Långhelg = äventyr?

Jag antar att många med mig är lediga denna fredag vilket innebär 4 dagar helgledigt!
Tänkte bara se om någon har nåt äventyr planerat?

Själv funderar jag på en övernattningstur på hemmamarken om jag kan ta mig ut. Snösmältning och öppna åar/bäckar ställer till det må ni tro...
Eventuellt skulle man få höra orr/tjäderspel om man har tur!

Andra som har planer?
 
Eventuellt vandra delar av någon led i norra Värmland, Nordvärmlandsleden, Finnskogsleden eller kanske Gräsbrickanleden.. Har dock hört att det kan vara snö om man kommer upp några höjdmeter.. Någon som har koll på snöförekomst och djup upp i dessa trakterna?
 
SMHI hit och webbkameror dit.. Bästa sättet att få veta är att bege sig dit! :)
Det blev ett besök i Tandövala naturreservat! Snöförekomsten och djupet varierade kraftigt. På sina håll hade snön smält bort medan på andra ställen, främst höga toppar och öppna fält låg snön kvar ca 30 - 50 cm tjock. Dock så var den rejält packad och bar att promenera på! Det blev en fin tur i vårsolen! Mycket tjäder, men häftigast, för denna "sörlänningen" var nog ändå björnspåren i snön!
 

Bilagor

  • 100_5688.jpg
    100_5688.jpg
    40.2 KB · Visningar: 333
För mig blev det ett litet äventyr, dock i koja och inte tält.
Fick skidra lite, vandra en del och paddla en jolle en kort bit.

Åt god renskav i kojans värme medan jag tittade på vattnet och skogen.
Morgonen bjöd på skare så vi tog en fin promenad innan solen började värma. Såg inget tjäderspel men hittade en spelplats med mycket spår.

Summa summarum, en fin tur med bra väder och en god kamrat, min Norrbottenspets Bundy.

Gregorius, kul att du fick spår av nalle! Trodde jag skulle hitta det med men björnarna vet bättre än bråka med jägare 😉
Däremot ett färskt älgspår!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.