Moose-boots?

Hejsan, och ursakta avsaknaden av svenska vokaler!
Finns det nagon med erfarenhet av moose-boots? Ar de hyfsat anvandbara? Var kan man fa tag pa dem och ungefar hur mycket kostar de? Pojkvannens Gore-tex kangor har borjat lacka sa smatt och han behover nat vattentatt att anvanda framst om mornarna nar det ar dagg pa marken. Det skulle ocksa vara bra med nagot att dra over kangorna nar man vadar.

Jag har forsokt att hitta aterforsaljare av Moose-boots pa webben utan nagon storre framgang, de gors val av ett Svenskt foretag eller hur?

Jag vore tacksam for hjalp och input i detta arende/Caroline
 
De är främst till för vada med.De lär nog ganska snart gå hål i om man använder de till att vandra med. Däremot utmärkta till just vad.
///Matserik
 
Jag är nöjd med mina. De kallas numera Coverboots och görs av Lundhags. Jag har en längre variant som går upp till grenen. Perfekt vid vad (men inget för vandring pga dålig nötbeståndighet och obefintlig ventilation).

/Håkan
 
Damasker?

Spinner vidare på coverboots-tråden och undrar om det är någon som har erfarenhet av att vada med damasker?

Själv brukar jag ta av mig kängorna vid vad och vada med sandaler, men det vore ju mycket enklare att bara dra på sig ett par damasker. Detta förutsätter ju såklart att kängorna är vattentäta...

// Karin
 
Men det är lika enkelt att trä på sig ett par coverboots. Och det är garanterat tätt (upp till kanten på bootsen...).

/Håkan
 
Ja, fast om jag har fattat det rätt kan man även vandra med damasker, t ex om det kommer ett vad en bit längre fram, eller om det är väldigt blött. Det lät som att coverbootsen inte tål vandring...

Om damaskerna håller tätt borde de vara ett bra alternativ till gummistövlar för de som vill ha kängornas stabilitet, men som samtidigt vill vara torr (ang tidigare diskussioner om kängor vs stövlar)?

// Karin
 
Re: Damasker?

....Detta förutsätter ju såklart att kängorna är vattentäta...

?? Varför då ta på sig damasker? Eller menar du att slippa ta av sig dom?

/BAX
 
Har jag fattat det här med damasker fel, eller?

Är inte damasker såna som går ner över kängan (typ som såna man har på vintern för att inte få in snö i brallorna), men inte innesluter hela foten som en coverboot. I så fall måste väl kängan vara vattentät för att det ska funka vid vad?

Hur frågan kom upp var för att jag såg massor av folk som hade såna när jag fjällvandrade tidigare i somras och det såg väldigt smidigt ut. De hade dem även där det inte var blött, vilket borde tyda på att de inte är så varma, eller?

// Karin
 
Nja..

Det är nog jag som fattat fel.
Vi tänker på samma sak.
Jag antar att du menar om man kan dra på sig dom och därigenom förlänga kängskaften, under förutsättning att kängorna är täta.
Det kräver ju att "skarven" mellan damask och känga är vattentät, vilket jag inte tror. Dom skyddar nog bara mot dagg, regn etc.
Har jag fattat fel igen, eller?

BAX
 
Ja, det blir såklart svårt med en vattentät skarv mellan damask och känga. Men om det skulle gå...

Nej, det får nog bli coverboots eller sandaler även vid nästa vad :-/

// Karin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.