Lätt kamerastativ+huvud för vandring?

Jag är på jakt efter ett nytt stativ till mina fjällvandringar eftersom det Manfrotto 190 ProB + 488 RC4 jag annars använder känns för tungt. Jag har dock ingen lust att lägga 5-10K på ett riktigt kolfiberstativ.

Har sneglat lite på
Berlebach 50032; 0,8 kg (inkl huvud) för 1995:-
Digipod 2841P; 1,45 kg (inkl huvud) för 795:-
Nåt Induro kanske?

Någon som har erfarenhet av dessa, eller tips på andra lätta stativ/huvud-kombinationer som är någorlunda stabila och prisvärda? Kanske med ett maxpris på 3000kr.
Till fjälls använder en D300 med vidvinkel- och normalzoom. Telet (Tamron 200-500) följer med oxå, men jag räknar inte med ett fullstabilt stativ till det. (Det ska inte heller vara ett enbensstativ - det har jag redan iom gänga på vandringsstaven)

Per
 
Direkt från deras webshop. Köpte själv ett därifrån för ett par år sen och det funkade bra. Jag fick betala svensk moms på min beställning, men om jag minns rätt från diskussioner på fotosidan kan man tydligen ha tur eller otur :) Sök på Feisol på fotosidan. Vill minnas att det förutom inlägg i trådarna också finns nån recension.

När det gäller stativets funktion har jag inte mycket att jämföra med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.