Liggcykel "pro's and con's"

Funderat på att skaffa en trehjulig sådan. Har aldrig testat men sett folk susa förbi på sådanna och det ser himla kul ut.

Är det någon som kan ge lite tips om vad man ska tänka på ? Vad ska man satsa på ? vad får man ge för en hyfsad hoj ( köper gärna nytt )
 
Finns en

del gamla trådar där dina frågor tas upp. Provcykla är mitt viktigaste råd många gillar inte liggcykelstuket.

Var bor du?

Thure
 
Nu är det en hyfsad investering som börjar kring 30000SEK om du ska ha något vettigt och användbart. Vad ska du ha cykeln till? Ta en funderare.

Egna erfarenheter:
Jag valde min för att den är specad till 2x25kg på pakethållarna, något som få andra cyklar kunde mäta sig med då. Valde också en hopfällbar för att kunna transportera den enkelt. Min har också något högre markfrigång vilket är bra på bergsvägar. Något jag ångrar en aning är att jag inte valt skivbroms bak. Det är bra att kunna avlasta frambromsarna som gärna blir överhettade när man ska hålla igen på dåliga vägar. Mekanisk empati är det som gäller här. Till en början valde jag konventionell drivlina. Då grus och sten tagit med sig den på grund av tjugotumshjulet väldigt låga växelföraren ett antal gånger är bakhjulet nu uppgraderat med Rohloff nav. Det kommer också att bli lättare att underhålla cykeln. Stillastående växling kommer också bli möjlig. Se till att få en låg utväxling om du ska cykla i backe. Min var en aning högt utväxlad och man trånade efter de där extra små kuggarna någonstans som skulle lätta på bördan i Norges fyratimmarsstigningar. I det här läget är det bra med tre hjul eftersom "all kraft går framåt" utan att man behöver fundera så mycket på balans. Fjädring runt om finns nu för tiden. Det kan vara bra om du ska cykla på riktigt dåliga vägar. Ofjädrat och så lättbyggt som möjligt om du bara ska ha kul.

Fördelar och nackdelar finns på många hemsidor, till exempel den här:
http://www.carbontrikes.se/liggcykel/formot.htm

Ett komplement är kanske att man inte tar en uppförsbacke lika lätt på liggcykel. Ska man ägna sig åt touring känns det dock oekonomiskt att stå och slita upp en cykel så totalt tror jag cyklingen blir mer ekonomisk. Vidare har en trehjulig liggcykel inte lika bra aerodynamik som en tvåhjulig dito med samma sitsvinkel. Med min kommer jag rullande i nedförsbacke sällan upp i mer än 70km/h. Jag har en HP Velotechnik Scorpion. Är extremt kvalitetsmedveten och kan bara säga att det är "tysk kvalitet" rakt igenom. Till och med däcken är monterade identiskt utan vobbel med texten likadant och i samma läge på alla hjul. Då har man förstått kvalitet. Jan Rydman (www.jary.se) som är återförsäljare och auktoriserad verkstad i Sverige är också väldigt kompetent och serviceinriktad.
 
Det är samma med mig som ovanstående. Mina erfarenheter sträcker sig från 2008 då jag inhandlade min från Janne, samt till de turer jag tagit med den.

2009 cyklade jag södra sverige runt, eller Göteborg-Ystad-Stockholm-Göteborg och förra året blev det Göteborg-Nice då min kollega hoppade av den planerade Istanbulturen, samma tur som åter är på tapeten om det inte skiter sig igen.

Resan genom Europa och till Nice befarande jag innan avfärd bli ett jobbigt kapitel men det var skadefritt från första tramptaget till sista. Mycken oro föll på växelpartiet men som sagt så höll den för både -08 och -09, inklusive all träningscykling däremellan.

Faktum är att jag inte haft något problem med den sen inköp. Jag har förvisso inte rohloff-navet utan kör med den ganska så lågt monterade Dualdriven (3x8), 11-32 i bak och standardklingan ifram på 46 taggar vilket jag tycker är ganska ok för långfärd. Ännu har inget problem uppstått.


Jag köpte alltså FX-modellen som är vikbar, något jag i dagsläget insett jag kunnat vara utan enär jag använt funktionen max tre-fyra gånger. Inget fel att kunna vika den men man får ta av både fram och bakhjulen om den skall bli någorlunda platt då bakhjulet fälls snett framåt i längsriktningen.

Sittställningen på HPVs trike är något mer upprätt än andra cyklar jag sett, men det stör inte mig då den inte är köpt som en fartmaskin i första hand utan just för långfärd där pakethållaren är en riktigt lätt men ändå stadig bit. Hade jag köpt cykeln idag, hade jag också lagt på ett par tusen för pakethållaren från början och några smådetaljer som vingarna på stolen; undertecknad tänkte sig göra en hållare själv men det blev för komplicerat då jag inte fick tag i svets tillräckligt enkelt.

Dämpat runt om är trevligt men för mig blev det en avvägningsfråga då den modellen dels inte skulle introduceras förrän efter årsskiftet året efter jag inhandlade min, och dels blev priset aningens högre än jag budgeterat. Annars hade det nog blivit en FS istället för den bakdämpade FX:en jag nu tog.

Navdynamo och lampor därtill är mitt nästa inköp som jag länge dragit mig för men något man kan tänka på vid inköp redan då det medför lite pill att montera, inte minst då man som jag har skivor och sålunda måste fundera på vilken som passar.

Och ja, snacka med Janne, en trevlig prick med mycket info som säkert hjälper till vid eventuellt köp.

Kim.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.