MTB Kungsleden alternativa vägval?

Jag och en kompis tänkte cykla Kungsleden från Abisko till Nikkaluokta. Enligt siten "MTB i fjällen" ( http://www2.utsidan.se/kungsleden/ ) så är sträckan Tjätka->Sälka svårcyklad.

Vi funderar därför på att cykla Alesjaure->Vistas->Nallo->Sälka (genom Visttasvaggi och Stuor Reaiddavaggi) för att undvika ovan sträcka.

Är denna sträcka överhuvudtaget cyklingsbar? Visttasvaggi har enligt kartan svårframkomlig, tät vegetation och det verkar vara en hel del vad i Stuor Reaiddavaggi. Har ngn del av sträckan stenig blockterräng?
 
Hade visserligen läst alla inlägg tidigare men kollade igenom alla i MTB forumet igen och det är samma gamla debatter gällande cykla eller inte i fjällen men inget annat.

Jag kunde ju posta i fjällvandring men jag tvekar pga ytterligare ev debatter istället för den info jag är ute efter.

Jag antar att jag får ringa upp till ngn av fjällstationerna och fråga.
 
Cykla i Visttasvaggi...

Mängden av sly som "hänger in över" stora delar av den upptrampade leden gör att jag avråder från att cykla genom vistas.

Har cyklat en hel del MTB själv och jag kände inte direkt något sug efter sadeln när jag gick genom vistas förra sommaren.

Tror ej heller att Stuor Reaiddavaggi kommer till att ge er någon trevligare upplevelse. Vi pratar inte keb-fjällens häftigaste blockmark här, men det är mer sten än jord...
 
Hmm... Jag gick precis den streckan du föreslår för två sommrar sedan, det var ju ett tag sedan så det är möjligt att minne bedrar mig lite.

I början i vistasdalen när man korsat Mårmajokka (grym tältplats för övrigt) så har jag för mig att det skulle kunna vara rätt cykelvänligt, men när man börjar komma ner en bit så kom man in i rätt (vad jag kommer ihåg) jobbig björkskog. Jag skulle nog personligen inte vilja hojja där.

När man väl kommit förbi Vistas stugorna och över bron så är det åter igen rätt vänligt teräng ett tag, men sen börjar det komma massa sly mm när man knatar upp mot Nallo och så småning om rätt mycket sten. Näl efter Nallo-stugorna så har jag för mig att det var väldigt mycket stenskravel innan man började närma sig Sälka. Det var dock en av de dagar då vi hade sämst väder därför ligger den i mitt minne som en av de sämre sträckorna.

Jag har dock inte gått Kungsleden-delen av den sträckan så jag kan inte jämföra. Men jag skulle nog inte vilja hojja över Vista/Nallo.

Hoppas du blev lite klokare!

/Nippe
 
Vi pratade med en guide på Keb och han sa att allt var i princip cyklingsbart när det var torrt. Vid regn var det ett h-e på all sten enl honom.

Vi cyklade istället Storulvån-Blåhammaren-Sylarna-Storulvån. Det var bra teknisk cykling med undantag för stigningen upp mot Blåhammaren. Sedan skulle vi prompt tälta och vara självförsörjande vilket ökade packvikten drastikst till ca 15 kg var. Jag kan dock rekommendera ovan om man sover i fjällstationerna.

Speciellt sträckorna Blåhammaren-Sylarna och Sylarna-Storulvån var kul. Enligt guiderna på Storulvån så är det fint mellan Storulvån-Gåsen och Sylarna-Helags också. De hade faktiskt lösa planer på att börja cykla organiserat i området.
 
Tror tyvärr att det är självaste kungsan som är lättast att ta i detta fall... Var och vandrade förra sommaren och tänkte hela tiden att det inte var sååå farligt som alla säger... Dessutom tror jag att det just denna sommar är bästa sommaren på länge att cykla den leden... Funderar förästen på att göra detsamma!
 
Möjligt att du har rätt, jag har en stark känsla av att alla har sin egen tolkning av "cyklingsbart".

Speciellt får man ta uttalanden från icke-cyklister med en stor nypa salt. Guiden på Keb hade dock cyklat i området.

Samtidigt så vet jag ju själv hur jobbigt det är att cykla i terräng med rötter och/eller sten när det är blött, så det var det som fick fälla avgörandet för var vi skulle cykla.

Är dock lite förvånad över att du tror att Kungsan är lättare än jämtlandstriangeln, varför tror du det?
 
algu01; sa:
Jag och en kompis tänkte cykla Kungsleden från Abisko till Nikkaluokta. Enligt siten "MTB i fjällen" ( http://www2.utsidan.se/kungsleden/ ) så är sträckan Tjätka->Sälka svårcyklad.

Vi funderar därför på att cykla Alesjaure->Vistas->Nallo->Sälka (genom Visttasvaggi och Stuor Reaiddavaggi) för att undvika ovan sträcka.

Är denna sträcka överhuvudtaget cyklingsbar? Visttasvaggi har enligt kartan svårframkomlig, tät vegetation och det verkar vara en hel del vad i Stuor Reaiddavaggi. Har ngn del av sträckan stenig blockterräng?

Jag skulle inte vilja cykla mellan Tjäkta och Sälka, det blir nog mer av att bära cykeln ganska stora delar där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.