Äventyr och shopping i Georgien?

Halloj!

Jag kommer jobba i Georgien ett halvår och funderar på vad jag bör släpa med mig på flyget och vad jag kan inhandla på plats. Nån som har erfarenhet av att köpa friluftsgrejer där eller i närliggande länder? Utbud? Priser? Kvalitet?

Saker jag funderar på är bla:

Cykling (MTB + cykelväskor)
Camping (tält, kök, bivacksäck)
Alpinism (rep, stegjärn, isyxa mm)
Kartor (även till gps)

Om nån skulle ha vägarna förbi och vill hitta på nåt, så blir jag bara glad! Jag är nybörjare på alpinism men har hyfsad vana av klippklättring, så tänkte nu försöka ta chansen att komma upp på lite högre höjd. Jag tror det kan vara ett kul område att cykla i också. Mottar gärna tips på kul turer/toppar, särskilt i trakterna kring Gori där jag kommer hålla till!

/Jonas
 
Elbrus?

Hej!
Har inte varit i Georgien men nära gränsen, dvs på Elbrus, men från den rysska sidan år 2003. I sportbutikerna nedanför berget där var inget billigt utan i nivå med Svenska priser på isskruvar, gas och andra frliuftsprylar. Jag var mer överraskad över att prylarna fanns att köpa där. Skiduthyrningen uppfyllde mer mina fördomar om gamla prylar då det var gott om gamla fullängds-slalomskidor och Salomon bakistegspjäxor men ont om carvingskidor.
Detta kan mycket väl ha ändrats sedan dess men då var det så på andra sidan Elbrustopparna.

/Patrik
 
Tack för ditt svar! Ja Elbrus vore nog kul, fast gränsen sägs vara svår att passera nu med tanke på politiska läget. Får se, finns ju flera 5k-toppar på georgiska sidan oxå.. Bra att veta ang. priser mm hursomhelst!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.