bersgbestigning i dec/januari

Hej

Jag är nybörjare på högatoppar men utvecklar min kunskap inom detta område. Jag har varit på kilimanjaro och mt. blanc i dagsläget och skulle vilja veta lite om vilka toppar som är lämpliga att besöka i december / januari.

Jag är total novis när det kommer till klättring så helst ska det vara riktigt enkla toppar där man går upp alt mindre partier med klättring.

Alla förslag uppskattas!
 
Kan varmt rekommendera Pyreenerna. Finns både tekniska toppar och mer ljumma berg som man kan vandra uppför (som acon och blancan). För en nordbo är vädret i dec/jan helt klart överkomligt. Kalla nätter med några få minusgrader men dagarna är oftast både soliga och behagliga.

Själv spendarade jag nyåret 06/07 i området, toppar som jag kan rekommendera där är Pico Maladeta (3312m) och Aneto (3404m). Lite längre österut kan jag rekommendera kamtraversen på Besiberris (3029m). Vill du ha lite mer teknisk klättring har du i samma område pinaklarna på "Agulles de Travessani". Se mitt album för bilder.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.