Långfärdsskridsko med slalompjäxa

OK

Jag "saknar" ledband i foten och har därför (bla.) aldrig lärt mig åka grillor. Nu har jag tänkt testa långfärdsskridskor efter ett tips om att sätta fast mina slalompjäxor på grillorna.

Jag har skaffat sånna där Almgren-grillor för kängor, men de går inte att skjuta isär (i bindningarna) tillräckligt för vare sin mina rejäla kängor eller mina gamla pjäxor.
Därför överväger jag att skruva av bindningarna å skruva fast (i befintliga skruvhål) pjäxan (gammla Salomon SX70 :eek:) direkt i skenan.
Vad tror ni om hållbarheten därmed... räcker det med plåtskruv eller lär jag in med skruv, mutter och bricka?

Jag lär se ut som en skadskjuten gnu hur som helst, men finns det något gott råd i ärendet?

herr experimentlusta
 
Prova först med "vanliga" kängor som passar befintliga bindningar. Långfärdsskridsko kan inte jämföras med annan skridskoåkning, snarare med skidåkning (skate)! Så du behöver inte ha så bra stöd i vristen.
 
Det låter inte kul att behöva åka med slalompjäxor. Vilket ledband är det som gått av? Är du helt säker på att det inte finns vanliga kängor som ger dig tillräckligt stöd? Har du provat flera olika kängor, det kan vara stor skillnad. Hjälper det inte att stödtejpa? Det är viktigt att dina bindningar är rätt inställda i sidled för att fotleden ska kunna slappna av. Jag funderar lite på om inte slalompjäxor kan upplevas tunga när du ska upp efter ett plurr. Vad gäller hållfastheten så tror jag mest på bricka + mutter.
 
Enklast

skulle kunna vara att skruva fast frambindingen i aluprofilen via nya hål som du borrar fraför slitsarna.

Slalompjäxor är inte idealiskt med dina gamla Salomon kan fungera rätt hyggligt. Många skridskoseglare har liknande pjäxor.

Tycker att du kan börja så här. Blir du biten kan du optimera din utrustning och kanske träna upp din förmåga med balansplatta senare.

Thure
 
Tack för tips!

# Visst blir det nog klossigt med pjäxor, men det kanske jag skulle vara betjänt av... för jag KAN INTE åka grillor, men skejta med slalomskidor går ok.

# Plurra med pjäxor... tja innerskorna är ju i cellplast och flyter så det är nog inget problem.
Dessutom tänker jag inte plurra... strapatsfaktorn jag sträcker mig till är "0"... bottenfruset, konstfruset eller helt bombsäkert.
Jag är mer inne på hjälm, tandskydd, knäskydd, handledsskydd, kudde på baken - you name it!

# "Prova med vanliga kängor", "träna med balansplatta" ... visst tjena :eek:)
Sist jag ställde mig på ett par långfärdsgrillor med Lundhagskängor, så bara vek sig foten... och det fanns i-n-t-e e-n c-h-a-n-s att jag kunde räta upp den... senorna finns inte... punkt.

# Mina Hanwag skulle kanske funka men de passar inte i bindningarna de heller

klurar vidare

PS. samma sak med mina hörselgångar... jag kan inte tryckutjämna... glöm det... har inte de anatomiska förutsättningarna
 
Jag skulle hälle satsa på en randonee eller telemarkpjäxa som båda är mycket lättare är vanliga slalompjäxor men samtidigt tillräckligt styva för att inte belasta vristen. En telemarks pjäxa borde dessutom passar ihop med fasthälbindningarna som används på skridskor.
 
Slalompjäxor funkar, men är ingen njutning. Men bättre att komma ut och testa, än inte alls! Så kan du successivt prova dig fram till en lösning som funkar för dig. Jag tror också att en telispjäxa i plast är mer njutbar än en slalompjäxa.
Ge inte upp!
En skadeskjuten gnu på isen är bättre än en gnu som bara sitter och surar på strandkanten... ;)

Min långfärdsskridskopremiär var i Lule skärgård med ett par Salomon SX92 slalompjäxor, fick blödande skav på fotknölarna på både in- och utsida innan jag var på land igen. Men detta mycket pjäxornas konstruktion såklart, en "instegspjäxa" med "skarvar" ner längs benet.

Vad gäller dina Hanwag-kängor, testa att leta eller bygga såna "tå-delar" till skridskobindningen, kolla Everest-skridskon nedan.
Alternativt köp en ny skridsko, testa med en enkel/billig sort, du kan säkert få tillbaka en slant om du säljer vidare begat om det inte alls funkar för dig.
Everest Nordic Multiskate, har "tå-del":
http://www.stadium.se/sport/vintersport/langfard/099237/everest-nordic-multiskate
Excelsior Nordic Allround eller Excelsior Basic Rem, köp till en "tå-del":
http://www.excelsior.se/

Glöm inte isdubbarna!!!
 
Jag har använt slalompjäxor till långfärdsbindningar förr.
Inga problem att få fast pjäxan i dessa.
Att det sen inte är optimal åkning är en annan femma,men visst går det att ha kul ändå med dem
 
OK

Jag "saknar" ledband i foten och har därför (bla.) aldrig lärt mig åka grillor. Nu har jag tänkt testa långfärdsskridskor efter ett tips om att sätta fast mina slalompjäxor på grillorna.

Jag har skaffat sånna där Almgren-grillor för kängor, men de går inte att skjuta isär (i bindningarna) tillräckligt för vare sin mina rejäla kängor eller mina gamla pjäxor.

Thures tips om att förlänga/skära nya slitsar framför de gamla är antagligen det enklaste, om du inte vill köpa längre skenor förstås.
Jag åkte några säsonger med isklättringsskor, och då fick jag flytta fram fästet enligt ovanstående modell.
N'är jag gjorde mina valde jag att skära nya slitsar framför, jag var lite orolig att det skulle bli instabilt om jag bara förlängde spåret.

Ett annat alternativ är ju att bygga lite. En vajerögla att sticka in pjäxans näbb i borde räcka.
Om du tittar på hur tådelen för bindningar för alpin snowboard och snowblades(ultrakorta slalomskidor) ser ut så förstår du vad jag menar.
En metallbricka på 15x 30 mm med ett hål i varje ände skruvas fast "på längden" längs skenans kant på varje sida. Vajeröglan skapar du genom att trä ändarna av vajern under brickorna, mot mitten av skenan innan du drar åt skruvarna.
Kan tänkas att en smalare sorts packrem skulle funka för ändamålet också.

Eller så kanske du kan få tag i ett par billiga snowblades och transplantera bindningen från rakt av.
En nackdel blir förstås att du hamnar några cm högre upp än vad du annars hade gjort.
Fast det blir ÅAS en rackarns lättarbetad bindning - snabbt i och snabbt ur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfredrikjonson Långfärdsskridsko nära göteborg ? Långfärdskridsko 1
SaraMaria Knäskydd för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 9
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
thureb Filmtips Långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
76 Långfärdsskridsko med vandringskänkor utan tunga? Långfärdskridsko 11
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
MonicaKa Långfärdsskridsko m telisbindning? Långfärdskridsko 3
Sarvi Rocky kommenterar långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Margaret09 Nybörgare söks hyra ett par långfärdssrkiskor Långfärdskridsko 6
ingeback Nätverk långfärdsskridsko Långfärdskridsko 6
Åhlen Långfärdsskridsko med barnvagn Långfärdskridsko 3
Rajjan Långfärdsskridsko i media Långfärdskridsko 3
MBac Vandringskängor till långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
ett_och_noll Östhammars Skrinnare - Långfärdsskridsko i Roslagen Långfärdskridsko 0
ala Räddningssystem -långfärdsskridsko Långfärdskridsko 12
usilfver Hastighets- långfärdsskridsko; skilda världar? Långfärdskridsko 61
MartinR Långfärdsskridsko nu i veckan Långfärdskridsko 0
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
sala Långfärdsskridsko Excelsior mfl Långfärdskridsko 4
lami Vanliga kängor och långfärdsskridsko Långfärdskridsko 8
kr-val Storsjön - eldorado för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
avslutat120731 Långfärdsskridsko - kurs?? Långfärdskridsko 3
lafi Ledrakurs för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
henkolinus Långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
Långfärdsskridsko (stavar i tävlingar) Långfärdskridsko 0
Långfärdsskridsko i Danmark - findes ikke Långfärdskridsko 8
Långfärdsskridsko i Norge Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.