MTB i alperna?

Planerar att åka ner till alperna i sommar. Är det någon som har erfarenheter av MTB-cykling därifrån. Tar gärna emot tips på orter och regioner som har bra cykling att erbjuda.
 
Norra italien!

Jag och min fru var på äventyrssemester i Norra Italien för två år sedan. Ett av våra främsta intressen är extrem MTB och norra Italien är perfekt för detta. Vi spenderade en hel del tid vid sjön Lago di Garda och där är cykling mycket populärt. Sjön är valdigt stor och omgärdard av höga berg så vyerna är fantastiska. Eftersom vi bodde i NYC för tillfället flög vi till Muenchen för att hälsa på en kompis och sedan hyrde vi bil och drog till Italien. Hann med att vandra i Garmisch (Tyskland, 45 min från Muenchen) på vägen ned.

Lago di Garda är endast 4-5 timmar med bil från Muenchen så läget är mycket bra. Vi valde att bo i Malcesine som ligger mycket fint till men har lite väl mycket tursiter för vår smak. Vi njöt av fina restauranger och vin på kvällarna och MTB på dagarna. Man kan hyra cykel (av hög standard)om så önskas och det finns gott om kartor och olika routes. Känner man för att fixa guide ar det heller inte något problem. Naturligtvis mycket härliga och branta berg att klättra i men även en del singletrack. Vid ett flertal berg kan man välja mellan att ta gondola upp eller trampa själv. Måmga olika routes börjar i Malcesine men man kan även ta färja över sjön till andra sidan för mer äventyr. Dom flesta turer blir rätt långa så man bör ha med sig lite proviant i sin Camelbak. Det finns en hel del info på webben men jag har ej sidorna tillgängliga just nu.

Vi fortsatte sedan upp till Val Gardena för lite rockclimbing/vandring/cykel. Val Gardena är definitivt ett ställe att rekommendera sommar som vinter. Dolomiti bergen har mycket att erbjuda. Mycket trevliga människor, härliga små hotell, fantastisk mat, och obegränsade möjligheter till äventyr. Här finns det mycket mer singletrack och man kan förstås även ta gondolas upp till toppen om så önskas. Gör en sök på Google för sites för det finns väldigt mycket information.

Enjoy

H
 
UCPA?

Jag och en kompis åkte med UCPA till alperna för att cykla i somras.

Vi valde en resa som inte fanns i UCPAs svenska katalog.

Mat, utrustning, boende och guide ingick i priset, dock inte transport ner.

Start i Briancon, en bit upp i alperna, och 6 dagar senare avslutades resan i Menton på rivieran, i närheten av Monaco. Vi övernattade alltså på olika platser varje natt.

Cyklarna som vi fick låna var sådär, billiga, Alivio-utrustade cyklar av märket LaPierre. Men de fungerade faktiskt över förväntan. Lite bättre framdämpare hade varit roligt. Nästa gång tar jag med mig egen cykel, trots böket det innebär..

Det jag hade med mig i utrustningsväg var hjälm, stor camelbakrygga (modell transalp) och spd-skor/pedaler, förutom cykelkläderna då.

Packningen man ville ha med sig på resan fick man ha på ryggen. Ev. packning som man haft med sig men som man bara ville ha transporterat till slutdestinationen behövde man dock inte släpa på.

Kalaset kostade ca 4500:- per person, plus flyg t.o.r.

Skulle kunna berätta massor om resan, men den var helt klart värd sina pengar.
 
Serre Chevalier

Cyklade MTB även jag med UCPA i Brianconområdet i somras. Jag var på en multisportresa så jag cyklade iofs bara två dagar men de dagarna var suveräna. Att ha guide med sig bidrog nog en hel del till det - han drog med oss på krävande och roliga turer som jag inte hade hittat själv. Otroligt utbud av variation både beträffande svårighetsgrad och natur.
Hittar inte några bra sidor ang detta men du kan ju börja med nedanstående och leta dig fram.
http://www.velonature.com/
http://www.serre-chevalier.com/

Jag är väl en av dem som sänkte GoodJet för jag flög till Paris för en krona (!) och tog tåget till Grenoble för att där hoppa på bussen till La Salle les Alpes där UCPAcentret ligger. Hemresan gick via Toscana där jag också cyklade - fast där var det på en gammal treväxlad damcykel... - och flyg från Nice (den biljetten gick dock på hela 1200).

Fråga om du vill veta ngt mer - har dessutom lite kartor och info från området i ngn låda här någonstans...

Mvh,
Anna-Karin
 
Sochor; sa:
Tar gärna emot tips på orter och regioner som har bra cykling att erbjuda.

Alperna är alperna. Generellt sett spelar det ingen roll var i alperna du är, det finns alltid bra cykling inom räckhall. Sedan kan man ju alltid aka till sa kallade "kända" cykeltillhall som t.ex. Gardasjön och trängas med horder av andra (tyska) turistcyklister om man trivs med det. Ok, det är inget fel med det (omradet runt gardasjön erbjuder grym cykling), beror bara pa vad man är ute efter.

Själv skulle jag rekommendera Dolomiterna (under lagsäsong) t.ex. med utgangspunkt fran St Virgil el. Cortina. Spektakulära berg och maffiga singletracks.

/stefan
 
Zermatt - Brigg via Gebidumpass var roligast

somule; sa:
Alperna är alperna. Generellt sett spelar det ingen roll var i alperna du är, det finns alltid bra cykling inom räckhall. Sedan kan man ju alltid aka till sa kallade "kända" cykeltillhall som t.ex. Gardasjön och trängas med horder av andra (tyska) turistcyklister om man trivs med det. Ok, det är inget fel med det (omradet runt gardasjön erbjuder grym cykling), beror bara pa vad man är ute efter.

Själv skulle jag rekommendera Dolomiterna (under lagsäsong) t.ex. med utgangspunkt fran St Virgil el. Cortina. Spektakulära berg och maffiga singletracks.

Förvisso är alperna alperna. Vi ägnade större delen av en sommar åt att söka efter singletrack och en reflexion jag gör är, att de roligaste stigarna inte nödvändigtvis finns där bergen är störst och högst.

Garda är fint, en upplevelse, annorlunda från den cykling vi är vana vid från Sverige, DH-orienterat. Ska man få ut det mesta av Garda bör man helst ha en heldämpad cykel, störtloppshjälm och "body armoury" (rygg o knä o diverse andra skydd).

Cortina gillade vi inte alls http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/singletrack/It2000/Cortina.html
Bäst tyckte vi om Livigno, St Moritz, Brigg o Zermatt. Roligaste dagsturen var nog från Zermatt till Brigg via Gebidumpass. Skulle gärna ha haft mer tid i franska alperna.

Det finns en liten reserapport med diverse länkar här http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/singletrack/SingleTrack2000.htm

Per
 
Re: Zermatt - Brigg via Gebidumpass var roligast

ipg289h; sa:
Vi ägnade större delen av en sommar åt att söka efter singletrack och en reflexion jag gör är, att de roligaste stigarna inte nödvändigtvis finns där bergen är störst och högst.

Sa sant som det är sagt. Roligaste cyklingen har jag pa hemmaplan och där är inte bergen högre än 1800 m.

Cortina gillade vi inte alls
Bäst tyckte vi om Livigno, St Moritz, Brigg o Zermatt. Roligaste dagsturen var nog från Zermatt till Brigg via Gebidumpass.

Ja, smaken är som bekant delad... jag har nästan bara trakiga cykelminnen fran St Moritz, men det är nog mest slump att det blev sa.

/stefan
 
Re: Re: Zermatt - Brigg via Gebidumpass var roligast

somule; sa:
Cortina gillade vi inte alls
Bäst tyckte vi om Livigno, St Moritz, Brigg o Zermatt.

Ja, smaken är som bekant delad... jag har nästan bara trakiga cykelminnen fran St Moritz, men det är nog mest slump att det blev sa.

Jag åker till Zuoz (dvs byn jämte St Moritz) i september, några rekommenationer på mtb-sträckor? Eller löpsträckor?

/Håkan
 
St Moritz

Håkan K; sa:
Jag åker till Zuoz (dvs byn jämte St Moritz) i september, några rekommenationer på mtb-sträckor? Eller löpsträckor?

Suvrettapasset tyckte vi var mycket fint, en riktig "epic ride". Det finns mycket fin stig i Egadine.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MonicaKa Semstertips, MTB i Alperna/Dolomiterna? Mountainbike 1
hyperion MTB i Alperna Mountainbike 4
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.