Lätt Dv-filmutrustning?

Är denna lätt?

Skulle jag köpa idag skulle jag överväga denna Canon HV10 se t ex http://www.cyberphoto.se 440 gram. Den är av den vertikala typen som jag själv föredrar men du måste själv prova olika modeller innan du bestämmer dig. Panasonic har modeller som fått bra vitsord i tester.

Stativ med huvud finns många olika. Tyngre stativ är egentligen bättre ur stabilitetssynpunkt. Idag finns lätta stabila och dyra kolfiberstativ. Ett huvud med vätskedämpning och vattenpass är bra. Det jag har är 15 år gammalt men fungerar fortfarande utmärkt.

Minst ett reservbatteri med bra kapacitet rekommenderas. Läs gärna en bok om videofilmning och videoredigering. Att redigera är idag lätt på datorn men det är möjligt att du behöver en rätt häftig dator för att kunna redigera HD i realtid. För vanlig mini-DV räcker en standard-PC bara den har Firewire. Jag tycker att man fortfarande skall ha en kamera med DV-in för att kunna spara högupplöst färdig produkt men detta kanske förändras med de nya DVD-formaten.

Thure
[Ändrat av thureb 2007-05-04 kl 14:20]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.