Lagning av Thermarest

Hallå alla där ute i vårt avlånga land!

Har fått en "pyspunka" i mitt thermarest-liggunderlag och undrar nu om det finns någon som vet om detta går att laga på något sätt. Kanske lika enkelt som att laga en cykelslang eller?

Tack på förhand!

/P
 
Jodå

1. Lokalisera hålet. Det kan vara svårt om det är pyspunka.

2. Laga med lagningssats (finns att köpa).

Peter
 
Busenkelt

Ett tips för att hitta hålet är antingen att stoppa hela madrassen i badkaret - eller att ta en svamp med tvålösning och stryka ut över madrassen - där punkan är börjar det löddra väldigt mycket... Har använt mig av lagningssatsen - men jag kan tänka mig att liquisole osv funkar bra oxå!

Lycka till!

/Calle
 
Har också funderat på det där med ev.garanti på dessa liggunderlag, antar dock att någon sådan inte gäller då jag måste ha åsamkat skadan själv, troligtvis vid hoprullning i samband med en paddeltur för någon vecka sedan (kan inte komma på någonting annat). Var ut i helgen igen och vaknade då av jag inte hade någon luft kvar i "madrassen", inte skönt kan jag lova :)! Tryckte hur som helst ner "therman" i badkaret i går och hittade genast ett litet, litet hål, ett hål som troligtvis har uppstått av någonting sylvasst. En sådan skada antar jag kan hända vilket märke som helst och att det hela inte kan ses som ett fabrikationsfel?! Frågan är bara hur känsliga de är då jag själv tycker att jag har varit försiktig vid användningen av detta. Någon som har erfarenhet av detta?

/Pelle
 
Läste nåt tips här på utsidan som sa att man alltid skulle ta med smältlim, då man i fält kan laga ett underlag så att det håller snabbt. Sen kan man i lugn och ro göre en liquisole lagning med lapp hemma.
Såg faktiskt exempel på liquisole lagning i fält på min senaste tur.
De försökte laga med liquisole och det tar ju en stund innan det torkar...och det såg inte ut att vara ngn stor succé med tanke på ansiktsutttrycket på reparatören...

/Mattias
 
Lång sladd

mattiasj; sa:
Läste nåt tips här på utsidan som sa att man alltid skulle ta med smältlim, då man i fält kan laga ett underlag så att det håller snabbt. Sen kan man i lugn och ro göre en liquisole lagning med lapp hemma.
Såg faktiskt exempel på liquisole lagning i fält på min senaste tur.
De försökte laga med liquisole och det tar ju en stund innan det torkar...och det såg inte ut att vara ngn stor succé med tanke på ansiktsutttrycket på reparatören...

/Mattias
Ska man förutom limpistolen ta med sig en väldans lång sladd : cool: som räcker till eluttaget hemma också, eller finns det smältlim som inte kräver el. Så här ser min limpistol ut

308300_X_2004-07-06_085727.jpg


Per Brune
 
Tja, för min del har jag alltid med en original-lagningssats i mitt lilla sjukvårdskit. Väger föga och fungerar bra. Varför krångla till det? Och det där med limpistol.....hmmmm....*L*

//P
 
Re: Lång sladd

Brune; sa:
Ska man förutom limpistolen ta med sig en väldans lång sladd
Smältlim smälter även av öppen låga. Kanske inte tillräckligt för långa, sammanhängande strängar men säkert nog för en liten fläck. Vissa kan man helt enkelt sätta eld på, när de brinner så börjar de snabbt att droppa. Droppandet kan sen användas som limapplicering.
För perfektionisten finns det sladdlösa limpistoler också.
 
Ska öva

Tack, då ska jag i utbildningssyfte prova hur man använder smältlim och cigarettändare tillsammans.

Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.