Långfärdsskridsko i Danmark - findes ikke

  • Trådstartare jan-peterson@get2net.dk (Jan Peterson)
  • Start datum

jan-peterson@get2net.dk (Jan Peterson)

Gäst
Hej


I Danmark, hvor jeg bor, kan man ikke købe langtursskøjter a la Sweden. Jeg har derfor tænkt mig at købe pr. postordre i Sverige. Men da man jo derfor handler i "blinde" søger jeg et par gode råd:
Jeg har i forvejen et par lave vandrestøvler med rende ved hæl og tå til montering af steig-eisen (stegjärn - hedder det vist på svensk). På dette link


http://www.sasquatch.se/product.php3?uid=97&pgroup=SKOR:KÄNGOR


har jeg fundet et foto af en støvle, som er næsten eksakt mage til mine.
Ved at følge debatten her i dette forum og ved at lede på Internettet har jeg fundet ud af at Skyllermarks Birka skulle passe til denne type støvle, som ikke har Nordic Norm Telemarkssål og heller ikke randsyet sål.


Spørgsmål:


1. Kan Skyllermarks Birka's bindinger indstilles i sideled?


2. Kan den særlige tåbinding klare belastninger fra en velvoksen gut, som vejer over 105 kg?


3. Er løsningen med rembinding ved hælen stabil nok?


4. Findes der andre fabrikater (Almgren? Haglöfs?) som også går at anvende på støvler uden sålekant? Med eller uden rembinding?


5. Hvordan skelner I svenskere mellem stövla, känga og pjäxa? På dansk findes kun eet ord: støvle.


På forhånd tak


Jan Peterson
 

ulf.helmersson@llk.se (Ulf Helmersson)

Gäst
Några svar

Spørgsmål:
1. Kan Skyllermarks Birka's bindinger indstilles i sideled?
Ja. Det finns väl vissa gränser för hur mycket man kan ställa in dem i sidled. Jag har inte själv provat bindningen, men min 6 årige son har dem och det fungerar bra. Jag tror inte du får några som helst problem med sidoinställningen.


2. Kan den særlige tåbinding klare belastninger fra en velvoksen gut, som vejer over 105 kg?
Inga problem! Jag väger lika mycket.


3. Er løsningen med rembinding ved hælen stabil nok?
Som sagt har jag inte åkt på Birka-bindningen. Möjligtvis kan den ge lite mer glapp än vad andra rem-bindningar ger. Men jag tror inte det är av någon avgörande betydelse. Viktigt är att bindningen är tajt ställd så att kängan kläms ner i skridskon.


4. Findes der andre fabrikater (Almgren? Haglöfs?) som også går at anvende på støvler uden sålekant? Med eller uden rembinding?
De flesta modeller som Skyllermarks, Almgrens och Haglöfs har bör fungera till den støvelmodell som du visar. Det krävs oftast inte särskilt mycke till kant.


5. Hvordan skelner I svenskere mellem stövla, känga og pjäxa? På dansk findes kun eet ord: støvle.
För mig gäller detta:
Stövlar = höga utan snörning, oftast tillverkade av gummi.
Känga = vandrarsko
Pjäxa = känga anpassad för skidåkning
För mig, och jag tror för de flesta, så flyter def. känga och pjäxa i varandra.


Lycka till!
Glöm inte säkerheten!
Jag har kontakt med en svensk långfärdsskridskoåkare som bor i Danmark. Hör av dig om du vill ha hans e-postadress.


Ulf Helmersson
 

hakan.hanson@spray.se (Håkan Hanson)

Gäst
Skridsko i Danmark till Jan P

Trevligt att läsa om Ditt nyvunna intresse, Jan P!


Utan att veta var Du bor i Danmark så vill jag gärna meddela att Friluftsfrämjandet i Helsingborg har en aktiv sektion för långfärdsskridsko. Adressen är http://w1.422.telia.com/~u42205011/index2.htm


Kontaktpersonen i föreningen för L-skridsko heter Ingemar Nyman som är en stor entusiast. Han har ett gediget kunnande på det mesta och genom honom/föreningen kan Du få tillgång till Israpporter över hela Skåne och södra Småland. Vid nordostliga vindar borde östra och norra Sjaelland ha ungefär samma förutsättningar som N:a Skåne.


Småland har en helt annan klimatzon men också norra Skåne med flera sjöar på 120-130 m.ö.h. har mycket fina förhållanden. Jag har bott där i 2 år och trots milda vintrar har jag åkt på tur 6-8 helger av säsongens kanske 12-13 helger vilket är utomordentlig statistik! Jag kan meddela att drömturen som aldrig blev av är en stor sjö strax väster om Helsingör. Fast då får man passa sig för den danska Polisen som utfärdar böter om man beträder icke godkänd is!!


Angående utrustning kan Du handla på köpcentrat "Väla" utanför Helsingborg.


Jättelycka till Jan,
Håkan Hanson, Stockholm
 

jan-peterson@get2net.dk (Jan Peterson)

Gäst
Tak for svarene

Tak for tips til Ulf Helmersson og Håkan Hanson, som bl.a. skrev:


"Fast då får man passa sig för den danska Polisen som utfärdar böter om man beträder icke godkänd is!!"


I dag søndag var jeg ude at "kolla läget" på Emdrup Sø i Københavns nordlige udkant. 4 cm, så jeg vovede mig ikke ud (110 kg). Et par "killar" ankom med skøjter og skulle prøve isen af. Da de kørte deruda' sang isen som et helt haleluja-kor. Men det gik. Den tungeste vejede 75 kg. De fortalte mig, at de hvert år plejer at blive kaldt ind af politiet! De fik dog ingen bøde, kun en advarsel. Sagen er at det i Danmark i princippet er forbudt at betræde ikke-godkendt is. Isen skal godkendes af kommunen, og det betyder, at der skal være 13 cm OVERALT på søen, så enhver kan regne ud at (lovligt) skøjteløb på natur-is ikke kan finde sted hver vinter i Danmark. Naturligvis kan politiet ikke holde opsyn med alle søer, især ikke uden for byerne, men ofte er det de lokale beboere, som tilkalder politiet, og så risikerer man bøde, men slipper oftest med en "varning". Sidste år var jeg ude en antal gange på 8 cm is - herligt - og vi så intet til politiet.
Jeg har hørt, at I svenskere har en tommelfinger-regel:
5 cm til en karl - 8 cm til en hest?


"Angående utrustning kan Du handla på köpcentrat "Väla" utanför Helsingborg."


Jeg fandt Väla på Internettet. Kan man købe skridsko i Intersport eller er det i The Stadium?


mvh Jan Peterson
 

ulf.helmersson@llk.se (Ulf Helmersson)

Gäst
Kanske vi skulle göra som i Danmark!

Efter en helg med ett par fantastiska skridskoturer, bl.a. på Båven i Sörmland känner jag att kanske vi skulle titta på hur man hanterar farlig is i Danmark. Så många som vi träffar på som inte har någon som helst säkerhetsutrustning! I Linköpingstrakten drog våra grannar upp en karl ur en vak igår. Han hade inte ens isdubbar och hade otvetydigt omkommit om inte mina grannar passade på att ta en kort kvällstur.


Andra grannar träffade en kvinna som chockad kom iland och sa "Det är ju bara 3 cm tjock is där ute och här är det ju mer än en dm."


Iskunskapen bland vanliga svenskar är mycket dålig och de danska reglerna skulle passa dem bra!


Ulf Helmersson
 

kr-val@sectra.se (Krister Valtonen)

Gäst
Kanske det!

Åtminstone tycker jag att man kunde engagera kommunen som kunde lysa av en säker del av isen där allmänheten kunde hålla till. Däremot, om man är medlem i en godkänd förening så skulle man ha "körkort" och få åka var man ville.
 

jan-peterson@get2net.dk (Jan Peterson)

Gäst
Nybegynder - premiere

Hej


Jeg vovede alligevel ikke at købe långfärdsskridsko pr postordre i Sverige. Så i dag tirsdag tog jeg flyvebåden over til Malmö og købte et par i Naturmagasinet. Det var held for det viste sig at Haglöfs Novalite med snabbinding fungerede fint med mine støvler, selv om de ikke har Telemarkssål. Så undgik jeg rembinding.


Tilbage i København om eftermiddagen, men jeg ville ikke tage ud på søerne i mørke og alene. Så jeg tog ind på Kongens Nytorv. Der har kommunen lavet en kunstfrosset bane midt i Københavns hjerte.


Efter 15 minutters kørsel var jeg skuffet. Jeg er vant til at løbe på almindelige hockey-skøjter, og dette her var meget anderledes. Det var svært at lave et kraftfuldt afsæt. Pendling med overkroppen og vægtoverførsel fungerede ikke ordentligt, og cross over i svingene kunne jeg slet ikke. Måske har jeg købt dem for lange (55 cm) mere end dobbelt så lang glideflade som vanlige hockey-skøjter. Nå, efter en time gik det bedre. Hænderne kom om på ryggen, og jeg faldt efterhånden ind i den gode seje slow-motion rytme, som er så stor en del af nydelsen ved skøjteløb.
Jeg kom vel op på 80-90% af den fart jeg kan gøre på hockey-skøjter. Så der skal mere øvelse til. Et par dage på isen, så tror jeg "det går undan". Men det var herligt at løbe med vandrestøvlerne, det er kræs for fødderne.


Nu bliver det desværre varmt i vejret igen. Man kan godt blive misundelig på Jer i Sverige, som har rigtige vintre.


mvh. Jan Peterson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfredrikjonson Långfärdsskridsko nära göteborg ? Långfärdskridsko 1
SaraMaria Knäskydd för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 9
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
thureb Filmtips Långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
76 Långfärdsskridsko med vandringskänkor utan tunga? Långfärdskridsko 11
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
hfw Långfärdsskridsko med slalompjäxa Långfärdskridsko 8
MonicaKa Långfärdsskridsko m telisbindning? Långfärdskridsko 3
Sarvi Rocky kommenterar långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Margaret09 Nybörgare söks hyra ett par långfärdssrkiskor Långfärdskridsko 6
ingeback Nätverk långfärdsskridsko Långfärdskridsko 6
Åhlen Långfärdsskridsko med barnvagn Långfärdskridsko 3
Rajjan Långfärdsskridsko i media Långfärdskridsko 3
MBac Vandringskängor till långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
ett_och_noll Östhammars Skrinnare - Långfärdsskridsko i Roslagen Långfärdskridsko 0
ala Räddningssystem -långfärdsskridsko Långfärdskridsko 12
usilfver Hastighets- långfärdsskridsko; skilda världar? Långfärdskridsko 61
MartinR Långfärdsskridsko nu i veckan Långfärdskridsko 0
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
sala Långfärdsskridsko Excelsior mfl Långfärdskridsko 4
lami Vanliga kängor och långfärdsskridsko Långfärdskridsko 8
kr-val Storsjön - eldorado för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
avslutat120731 Långfärdsskridsko - kurs?? Långfärdskridsko 3
lafi Ledrakurs för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
henkolinus Långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
Långfärdsskridsko (stavar i tävlingar) Långfärdskridsko 0
Långfärdsskridsko i Norge Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.