Lim till slalombindning?

Ska montera slalombindningar på en skida som har PU-kärna. Vilket lim rekommenderas? Tidigare skidor har haft träkärna och då har jag använt trälim och det har funkat, men nu är det alltså fråga om en plastkärna.
 
Epoxi

Jag har använt tvåkomponentslim, Araldit eller Epoxi, och det har funkat bra. Trälim är nog mindre bra eftersom en av limmets viktigaste uppgifter är att täta skruvhålet mot fukt och trälim ofta inte är vattenfast.
 
araldit!

håller med vandrar´n!
jag skulle inte använda vattenfast trälim heller eftersom det inte är trä-trä du limmar utan plast-metall...

jag har också använt araldit och det har funkat bra!
lite, lite mer härdare är bas så blir det hårt och fint!
 
Vilken vidhäftning du får mellan skruv-lim-skida beror på ett helt gäng olika faktorer. Ibland fäster det "för" bra, men oftast går det hyfsat att få loss skruvarna om man har rätt teknik och en bra mejsel. Torx-skruvar är att föredra. Är det riktigt illa kan man prova att värma skruven med en lödkolv, om bindningens bottenplatta tål det. Borra ur skruvarna går naturligtvis också.

Även om araldit funkar så är jag tveksam till att man verkligen behöver ett så starkt lim, jag har använt betydligt svagare grejer flera gånger utan några problem.
 
använd trälim

Om du någon gång vill ta bort hela eller delar av bindningen av något skäl från skidan kan det vara smart att använda vattenfast trälim, vidhäftingen är alldeles lagom o du slipper använda en "impact driver" om du eventuellt få bort bindningen.
Det lim som man får från bindningstillverkarna är i varje fall inte något tvåkomponentslim utan något som jag tror är vanligt trälim i en lite snyggare förpackning.
 
Jag har bytt bindning ganska många gånger och det är inget problem att få loss araldit. Men det gäller att man har en stor och bra skruvmejsel, inte en som bara nästan passar, annars drar man sönder spåret/krysset och sen är det kört. Är man rädd för detta så kan man använda torx-skruv, svagare lim eller skaffa riktiga skruvar av rostfritt stål på Clas Ohlsson (pajar inte). Men som sagt, med en bra skruvmejsel så går det fint ändå.

Hur hårt man ska dra? Jag har bara erfarenhet av telemarksbindningar och där är belastningen enorm eftersom det (oftast) bara är tre skruvar. Dom ska man dra jäkligt hårt. Troligen behövs det inte på slalomlagg.

Om det suttit bindningar på skidan tidigare kan man fylla hålen efter dessa med araldit/epoxi. Kleta i så mycket du kan, tejpa över hålet, vänd skidan upp och ner och Voilé så har du en slät och fin hål-fyllning som håller tätt.
[Ändrat av Vandrare 2003-11-11 kl 00:07]
 
Jag har monterat några bindningar genom åren, och faktiskt alltid använt vattenfast trälim - och det har funkat. I alla fall med träkärna. Jag har aldrig dragit ur en bindning under åkning.
Är det nån på forumet som har tappat bindningen? Och vad är isåfall orsaken?
Och ni som jobbat i sportaffär/skiduthyrning, med vad limmar ett proffs? På senare år har mina bindningar varit monterad i skidshop, och suttit ordentligt fast t o m när jag knäckt skidorna vid landning, det har hänt två gånger faktiskt. Kanske väger jag för mycket? (Den sista frågan vill jag inte ha nåt svar på...):)
 
box lim

Vanligt är att använda antingen trälim eller någon typ av expanderande pu lim, BOX-lim (just det, den gamla svenska bindningstillverkaren BOX) är en rätt (eller var) en vanligt förekommande produkt.
När man drar ur en bindning ur skidan så beror det antingen på att man har borrat for stora hål så att gängorna inte greppar, dragit runt skruvarna eller att man fetkrachat och förhoppningsvis överlevt med alla leder och ben i behåll.
Limets betydelse är att se till så att fukt inte går mer i skidan och att det ska fungera som lochtight så att skruvarna inte gängar upp sig, så in princip så kan man använga silicon till det :)
- anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Lim till stighudar Skidor allmänt 5
tango alternativ till Idrefjäll? Skidor allmänt 9
tango Reservskidspets till Fischerslalomskidor - var köpa? Skidor allmänt 6
tango Hårt eller mjut ryggskydd till 10åring? Skidor allmänt 13
thureb Värma och passa till Intuition innerskor Skidor allmänt 1
tango Erfarenheter av slalompjäxor till barn - justerbara i storlek Skidor allmänt 2
ryden Var hittar man bromsar till FKS/Look Pivot? Skidor allmänt 0
Caaajs STF Abisko auktionerar ut skid-och äventyrspaket till förmån för musikhjälpen! Skidor allmänt 0
Anna 76 Hänga med till Livigno vecka 11? Skidor allmänt 0
FoF-Malin Billigt till Alperna Skidor allmänt 3
zhcimon Bindning till skogsskida Skidor allmänt 24
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
9Victoria2 Någon som vill på skidresa till Alperna? Skidor allmänt 1
tango Alternativ till Idre? Skidor allmänt 15
stina89 Au Pair till franska alperna 10/11 sökes! Skidor allmänt 0
Calle_L Skidtur till helgen! Skidor allmänt 0
lavv Tur/telemark till kite Skidor allmänt 7
fedi Till fjällfest Skidor allmänt 2
nenonen Bärrem till skidor Skidor allmänt 11
Ainon Skidor till van kort åkare Skidor allmänt 5
Angelique Någon som ska till Åre vecka 4? Skidor allmänt 0
paugusts Längdskidor till barn? Skidor allmänt 8
Gamling Transfer till Les 2 Alpes? Skidor allmänt 3
Trulsan Resa till Alperna till salu- bråttom! Skidor allmänt 0
Robert D Åka till alperna - Vart? Skidor allmänt 0
Foss Hjälp! Skidor till nybörjare Skidor allmänt 8
upnorth Bindning till freerideskidor? Skidor allmänt 0
srpp från full fart stor skärande sväng till mindre fart Skidor allmänt 8
tomu Slalomskidor till barn Skidor allmänt 5
Tusse66 Slalomskidor till 17 åring? Skidor allmänt 1
uttryck Till alperna med barnen i jul. Lämlig ort? Skidor allmänt 7
Tidenztand Resebyrå till Italien Skidor allmänt 1
bredviken Vilket resebolag till Italien/Campoluc? Skidor allmänt 3
kofalla Bilplats till/från alperna ledig! Skidor allmänt 0
Skogs-Ina Slalompjäxor till knasiga fötter? Skidor allmänt 7
Goldwin Butiksguide till Stockholm? Skidor allmänt 3
Graip Utrustning till 6-åring Skidor allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.