Nytt Projekt

Här kan ni läsa om Trappers Nya kajak projekt.

http://www.trapperkanot.se/barracuda.htm

Förstår om det kan uppfattas som väl reklamigt men jag tyckte att det bättre att jag medelar det själv än låter någon "bulvan" göra jobbet.

För den teknik intresserade hoppas jag att det skall vara intressant läsning. Arbetsmetoden är ganska unik i kajakvärlden och det är kul att få vara med. Jag kommer att försöka uppdatera när det har hänt något nytt.

OBS givetvis är alla synpunkter varmt välkommna det finns forfarande utrymme för ändringar

Hasse
 
Språket, Hasse!

Ja, jag är en äcklig besserwisser men det heter

kajakprojekt, inte kajak projekt
serievarianten, inte serie varianten
stabilitetsberäkning, inte stabilitets beräkning

etc.

http://skrivihop.nu/

Per
 
Sisådär

Alltid roligt med intresserade läsare. Stavning är lindrigt sagt inte min starka sida. Hoppas jag är bättre på att rita kajaker.

Hasse
 
Kul design

Hasse :

Det är glädjande att se en lång västmanländsk kajak. (dock är färgen gräslig)

Hur stor packvolym har den i skotten ?
Den får väl skädda ?

/Staffan



och

Nyck felstrisse:

godjul
 
Hej Staffan

He He mot en ansenlig summa kan man få en annan färg.

Roder eller skädda är förstås en känslig fråga. Produktionsmässigt är skäddan lite trist eftersom man måste vara väldans noga med att få boxen mitt i kajaken. Man tappar också 24 timmar i härdtid. Man förlorar också en heldel viktigt packutrymme vilket inte är jätteskoj eftersom Barracudan blir rätt låg akteröver.

Barracudan har ett maxdeplacement på 150kg mot 130kg för Dolphin. Minst lika viktigt är att kajaken skall fungera utan last det är det som är lite klurigt, med last i brukar alla kajaker funka bra

Men skäddan är enkel för användare att använda. Många roderlösningar är rätt trista att använda. Största fördelen med roder är som sagt att man kan styra med dom och koncentrera kraften till att driva kajaken framåt. Vilket säkert dom som köper en snabb havskajak uppskattar.

Det vi har klurat på är att på något sätt kunna kombinera skäddan och rodret. Alternativen är att göra en styrbar skädda eller ett skäddigt roder.Det gäller att slippa nackdelarna också. Alternativet att både ha roder och skädda tycker jag verkar vara trist och klumpigt. Vi är inte riktigt framme vid en lösning ännu men vi tror att vi är på rätt spår.

Hasse
 
1) Ønskes som standard eller opsjon: Flush luke over gummiluken framme. Min Current Designs Solstice GTS har flush luke framme og det blir ikke sprut i ansiktet :)

2) Det ser ut som akterdekket er lavt. Da er det fint om bakre sargkant er nedsenket (lav, låg) slik at vi som er stiv i ryggen og ikke så ung lenger kan legge oss bakover på bakdekket ved å vinkle bakover i hoft, uten for mye svai i ryggen. På Kirton Inuk er dette lett.

3) Hvis du ikke har bestemt plassering av bakre skott: På Kirton Inuk ligger skottet i bakkant av cockpit, og cockpit er bredest bak, slik at du kan tømme kajakken for vann alene på dypt vann ved å trykke den ned bak. (Vel jeg er 85 kg, og du kan ikke være så mye lettere om du skal klare det alene. Er en to, så er det lett...) Du mister jo muligheten til å ha "prylar" i cockpit bak sitsen, men jeg liker at det er lett å tømme for vann. Kanskje prioriterer Hasse annerledes. Fordeler og ulemper med alt.


Jan Gunnar
 
Hej Jan-Gunnar

1: Luckorna har diskuterats fram och tillbaks. Hårda glasfiber luckor är trevliga att se på och är lätta. Problemet är att få dom täta och att hitta på en vettig fastsättningsmetod dom är inte heller så produktions vänliga och och det finns ingen färdig lösningar att köpa.

Kajaksport luckorna är beprövade och fungerar praktiskt, dom är även lätta att montera. Nackdelen är att dom ser lite halvtrista ut och att dom är ruskigt tunga.

Vi funderade också att täcka Kajaksport luckorna med en glasfiber lucka men det vart lite komplicerat.

Att som option ha en täckande glasfiberlucka föröver är ingen dum ide!

2: Japp kajaken är låg akteröver dels för att det göra det lätt att komma i kajaken men även för att få ner den projiserande ytan mot vinden vilket är viktigt på en lång kajak. Nackdelen är förstås att man tappar stuvutrymme

3: På Dolphin har vi akterskottet i nivå med sargens bak kant och en "fikalucka" och ett L-format skott som går längst centrumlinjen. Detta har funkat väldigt bra så vi tänker göra samma sak här

Hasse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.