Filtstövlar/felt boots/valenki?

Är det någon som testat använda filtstövlar/valenki?

Jag föreställer mig att de är lätta och varma (jag överväger sådana som vinterlägerskor).

Tips på någon hantverkare som tillverkar sådana, alternativt skulle kunna göra ett par?

//Björn
 
Jag har såna som innerskor i ett par skooterboots. De är inte så lätta. En smartare lösning om det är vikt man oroar sig för är dunsockar med en ytterpåse i nåt vattenbeständigt material och sulor av t.ex. ett par lager liggunderlag, de får gärna gå någon centimeter ovanför kanten på sulan. Jag råkade hitta ett par sådana fotpåsar i ett förråd när jag städade lite. Dunsockarna hade jag redan för inomhusbruk och för att använda i sovsäck. Detta är de bästa, och egentligen enda, vinterlägerskor jag använt, och det funkade mkt bra. Dessutom var de lätta. Lite för lätta...
 
Jag har använt sådana ett par gånger. Dels en gång för länge sen när jag var ute på fjället (en bit norr om Gällivare) i mars och åkta skidor. Då hade jag de som inneskor i ett par plaststövlar, har för mig att det funkade bra.

När jag var på Jokkmokks marknad för några år sen lånade jag ett par filtstövlar. Vädret under helgen var kanon, ca -30 grader och klarblå himmel. Frös så jag trodde fötterna skulle trilla av i mina egna skor (meindl island), men i filtstövlar gick det kanonbra, trots att vi inte rörde på oss så mycket.

Huruvida de är lätta eller inte kan jag tyvärr inte uttala mig om, eller om de skulle passa som lägerskor.

Egen tillverkning är dock inget jag rekommenderar, om du inte är en jäkel på att tova. Själv har jag gjort en stövel, men jag tovade provlappen så ihärdigt att det aldrig gick att krympa stövlen lika mycket så det slutade med en stövel i strl 50. Nä, då skulle jag hellre köpa ett par.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.