Någon som provat riva 3

Googlade Riva och hamnade på skidåkningsdelen i detta forum. En del menar att bindningen 'käkar kängor'. Eftersom kängan rör sig mindre i bindningen vid skridskoåkning än vid skidåkning så kanske man kan leva med detta problem. Däremot undrar jag lite över sidstabiliteten. Hittar hälen 'hem' vid varje skär? Kanske måste också någon slags glappretur till för att inte skridskon skall bli hängande mellan skären?

Prova.
T
 
Känns som att det borde bli väldigt instabilt. I de vanliga moderna bindningarna går ju bindningen in i ett spår under kängan när man står rakt upp. Det innebär att man får en stabilitet i sidled vid den kraftiga delen i frånskjutet utmed hela foten. Med Riva 3 gissar jag att hälen kommer sticka iväg i sidled när du tar i.
 
Känns som att det borde bli väldigt instabilt. I de vanliga moderna bindningarna går ju bindningen in i ett spår under kängan när man står rakt upp. Det innebär att man får en stabilitet i sidled vid den kraftiga delen i frånskjutet utmed hela foten. Med Riva 3 gissar jag att hälen kommer sticka iväg i sidled när du tar i.

Har inte haft några problem, när jag åkt telemark och då tar man ju i ännu mer, kanske ställer högre krav på pjäxan? Sen är frågan om man ska ha "upphöjningarna som sitter under bindningen det finns riska att frambindningen tar i isen annars?
 
Riva/Rottefella

Stabiliteten är nog inget problem, snarare kan det vara tvärtom.
Jag använder gammal hederlig Rottefella med gott resultat, då borde Riva vara bättre. På telisskidorna funkar Hot Chili MYCKET bättre än vanlig Rottefella.
 
Sidoförskjut

bindningen så att inte den eller sulan på kängan tar i isen vid frånskjut.

Nackdelen med hela paketet bindning och kängor är troligen vikten.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.