i vaden på vintern, antagligen för att jag ökar löpmängden igen efter en lugn senhöst. Med regelbunden styrketräning så försvinner det.
 
Uppmjukning och uppvärmning bör ske före man tar i och t ex löper. Din smärta vid 18 km var bl a en signal från kroppen. Men om du gick sönder eller bränslet tog tväslut kan inte jag svara dig på här.
Men att tro att 18 km löpning efter en lång kall vinter fixar alla problem är att hoppas lite väl mycket.
Du har fått rådet att gå till en sjukgymnast, då dina problem kvarstår, skynda på det!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ThereseTilly Ont i knäna Löpning 10
Josefina78 Ont snett under knäet Löpning 2
garmen Ont i lendrygg, svank efter backlöpning. Löpning 3
fishermnsphoto hjälp! ont i fotleden. Löpning 2
Swamprat Ont i benen Löpning 3
snuffle Problem med vaden vid löpning Löpning 8
alven Bristning i vaden? Löpning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.