Stockholms närmaste bivackdriva - var?

Hej

Skall dra med mig ett par ungdomar till snön om någon vecka för att träna vinteruteliv. Drömmen är att hitta en bivackdriva. Är det någon som kan tipsa om var de bästa förutsättningarna för mycket snö finns?

Jag tittar på två områden, myrarna norr om Orsa skall vara snörika, men inga kalfjäll. Vidare löste jag i senaste numret om utemagasinet om en ny skidled i norra Värmland. Där fanns sveriges sydligaste fjäll.

Några erfarenheter eller tips?

Mvh Jakovb
 
ang bivack/alternativ

jag förstår ditt problem!
Läste inte hela ditt inlägg först men om du ändå tänkt åka till Orsa åk då istället lite till o gör det i Fulufjället. Åk upp mot njupeskär och vik av vid brottbäckstugan o välj någon av ravinerna eller.. bygg Quin-zhee kojor.. Har du tur finner du våra gamla anslutning till stugan läs vänster om stugan nerifrån sett..

Närmaste driva att gräva i borde ligga ändera i Sälen/mest lämpade omr. Fulufjället. Men vill du inte åka så långt så kan du ju ifall du har minusgrader och snö ändå fixa en relativ likvärdig övning för dina adepter.

Vi provade själva detta med en högstadie klass för några veckor sedan, vår planering var ifrån början att gräva bivacker något som skolan också hade som önskemål, men eftersom inte snötillgången var tillräcklig i området gjorde vi istället quin-zhee kojor och resultatet blev nästan likvärdigt.

Temp i kojorna nästintill likvärdig och lägger man ner lite tid på dem kan de bli riktigt bra. Det handlar väl till största del att lära sig känna sig trygg att sova i snön, att det är varmare än i tält och inte alls så farligt.

Det kan ju tänkas att du finner drivor på närmare håll i skogarna norr om gävle men jag är tveksam och alternativet är troligtvis lika bra och billigare i resväg, samt mer andvändbart över hela landet.
mvh
Jonas
[Ändrat av jontte00 2004-03-10 kl 00:29]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Var finns närmaste snön? Turskidåkning 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.