Långfärdsskridsko

Stabilitet

Det är ingen skillnad i stabilitet vad gäller grillorna. Däremot mellan kängorna. Dock är det som regel den egna vriststabiliteten som avgör vad som upplevs som stabilt. Vriststabiliteten är till stor del medfödd men kan definitivt förbättras med hjälp av träning (läs åkning). Om du är "uppvuxen" på hockeyrör har du mycket gratis. I princip anser jag att vandrarkängor är "den enda vägen" då det gäller den fortsatta materialutvecklingen inom långfärdsskridsko. Det som ännu känns outvecklat av det som finns på marknaden idag, är den bakre bindningen för vandrarkängor. En rem över vristen känns som 70-tal (1900-talet alltså). För den händelse du tänkt köra med lös häl så ökar kravet på fasthet och stabilitet i tåbindningen mångfaldigt!
 
Det är stabilt!

Måste hålla med Torbjörn i denna fråga. Visserligen är skridskorna i sig lika stabila men jag tycker att rembindningar är för trist. Har åkt några säsonger på Almgrens Snabb och det har varit ett rejält lyft. Bindningen fäster in hårt på sulan och skridsko och känga känns därmed som en enhet. Bättre rörlighet i fotleden utan den där jäkla remmen och det går snabbare att ta av och på sig skridskon. Det enda jag inte är nöjd med är fångremskonstruktionen, plastbiten är för vek och har släppt både för mig och en kompis vid plurrningsövning. Inte så roligt att fiska efter skridskor. Problemet är dock att få Snabb att passa med vanliga vandringskängor. Borde gå att modda med Liquisole och skruvar och plåt för den händige. Annars kan nog en duktig skomakare fixa till lite kanter på skorna. Kanske finns en marknad för modifieringskit? Själv har jag specialbeställt en dubbelmoddad Lundhagskänga som bör komma lagom till premiären här i Göteborg. Återkommer med recension under säsong.
 
Det funkar!

Lovade att återkomma med recension av min nya skridskokänga. Den kom inte fram i tid till skridskopremiären på grund av att Naturkompaniet och Lundhags klantade sig. Fick den först i fredags och har kört några mil på den nu. Kängan jag beställde var en Lundhags Scandinavia med skidkanter och "nära" läst. Den läst som Lundhags kallar "nära" är den smalaste lästen (se nedan) de har på Certech kängor och finns egentligen på Scandinavian Hiking, den kängan tycker jag dock är för hög för skridskoåkning, Scandinavia är 20 cm, även det kanske i högsta laget. Första intryck jämfört med mina gamla Lundhags Militär (nuvarande Winter trekker) är att jag har mycket bättre kontroll över skäret, särskilt när jag drar på lite. Halkar inte runt i kängan längre som jag gjorde förr och kan ha tunnare strumpor på mig trots att det är samma storlek på kängan. Än så länge är jag mycket nöjd, jag har nu en lätt (enligt en gammal Lundhagskatalog skall kängan väga 750 gram, skall provväga) och vattensäker känga som passar på Almgrens Snabb. Undrar lite över vilken lästvidd det är på min "nära" läst, om det är M eller L, kanske hade man kunnat ha en ännu tightare läst, får se hur det känns när jag åkt in mig på den på allvar. Lundhags lästsystem är lite klurigt, det finns tre typer av lästar och dessa i sin tur finns i olika vidder. Läs gärna på deras hemsida för att se hur det funkar. Modifieringarna kostade 240 kronor, det tycker jag är mycket rimligt, kängan i sig kostar dock över 2000 kronor. Helt klart ett alternativ för Lundhagsfrälsta långfärdsskridskoåkare.

Passade på och fixade fångremmen på Almgrens Snabb oxå. Bytte till en karbinhake i rostfritt stål. Ingen optimal lösning dock, finns risk för isbildning och att den därmed fryser igen, har satt lite krympslang på den för att minska risken och får väl spreja med teflonspray. Måste finnas en bättre lösning.

-Palle
 
Fångrem till Almgrens snabb

Det finns ett enkel sätt att fixa problemet
med fångremmen på Almgrens snabb: klippa bort
och slänga det! Jag tror att om man har bra
inställning av den bindningen så sitter den bra
även om man plurrar. Har gjort det själv tre
gånger utan att tappa skridskon. Dessutom har
jag alltid med mig reservskridsko (ersätter
flera tunga saker i reparationssatsen).
 
utan rem i 17 år

Jag har kört med Almgrens snabb sedan 1984. Fångremmen behövs inte om sulan bara är hyfsat stabil. Har man riktigt mjuk sula typ tunn promenadsko kan dock sulan krypa ihop under belastning och man kan tappa skridskon. Detta inträffar aldirg med randsydda kängor. Jag har kört mycket vrakis plurrat ett 30-tal ggr etc utan att tappa skridskon.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfredrikjonson Långfärdsskridsko nära göteborg ? Långfärdskridsko 1
SaraMaria Knäskydd för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 9
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
thureb Filmtips Långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
76 Långfärdsskridsko med vandringskänkor utan tunga? Långfärdskridsko 11
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
hfw Långfärdsskridsko med slalompjäxa Långfärdskridsko 8
MonicaKa Långfärdsskridsko m telisbindning? Långfärdskridsko 3
Sarvi Rocky kommenterar långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Margaret09 Nybörgare söks hyra ett par långfärdssrkiskor Långfärdskridsko 6
ingeback Nätverk långfärdsskridsko Långfärdskridsko 6
Åhlen Långfärdsskridsko med barnvagn Långfärdskridsko 3
Rajjan Långfärdsskridsko i media Långfärdskridsko 3
MBac Vandringskängor till långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
ett_och_noll Östhammars Skrinnare - Långfärdsskridsko i Roslagen Långfärdskridsko 0
ala Räddningssystem -långfärdsskridsko Långfärdskridsko 12
usilfver Hastighets- långfärdsskridsko; skilda världar? Långfärdskridsko 61
MartinR Långfärdsskridsko nu i veckan Långfärdskridsko 0
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
sala Långfärdsskridsko Excelsior mfl Långfärdskridsko 4
lami Vanliga kängor och långfärdsskridsko Långfärdskridsko 8
kr-val Storsjön - eldorado för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
avslutat120731 Långfärdsskridsko - kurs?? Långfärdskridsko 3
lafi Ledrakurs för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
Långfärdsskridsko (stavar i tävlingar) Långfärdskridsko 0
Långfärdsskridsko i Danmark - findes ikke Långfärdskridsko 8
Långfärdsskridsko i Norge Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.