Mt Cook i Januari

Är tacksam för tips inför bestigning av Mt Cook i januari. Jag planerar att befinna mig i NZ under ca tre veckor omkring nyår och göra en avstickare för att beskåda toppen av Mt Cook - tänkte välja enklast möjliga rutt.

Någon som har klättrat i området tidigare och kan dela med sig av lite basfakta? Hur lång är inmarschen till berget, om man går till fots? Vilka svårigheter kan man förvänta sig och vilken gradering gäller? Hur mycket klätterkit behövs? Erfodras seriös isklättring eller klarar man sig med glaciäryxa och flexibla stegjärn? Några omkringliggande toppar som kan rekommenderas - i händelse av sämre väder, tidsnöd etc? Vilka väderleksförhållanden är sannolika?

Tackar på förhand för eventuella tips eller pekpinnar till andra webbplatser där komplett information finns att tillgå.
 
NZ Alpine Club

Ledsen, har inte klättrat själv så jag har ingen förstahandsinformation.

Det räcker *inte* med stegjärn och yxa, det ingår både glaciärvandring och isklättring så rep är nödvändigt.

Det finns ett antal företag i Queenstown och Lake Tekapo som tillhandahåller guidade turer men det är inte billigt. Ett av dessa företag säger så här om svårighetsgraden:

"The route is graded at 3 in New Zealand. This is equivalent to a European AD level. However, the New Zealand grading system, describes the entire route and sections can be more difficult dependent on conditions at the time. In European terms the ascent is comparable to routes from the Italian side of Mont Blanc."

Om du vill organisera trippen själv kanske NZ Alpine Club kanske kan hjälpa dig, de har t.ex. en guidebok om klättring i området.

http://www.nzalpine.org.nz/
 
Tackar för svar

Tackar för svar. Vore kul att höra mer om någon har klättrat i området.

Jag funderar i banorna att inte anlita guide. Med AD gradering borde det bli lagom spännande att köra utan guide och dessutom billigare. Men det återstår att införskaffa lite mer information innan sådana planer blir verklighet.

Testar att ta kontakt med NZ:s klätterorganisation för vidare upplysning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.