Lundhags kvalité

Har Lundhags börjat tumma på kvalitén?


Efter en olycka med mina Professonal inköpta 2000 så beställde jag ett par nya likadana. Nu är jag lite fundersam, dom nya känns mycket vekare och inte lika robust tillverkade. Kännar man på dom och jämför så skulle man kunna tro att dom spelar i två olika divisoner.
Till de nyas fördel ligger att dom sitter som en smäck redan från början och är en liten aning snyggare. (men vad gör det sistnämda i skogen?)

Jag har knappt hunnit använda dem än så jag har ingen praktisk erfarenhet av funktonen men är intresserad av vad ni andra har för erfarenheter av Lundhags förr och nu?


Daniel


Ps
Är det bara jag som saknar den gammla hederliga Skywalksulan?
 
Har ingen större erfarenhet av Lundhags sen tidigare bortsett från ett par gamla kängor som var lite för små. Har inte några kängor nu heller men ganska mycket kläder och någon ryggsäck då vi fått köpa in mycket billigare via skolan. jag tycker att en del kläder har varit lite dåliga med sömmar som börjat släppa ganska fort. Men på det stora tycker jag de fungerar bra.
 
Lundhags flyttade ganska nyligen delar av produktionen utomlands, kanske är detta som gör skillnaden. Sök här i forumen så finns en ganska lång tråd om detta.
 
Almgren; sa:
Hmm. mina 2 år gamla har skywalksulan (mitt tredje par på 20 år, varav ett i lumpen). Har de övergett den?

De har haft vibramsulor på alla nya modeller de senaste 5-6 åren. Jag tror inte att de har någon modell kvar med skywalksula
 

avslutad210712

Gäst
Lundhags inte bara skor

Har köpt lite saker från Lundhags just pga deras kvalitetsrykte och en kort sammanfattatning är väl ungefär såhär.

Min sambos Professional High hade en liten glipa mellan sulan och foten längst fram vilket vi upptäckte på första vandringen. Limmades om 2004 av Lundhags och inga problem sedan dess.

Mina Professional High saknade en bricka på baksidan till en av remhyskorna. Skickades ner samtidigt som ovanstående skor och kom tillbaka med omlimmade sulor. Lite förvånande men Lundhags hade sett det (dock inte jag) när de fixade brickan. När jag fick tillbaka skorna var det som en knöl under ena foten så ner med skorna igen för omlimning. Vid vandringen 2005 upptäckte jag efter 4 dagar att sulorna glipade bakom båda hälarna. Inte mycket men märkbart. Efter vandringen skickades skorna ner till Lundhags för omlimning och sedan dess ser de ut att vara bra. En sak som dock känns lite billigt är att brickorna bakom rem-hyskorna är av ett material som rostar. På ett par kängor som kostar +3000:- tycker jag sånt känns billigt även om det troligen bara är en utseendemässig sak.

Min sambos 65 liters Motion-säck gick sönder i sömmen där lyftöglan sitter fastsydd. Detta trots att det är samma konstruktion som i en 100 liters och trots att hennes säck aldrig vägt mer än 20 kg och trots att säcken enbart lyfts i öglan mer än vid av och påstigning på tågresan till Abisko.

Min 100 liters Motion-säck har varit mer på resa till Lundhags än i fjällen *L*. Första säcken var trasig redan innan jag började använda den. Mellanväggen som delar av säcken hade börjat lossna i sömmarna pga att för lite tyg hade använts vid sömmen. Den andra säcken fick jag utbytt pga att lyftöglan (som knappt använts) lossnat i sömmen och att höftbältets anliggning mot själva säcken visade tydliga tecken på nötning efter 4 veckors vandring. Den tredje säcken har jag fått förstärkt med skinnbitar på höftbältet där det ligger an mot säcken. Det ger dels en stadigare yta att nöta på höftbältet men det ger också en glattare yta vilket troligen gör att tyget i själva säcken inte nöts lika mycket. Min sambos Motion-säck fick samm förstärkning.

På min Dovre-säck gick sömmen i nederkanten på en av ytterfickorna sönder vilket troligen beror på invändigt slitage men samtidigt tyder det på dålig onstruktion om man kan nöta av en söm så enkelt.

På min Rollo-säck har en av sömmarna börjat gå sönder och där kan det knappast bero på invändigt slitage eftersom sömmen sitter längst upp där det nästan är omöjligt att få något att ligga an.

En sak som har varit genomgående är att Lundhags aldrig överhuvudtaget ifrågasatt vare sig kvitton eller om de skall laga/byta mina grejor. När det gäller skinnförstärkningen av höftbältet hade jag kunnat få nya säckar men kom överens med skomakaren på Lundhags att nya säckar inte löser vårat problem och därför sydde han på skinnförstärkningarna istället. Dessutom synd eftersom säckarna är sköna att bära med. Nämnas bör också att de senare modellerna av Motion-säckarna hade en annan utformning av lyftöglans infästning som är likadan som på de Osprey-säckar som vi har nu. Och de lyftöglorna har jag testat ordentligt i sommar för att kunna reklamera en eventuell konstruktionsmiss medans säckarna är nya men de ser ut att hålla trots +30 kg i säcken.
 
stratus; sa:
Har Lundhags börjat tumma på kvalitén?


Efter en olycka med mina Professonal inköpta 2000 så beställde jag ett par nya likadana. Nu är jag lite fundersam, dom nya känns mycket vekare och inte lika robust tillverkade. Kännar man på dom och jämför så skulle man kunna tro att dom spelar i två olika divisoner.
Till de nyas fördel ligger att dom sitter som en smäck redan från början och är en liten aning snyggare. (men vad gör det sistnämda i skogen?)

Jag har knappt hunnit använda dem än så jag har ingen praktisk erfarenhet av funktonen men är intresserad av vad ni andra har för erfarenheter av Lundhags förr och nu?


Daniel


Ps
Är det bara jag som saknar den gammla hederliga Skywalksulan?

Jag hade ett par Lundhags Alaska i 16 år som jag köpte i lumpen. 130 fältdygn ca plus ytterligare 15 års användning. Till slut sprack gummit och kängorna kasserades. Mina senaste lundhagskängor (Professional) höll för 59 dagars (!) vandring, sedan var det dags att byta hela skodelen, som var sprucken och läckte som såll.

Sämre kvalitet..? Eller möjligen kvalitetskontroll ? ;)

Ser med spänning fram mot att använda mina restaurerade kängor...

//J
 
Hittils håller mina grejer bra, ett par specialsydda scoutkängor (kortade i fotlängden och lite bräddade) och en motion 65l.

På motionsäcken noterade jag samma nöt mellan bälte och säck när jag använde den första gångerna och fixade det med silvertape (kommer inte ihåg om det var på säcken eller bältet). Lyftöglan används nästan aldrig, det finns axelremmar att lyfta i.
 
Tack för era svar.

Det var en tråkig nyhet för mig att Lundhags flyttat delar av kängproduktonen utomlands, vi får hoppas att det inte kommer påverka kvalitén negativt men min erfarenhet säger något annat...
Men det ska bli interessant att se hur dessa nya kängor jag har kommer stå sig gentemot dom gammla.

Lundhags ryggsäckar, det har jag två stycken, en Motion 100 och en Rollo. Har bara possitiva erfaren heter av dem än så länge. Motion säcken köpte jag direkt den kom på marknade så den har hängt med ett tag. Det enda jag kan anmärka på är att dom luktar skumt.

Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
m490c Lundhags känga efter byte av bottendel. Utrustning allmänt 3
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
belcanto Lundhags Bjerg low vs Hanwag Robin Utrustning allmänt 11
J o h a n Lundhags Bjerg Low Utrustning allmänt 5
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
robinlu Lundhags Jaure ii light high Utrustning allmänt 8
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Jojosurf Lundhags Jaure High II - Snyggaste? :-) Utrustning allmänt 9
J o h a n Lundhags Beta insole regular/opti samma sula? Utrustning allmänt 1
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
J o h a n Lundhags Vandra mid och Ranger mid Utrustning allmänt 8
85662 Hållbarhet Lundhags lightkängor? Utrustning allmänt 2
osgot Lundhags Raincover Utrustning allmänt 1
Vivvan Syncro high Lundhags Utrustning allmänt 2
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
tolij Lundhags skostorlek Utrustning allmänt 20
rennod Lundhags v8 90+10 Utrustning allmänt 7
KristianMattiasson Lundhags leather grease till haglöfs Utrustning allmänt 4
CAX Röd Lundhags Gero 35 Utrustning allmänt 0
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
frostbiten Lundhags V8 90+10 samt V8 75+10 Utrustning allmänt 9
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
Iggle lundhags fel/små storlekar? Utrustning allmänt 5
Pelle_Punk Lite glapp i Lundhags känga Utrustning allmänt 8
ekaflnoren Lundhags Ranger Mid Utrustning allmänt 7
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
Funky5 Lundhags Scout Utrustning allmänt 7
Jänis Nya Lundhags Ranger High, skötsel och inkörning? Utrustning allmänt 10
Zapparog Lundhags Alpha 80l Utrustning allmänt 10
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
prahna Storlek på Lundhags ranger high Utrustning allmänt 2
MarkusGuide Lundhags, Tempo 20 Utrustning allmänt 0
Peifen Lundhags sålt Utrustning allmänt 1
Johan_olsson Lundhags storlekar? Utrustning allmänt 1
mipert Lundhags Lädersmorning och Mayadust, vilka dofter... Utrustning allmänt 6
Lundhags lanserar eVent-känga och ny vandringssäck Utrustning allmänt 19
Aknot Underhåll av Lundhags Certech Utrustning allmänt 13
cogo Arcteryx "classic bora" 80 vs Lundhags Motion 80 Utrustning allmänt 14
pedro_h Behandling af Lundhags Fjell High Utrustning allmänt 1
Pollan Ryggsäck Lundhags Utrustning allmänt 12
fjällerik Lundhags! Utrustning allmänt 6
i-or Lundhags snösko Utrustning allmänt 3
skinny Tätning av Lundhags Utrustning allmänt 5
anomifo Lundhags nya, eller Jörnskängan? Utrustning allmänt 3
Tudor Hur mycket krymper lundhags kängor? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.