Ny veke till fotogenlyktan - var och hur?

Veken på Feuerhand-lyktan i vardagsrummet är slut, och eftersom jag inte är någon scout ;) har jag ingen rutin på att byta.
Hittar man nya hos typ Naturkompaniet eller finns det bättre källor?

Hur byter man? Fipplar man ner veken i hållaren och skruvar ner den bit för bit?
 
Resultat 1 - 10 av ungefär 39 300 vid sökning efter kerosine lamps.
På Google
Vekar frukar monteras nerifrån, Jula har haft. Lanthandel?

God tur
[Ändrat av johankse 2006-12-18 kl 11:09]
 
Scoutledaren rycker in :)

Veke finns på naturkompaniet, kan även finnas i belysningsaffärer med bra utbud, eller i närmaste lanthandel :)
Vissa säljer styckvis, vissa på metervara. Men ska du bara ha nån enstaka finns de hos naturkompaniet, kostade 6 kr häromåret när jag handlade senast.
Lyft upp och bort lyktglaset (det kan säkert behöva diskas också när du ändå håller på och byter veke). Det gör du genom att dra "locket" överst i lyktan uppåt.
Därefter är det lätt att vrida loss hållaren för veken o ta ur den.
Trä in veke underifrån och skruva upp den genom hållaren till lagom längd. Stoppa ner veken ner i bränsledelen och vrid fast hela hållaren med veken igen. Sätt fast ditt nydiskade lyktglas igen och njut av lyktans sken igen i decembermörkret! Låt veken dra åt sig lite bränsle först bara...
:)
 
Och är det plattare bredare modellen så kan man gärna köpa några meter. Den kan användas som rem, om t ex skidbindningen går sönder.
 
Re: Scoutledaren rycker in :)

annaepc; sa:
Veke finns på naturkompaniet, kan även finnas i belysningsaffärer med bra utbud, eller i närmaste lanthandel :)
Vissa säljer styckvis, vissa på metervara. Men ska du bara ha nån enstaka finns de hos naturkompaniet, kostade 6 kr häromåret när jag handlade senast.
Lyft upp och bort lyktglaset (det kan säkert behöva diskas också när du ändå håller på och byter veke). Det gör du genom att dra "locket" överst i lyktan uppåt.
Därefter är det lätt att vrida loss hållaren för veken o ta ur den.
Trä in veke underifrån och skruva upp den genom hållaren till lagom längd. Stoppa ner veken ner i bränsledelen och vrid fast hela hållaren med veken igen. Sätt fast ditt nydiskade lyktglas igen och njut av lyktans sken igen i decembermörkret! Låt veken dra åt sig lite bränsle först bara...
:)

Du undvek den eviga diskussionen om veken efter att den matats upp en bit ska snippas rakt eller spetsigt för bästa resultat. Jag säger att den ska vara lite åt det spetsiga hållet (två snitt på varje sida ej mindre än ca 50 grader från vekens vertikala kant)
 
Parabel?

Spekulara att en böjd linje är optimal. Kanske är det en parabel som bildas om lampan får brinna några timmar?

Thure
 
Re: Parabel?

thureb; sa:
Spekulara att en böjd linje är optimal. Kanske är det en parabel som bildas om lampan får brinna några timmar?

Thure

Men frågan är om man ska efterlikna den kurva som bildas eller om man skall förebygga den. Som med förslitningsdelar i till exempel bromsar - om ena sidan slits mer bör man ju bygga upp den mer för att få jämn effekt.
Men man får ju fråga sig vilken effekt man är ute efter...

Antagligen ett outtömligt ämne som inte gör några vitten från eller till i slutändan.
Ett utomordentligt Utsidan-ämne således :)
 
Stor låga

eller snare bra ljusutbyte och minimal sotning är det jag tänker mig är eftersträvansvärt.

Kanske skall veken även trimmas längs långsidan så att ytan mot lågan blir större. Dvs jag menar att man kan klippa veken så att den får en ås mitt på sett både från sidan och framifrån.

Ju mer luft som tillförs desto bättre förbränning men man vill inte ha en blå låga utan en gulvit. Kanske skall veken vara ihålig så att lågan tillförs luft innifrån veken? Vill minnas att stora takfotogenlampor ibland har en cirkulärt formad veke. Fördelar nackdelar?

Thure
 
Re: Stor låga Värmeavledning

thureb; sa:
eller snare bra ljusutbyte och minimal sotning är det jag tänker mig är eftersträvansvärt.

Kanske skall veken även trimmas längs långsidan så att ytan mot lågan blir större. Dvs jag menar att man kan klippa veken så att den får en ås mitt på sett både från sidan och framifrån.

Ju mer luft som tillförs desto bättre förbränning men man vill inte ha en blå låga utan en gulvit. Kanske skall veken vara ihålig så att lågan tillförs luft innifrån veken? Vill minnas att stora takfotogenlampor ibland har en cirkulärt formad veke. Fördelar nackdelar?

Thure

Det gäller inte ”bara” att få det att brinna så bra som möjligt. Man måste leda bort värmen. Fotogenlampor för inomhusbruk har i regel ett glas som är öppet upptill, medan en ”stormlykta” har en mer sluten konstruktion.

"Lyckas" man elda på för mycket i en ”stormlykta” kanske det blir så varmt att något går sönder. Jag gissar att glaset är det första som går sönder.

Per Brune
 
Det handlar också, om inte kanske främst om att med en spetsigare veke blir det lättare att reglera lågan, detta ska vägas mot mot sotningsbenägenhet (vilket borde vara detsamma som ineffektiv förbränning). Diska glas är inte så farlig när man bara behöver göra det då och då istället för jämnt.
Och det sotar framförallt när lyktan inte står rakt är min erfarenhet.

Och ja, en parabel är antaglegen mycket nära den form man får när man borstar av sotet från veken och betraktar den. Men den (parabeln) borde vika ut igen i ändarna längre ner nära munstyckets matningshål då det inte kommer åt lika mycket luft här.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jjoh Veke Utrustning allmänt 1
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 389
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.