Mt Cook

Tänkte bara höra om det är nån här som varit uppe på Mt Cook eller gjort klätterturer i närheten. Finns rätt dåligt med info på nätet. Har sökt en del här i forumet men de flesta poster är 4-5 år gamla.

Är lite sugen på att göra ett försök på toppen, men detta är bara lösa planer då jag hittills vet alldeles för lite om berget och vad som krävs för att ta sig upp.
 
Nu har jag visserligen ingen erfarenhet av klättring, utan håller mig till vandring, men har varit några gånger i Mt Cook-området. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med Department of Conservation (DOC)-kontoret i Mt Cook-village för att få svar på dina frågor. DOC är den myndighet på NZ som ansvarar för mycket av arbetet kring information/vandringsleder/stugor mm. E-mailadressen till Mt Cook-kontoret är (eller var för två år sedan när jag bodde på NZ) mtcookvc@doc.govt.nz. Alternativt kan du gå in på http://www.doc.govt.nz och klicka dig fram.

Den enda konkreta info jag har är att själva toppen är ganska instabil efter ett omfattande ras för ett tiotal år sedan, så jag har för mig att man avråds från att klättra hela vägen upp. Men som sagt, hör med DOC för aktuell information.

Hälsningar
/Per
[Ändrat av perlarsson 2005-03-16 kl 21:43]
 
New Zealand Alpine Club

Jag har inte heller klättrat Mt Cook men har varit i området ett par gånger och klättrat mindre toppar.

Det normala är att man utgår från någon av stugorna runt om berget. Många flyger in dit men det går även att gå. Stugorna ägs av New Zealand Alpine Club men administreras av DOC. Om man är medlem i NZAC får man kraftig rabatt men det kan duga med medlemskap i utländsk klätterorganisation, hör med NZAC i Christchurch.

NZAC brukar vara bra på att svara på email men de som jobbar på kansliet är inte nödvändigtvis klättrare så de kan nog bara svara på frågor av administrativ typ. Däremot säljer de en utmärkt klätterguide till Mt Cook-regionen. Jag har boken själv så om du har någon väldigt specifik fråga så kan jag kolla upp det åt dig, annars råder jag dig att köpa boken.

Och, som redan nämnts, DOC i Mt Cook Village är väldigt duktiga och hjälpsamma.

Det framgår inte av ditt meddelande om du är ute efter att ordna allt själv eller vill klättra med guide. Om du vill ha guide så kan firmor som Adventure Consultants, Alpine Recreation och Aspiring Guides nämnas men det finns fler. Google är din vän.

Länkar:
NZAC: http://www.alpineclub.org.nz/
Boken: http://www.alpineclub.org.nz/publications/mount_cook/mount_cook.aspx
 
Tack för hjälpen!

Som sagt verkar boken vara bra och jag ska nog ta och köpa den.

Funderade först på att anlita en guide men det verkar väldigt dyrt så om jag ska försöka mig på ett toppförsök blir det utan guide, dock tillsammans med 1 eller 2 till klättrare. Kommer då troligen att vandra hela vägen nedifrån byn, vilket jag tycker känns mer "rätt", och billigare, än att flyga in.

Som jag skrev tidigare är detta bara lösa planer och det är möjligt att det visar sig vara för svårt för mig nu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mo9jan Mount Cook/Aoraki Alpin / Bigwall 1
mo9jan Guidebok Mount Cook? Alpin / Bigwall 2
hulken Mt Cook i Januari Alpin / Bigwall 2
Mount Cook New Zealand. Alpin / Bigwall 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.