mycket snö i fjällen

Varit på en ´"promenad" på ett lågfjäll mellan Årrenjarka-Kvikkjokk;Kassavare-Snjerak.
Där är mest bart på risheden,men många snölegor kvar,det var minusgrader i natt.:det är ca600-700möh.
Alla fjällen runt Pårte,Vallespiken,Tarrekaije,Sjellapuolta,Staika etc är helt snötäckta,mycket kritvit nyssnö.
Vi har tänkt gå en tur om ett par veckor,undrar just om Kuravagge vid Staika har hunnit bli bart tills dess.
Jag har nog aldrig sett ett så sammanhängande snötäcke så sent här tidigare.

Ser ut att det kan bli påspätt med mer snö/slask i helgen.
Det är bra för glaciärern iaf, och vem går i högfjällen innan midsommar?

Bra initiativ!

brigas; sa:
Varit på en ´"promenad" på ett lågfjäll mellan Årrenjarka-Kvikkjokk;Kassavare-Snjerak.
Där är mest bart på risheden,men många snölegor kvar,det var minusgrader i natt.:det är ca600-700möh.
Alla fjällen runt Pårte,Vallespiken,Tarrekaije,Sjellapuolta,Staika etc är helt snötäckta,mycket kritvit nyssnö.
Vi har tänkt gå en tur om ett par veckor,undrar just om Kuravagge vid Staika har hunnit bli bart tills dess.
.....med denna lägesrapportering! Intressant att höra om att du aldrig sett så mycket snö vid denna tidpunkt tidigare!
Om lite drygt 2 veckor kommer jag att befinna mig i Kvikkjokk för att börja min vandring längs Kungsleden i riktning söderut mot målet Hemavan. Jag hoppas det inte kommer att bli alltför blött efter leden, när all denna snö eventuellt har smält.
Mvh
Lars

avslutad210712

Gäst
Är det någon som vet hur det ser ut med snöläget i Arjeplogsfjällen? Hade tänkt åka upp (funderar - kanske det blir ner för min del...) 6 eller 8 juni för en två veckors vandringstur kombinerat med lite fiske. Vet att det kan vara i tidigaste laget för fiske men eftersom vi har ett generellt semesterförbud från mitten av augusti till mitten av september på mitt jobb så får man gå när man går. Augustituren är dessutom mer eller mindre spikad till Kebnakaise-fjällen av diverse olika anledningar.

Angående augustituren.......

avslutad210712; sa:
Är det någon som vet hur det ser ut med snöläget i Arjeplogsfjällen? Hade tänkt åka upp (funderar - kanske det blir ner för min del...) 6 eller 8 juni för en två veckors vandringstur kombinerat med lite fiske. Vet att det kan vara i tidigaste laget för fiske men eftersom vi har ett generellt semesterförbud från mitten av augusti till mitten av september på mitt jobb så får man gå när man går. Augustituren är dessutom mer eller mindre spikad till Kebnakaise-fjällen av diverse olika anledningar.
...så vill jag minnas, jag läst något på utsidans forum, om jubileeums(inbjudan?) till Kebnekaises sydtopp någon gång runt första veckan i augusti?

mvh Lars

avslutad210712

Gäst
avslutad210712; sa:

*hrm* Självklart skall datumet vara 6 eller 9 juli.....

Re: Bra initiativ!

Bulingen; sa:
brigas; sa:
.....med denna lägesrapportering! Intressant att höra om att du aldrig sett så mycket snö vid denna tidpunkt tidigare!
Om lite drygt 2 veckor kommer jag att befinna mig i Kvikkjokk för att börja min vandring längs Kungsleden i riktning söderut mot målet Hemavan. Jag hoppas det inte kommer att bli alltför blött efter leden, när all denna snö eventuellt har smält.
Mvh
Lars

Det är ju lite tjusningen med fjällen, att det är så varierande från år till år och plats till plats :).

För två år sedan var det så mycket snö i Tjätkapasset i slutet av juni/börja av juli att vandrare fick vända eller vänta några dagar innan det värsta hade försvunnit. Året innan var det nästan snöfritt mellan Singi och Kebnekaise...redan under påskhelgen :).

Har själv varit med om nästan obrutet snötäcke över 900 meter i Sylarna-Helags veckan efter midsommar. Har också vandrat i Kebnekaisefjällen i början av Juli och bara sett snö på de allra högsta topparna...

Skulle vara kul med fler snörapporter inför årets första barmarksvandring på fjället...

//J

Oj-oj...

tassemark; sa:

Hmmm....jag kommer att befinna mig på höghöjd under midsommar, kommer att gå över topparna vid Mårma!

Blir intressant att se hur mycket snö det ligger där och framförallt hur hård den är, om det går bra att gå på den eller om man sjunker igenom!

Kommer tillbaka med en färsk snörapport vid månadsskiftet eller någon dag in i Juli!

//A

Re: Oj-oj...

andy69; sa:
tassemark; sa:

Hmmm....jag kommer att befinna mig på höghöjd under midsommar, kommer att gå över topparna vid Mårma!

Blir intressant att se hur mycket snö det ligger där och framförallt hur hård den är, om det går bra att gå på den eller om man sjunker igenom!

Kommer tillbaka med en färsk snörapport vid månadsskiftet eller någon dag in i Juli!

//A

Hoppas det går bra! Ser fram emot tur och snörapport här då :)

Re: Oj-oj...

andy69; sa:
Det kan bli spännande... Jag vandrade förbi Låktatjåkka kring midsommar 2004 och där och då var snön heltäckande. Lårdjupt (alla rösen + många vinterledsmarkeringar var översnöade) och skaren bar ibland, ibland inte. Mycket svårt att hitta rätt och minst sagt jobbigt. Det blev inte enklare av att vi drabbades av tät dimma och lätt snöfall... Allt blev vitt. Men, men, både snö och väder varierar ju. Lycka till!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomis För mycket snö? Abisko vid midsommar Fjällvandring 6
sts Abisko runt midsommar, mycket snö? Fjällvandring 6
Hur mycket snö är det i Sarek nu? Fjällvandring 1
loljonas Tälttur fjäll med mycket kort gångsträcka Fjällvandring 12
C.O Vandring, hur mycket vätska? Fjällvandring 3
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
otterhall Fin vandring utan mycket folk :) Fjällvandring 27
Picea Hur vet ni hur mycket det blåser? Fjällvandring 8
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
emailkia Hur mycket vatten för en vandringsdag? Fjällvandring 5
maskrosfjun hur mycket bränsle? Fjällvandring 7
mathiasggg Hur mycket utrustning? Fjällvandring 14
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
2-stroke För mycket frystorkat? Fjällvandring 8
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 För mycket folk i Jotunheimen? Fjällvandring 1
Mycket vacker utsikt Fjällvandring 6
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
peppe_37 Mycket kläder Fjällvandring 27
flite Komprimera dunsäck, hur mycket och länge? Fjällvandring 4
Northstar Hur mycket flytande bränsle Fjällvandring 3
nidob49 Visst börjar det bli lite väl mycket..... Fjällvandring 3
steffcarro Mycket bra tält! Fjällvandring 0
ripjägarn Tidig snö i år. Från lokalpressen (NSD) Fjällvandring 10
Bengtson Snö/vattenläge i Stuor Reaiddavaggi? Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Löfen Snö djup Kebnekaises sydtopp Fjällvandring 1
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
cloud76 Padjelanta - snö Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
fem Snö/vatten läge Tjäktja vs Stuor Reaiddavaggi Fjällvandring 1
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
dibblah Snö på Kungsleden? Fjällvandring 4
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
Lunkan90 Snö- och vattenläget i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 1
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
Annette A Snö- och vattenläge i Kebnekaisefjällen? Fjällvandring 9
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
fridaeus snö- och isläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 6
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
skogsmuller Jämtlandstriangeln v40: snö? Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg