Newbie, var börjar man?

Som överskriften lyder: jag är helt grön på turskidor, men är intresserad av att prova. Jag är rutinerad på vandring och alpinskidor, men inte på längden. Min tanke är att i starten skida mellan stugor, och relativt korta sträckor åt gången. Tänkte börja åka med ryggsäck, eftersom packningen utan problem kommer rymmas i den.

Så... var börjar man? Vilka skidor och pjäxor är lämpliga och vilka bör man hålla sig från? Smaken är såklart olika och allt passar inte alla, men det är ändå intressant med input och erfarenheter, så man slipper gå på de största misstagen...

Tips på en bra första rutt, och även när på säsongen det är passande att ge sig ut?

All information är välkommen, även det som kan verka väldigt basalt, eftersom jag som sagt är...helt oerfaren på turskidning.

Tack! =)

//Sara
 
Hej.

Vallningsfria skidor tycker jag är grymt smidigt på tur. Speciellt om man inte har så bra koll på det där med valla.

Sen kommer jag själv aldrig ge mig ut igen utan stighudar. Jag har gjort en tur med hudar och en utan, vilken enorm skillnad det är.

Det kan vara idé att hyra utrustningen för att på så sätt prova olika modeller utan att bli ruinerad. Många fjällstationer har uthyrning. Det stora stationerna är även vettiga utgångspunkter. Storulvån. Vålådalen, eller Abisko/Björkliden om man vill lite längre norrut.

För att öka sannolikheten att få en bra första tur så skulle jag sikta på månadsskiftet mars-april, eller eventuellt ännu lite senare, givetvis beroende på snöläget.

Hoppas du kommer iväg på en trevlig tur.
 
Hej. Kul att du funderar på en vintertur. Det du skriver om dig själv liknar väldigt mycket min situation för drygt 10 år sedan. På vår allra första vintertur hyrde jag och Livskamraten skidor (vallningsfria), pjäxor, stighudar, vindsäck och snöspade i Abisko. Denna utrustning skickade sedan med bussgods från Nikkaluokta tillbaka till Abisko.
Vi färdades första veckan i mars. Lite senare skulle jag dock rekommendera. Försök dock att inte göra färden veckan före och efter påskhelgen. Då är det trångt längs lederna och i stugorna.

Numera är vi inbitna vinterfjällisar. Varje vinter sedan dess har vi varit till fjälls.

Om du orkar läsa denna artikel tror jag att du får några tips och en känsla av lugn.

Lycka till!

HåkanF
 
Som jag just skrev i en annan tråd föredrar jag spannskidor med stålkant. I ospårad terräng är det bäst med stålkant hela vägen. I spår är det bättre om spetsen är utan stålkant. Stålkanten är bra på is och skarsnö samt ger bättre kontroll. Jag skulle satsa på en skida som gamla Åsnes Rago med snabbfäste för stighudar. Till bindning hade jag valt en typ som passar till expeditionspjäxor just in case. Stavar med riktiga skinntrugor är också att föredra. Välj spann efter din totalvikt. Att slita bort vallan på en kilometer för att man valt för lösa spann är värdelöst.
Hyra kanske inte är så dumt. Jag har ibland köpt fel utrustning och har sedan fått dras med den i fem år då den varit utsliten. Det enda du slipper på stugtur är tältet. Det ska ersättas med vindsäck. Spade ska med. Litet kök och nödmat bör också vara i din packning.
 
Jag har flera par turskidor o olika längd o bredd men använder mest dom längsta modellen med spann som är nog smala att man kan åka i skidspår om de råkar va preparerat..
Mina är 215 långa så dom har bra bärkraft för lössnö fast dom är ganska smala..sen om du vill ha stålkant är ju en fördel om de är hårt o isigt,mindre bra om du har en hund med dig som kan skada sig på stålkanterna om du råkar köra på vovven..

Så mitt tips 210-215 långa för bra bärkraft o lättare att hålla rak kurs max 65 breda för att kunna åka i spår..
Pjäxor av hög modell föredrar jag iaf för bra stabilitet o för att kunn dra över byxor el liknand att täta för snön..

Rottefella nnn bc bindningar funkar utmärkt om du mestadels kör på platten o enstaka ggr utför..
3pin 75m om du vill ha stabilare om du kommer att köra mera utför ibland..
Råkar de komma snö här i Västmanland så är de bara o hojta till om du vill prova skidor av olika modeller.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jackesnacke Var? Turskidåkningstur ensam med tält 1-2 nätter innan jul Turskidåkning 16
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
ripjägarn Var någonstans vid Nallo? Turskidåkning 6
Bomaye Jultur, kallt och mörkt men var?? Turskidåkning 6
tango Var köpa nya längdtrugor till längdstav med 15 mm diameter? Turskidåkning 0
tango Var köpa Gipron tur-trugor? Turskidåkning 2
Alvar Ado Var köpa NN 75 längd-pjäxa? Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
hajof70 Nybörjarskidåkning - var? Turskidåkning 7
Pelot Var bor man i Sulitjelma på vintern? Turskidåkning 7
mheland Kortvecka - var kommer man ut snabbast med flyg / helikopter Turskidåkning 0
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
vid Var på skidan ska bindningen sitta Turskidåkning 4
Spikbjörn Var köpa Salomon X-adv turbindning? Turskidåkning 4
pacific Var hittar man dylika stavar? Turskidåkning 5
anna_tranberg Topptur Molde - var hyra skidor? Turskidåkning 1
majjen Var finns närmaste snön? Turskidåkning 8
snokke Var i Skåne kan man köpa turskidor? Turskidåkning 6
hsjn Vilke tjära, och var köper man den? Turskidåkning 10
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
event-90 Vasaloppet 2005 - var träna? Turskidåkning 1
rikard_wiberg_hotmail.com Var rea på pjäxor? Turskidåkning 3
i95_lab Stockholms närmaste bivackdriva - var? Turskidåkning 1
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
avslutad var köpa turskidor?? Turskidåkning 13
nils73 var finns snøn? Turskidåkning 4
JET Var finns det snö ? Turskidåkning 5
bjärven Var finns Vita blixten?! Turskidåkning 7
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
aherman Var hyra turskidor Stockholm? Turskidåkning 0
SneakySneaky 2 dagars tur börjar i Stockholm Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.