Kropp on top- the movie...

Nu stängdes nu den gamla Kropp-tråden, men jag måste bara fråga er: Visst var det så att SVT gjorde några program om Mount Everest-expeditionen? VAR får man tag i dessa, har letat runt nätet på jakt efter någon filmatisering av Göran Kropps expedition till Everest, det närmaste jag kommit är IMAX-filmen som i och för sig var grym, men den medverkar ju inte Göran i. Tacksam för tips
 
Nu stängdes nu den gamla Kropp-tråden, men jag måste bara fråga er: Visst var det så att SVT gjorde några program om Mount Everest-expeditionen? VAR får man tag i dessa, har letat runt nätet på jakt efter någon filmatisering av Göran Kropps expedition till Everest, det närmaste jag kommit är IMAX-filmen som i och för sig var grym, men den medverkar ju inte Göran i. Tacksam för tips

Den filmen du tänker på kan vara den som där Mattias Blomkvist vill jag minnas att han hetter filmade. Den genomfördes av TV4, så kolla med TV4 Jönköping/Borås, lokaltv alltså, de borde om inte annars veta mer.

Det är många år sedan jag jobbade på TV4 men då träffade jag filmaren och han visade "behind the scenes" material. Mitt största minne från denna visning var när han ville visa oss hur otroligt god fysk Göran hade. I scenen fick vi se hur Göran skall gå flåsandes upp emot kamearan på en sluttning för att få dramatik. En helt oberörd Göran kommer emot kameran, där vi tydligt hör flåsandet av kameramannen - klipp - och så ser vi att han har fått börja om längre ner och skall med rask takt ta sig upp emot kameran. Göran kommer emot kameran i rask takt fortfarande oberörd, med frågor som: är det bra takt så här, skall jag gå fortare, saktare osv.

Det finns även en serie som genomfördes av samma lokalstation som hette: Äventyr med Kropp, där jag är med - den genomfördes under min grundutbildning i fallskärmhoppning vid YA utanför Värnamo. ¨

Hör gärna av dig om du hittar den, skulle vara kul att se om den går att köpa av dem. Ibland var det inga problem att köpa kopior på filmade avsnitt. Det kostar inget att fråga.

//Marcus
 
Tack så mycket! Visar verkligen styrkan med Utsidan när man kan slänga ut en fråga som man försökt lösa, och får tag i inside information från någon som dig som jobbat på TV. Det ger ju onekligen en extra krydda till det hela, måste ha varit en upplevelse att se Göran in action. Jag ska kontakta TV4 nästa vecka, jag hör av mig om jag lyckas- återigen tack
 
Senast ändrad:
Tack så mycket! Visar verkligen styrkan med Utsidan när man kan slänga ut en fråga som man försökt lösa, och får tag i inside information från någon som dig som jobbat på TV. Det ger ju onekligen en extra krydda till det hela, måste ha varit en upplevelse att se Göran in action. Jag ska kontakta TV4 nästa vecka, jag hör av mig om jag lyckas- återigen tack

Det var så lite så, du väckte några roliga minnen till liv. Hoppas att du får tag på det, för jag är själv intresserad av det materialet. Om inte annat så vill jag ha tag i materialet som filmades vid YA flygfält.

Jag glömde skriva det, Göran visade oss en tidning där han blivit utnämnd till årets äventyrare. I samma artiken om honom så hade han berättat om sin Everest plan och att han skulle cykla dit. Minns hans kommentar som lät i still med: -Jaha, då får jag ju göra det! Göran såsom jag mötte honom fyllde mig med oerhörd respekt, då han var ödmjuk och ärlig. Jag frågade honom själv hur det kändes att stå på toppen av K2, det svaret han gav var nog så ärligt och utlämnade som det kan bli.

En anekdot till från TV4 tiden, en bildproducent som jobbade hos oss i Växjö, berättade vilken kalabalik det blev då Göran skulle komma in cyklandes i studion under direktsändning. Minns nu att TV4 var kända för helt datoriserade kameror på automatik. Så han berättade att det blev den gamla hederliga loklatv kunskapen som fick användas för att lösa sändningen. Lite skoj är det tycker jag.

Lycka till, men som tidigare nämnt kolla med Jönköping/Borås Lokaltv station först.

//Marcus
 
Det är riktigt kul att höra, det du berättar stämmer väl med den känslan man fick av vilken sorts person Kropp var, en ödmjuk kille och inte på något sätt en adrenalinjunkie. Jag har kommit på mig själv att försvara honom i diskussioner, när mindre vetande anklagar honom för att vara en komplett galning, och det är ju lite intressant att man gör för en person man aldrig träffat. Men, det är klart man ska försvara en av Sveriges största äventyrare någonsin!
 
Vill bara tillägga att jag skickat iväg ett mail till loalred nu, och väntar otåligt på svaret under veckan...
 
Har nu väntat otåligt en vecka, de är inte helt snabba på att svara. Men, å andra sidan har de kanske annat att göra än att svara Kropp-nostalgiker, vad det nu skulle kunna vara...Skickar ett nytt mail idag till TV4, återkommer med resultat
 
Har nu väntat otåligt en vecka, de är inte helt snabba på att svara. Men, å andra sidan har de kanske annat att göra än att svara Kropp-nostalgiker, vad det nu skulle kunna vara...Skickar ett nytt mail idag till TV4, återkommer med resultat

Denna tråden väckte ju min nyfikenhet igen. Skall se om jag kan vaska fram något, har ju en del kontakter kvar i den världen. En gammal jobbarkompis till mig filmade ju exempelvis den svenska Trango Tower expedtionen så han skickade mig den på DVD för ett halvår sedan efter att vi sprang ihop på IKEA.

Jag kollar lite på mitt håll oxå så återkommer vi till denna tråden. Det brukade gå att "köpa" bandade kopior på sända inslag, förr i världen - nu finns ju Youtube:)
 
Försöker skaka liv i denna tråd igen då den var mkt intressant.

Hur gick det? Blev det något material? Jag och flera av mina vänner är väldigt intresserade att få ta del av detta då Göran Kropp är en stor förebild för oss samt att vi är ett gäng som snöat in ordentligt på alpinism/klättring och skulle uppskatta lite "bergsporr". :)

Svensk expedition till Trango tower låter som en spännande dokumentär. Finns det någon möjlighet att få ta del av den?

/Daniel
 
Jag har skickat upprepade mail till TV4 Jönköping utan någon respons, men jag ska ta och få tummen ur och ringa dem, så återkommer jag i denna tråden. Bergsporr behövs mellan utfärderna, helt klart. Tycker dock inte det finns så mycket, jag alternerar mellan Skinnarmo, IMAX Everest och K2 av alla filmer, har ni fler bra tips, helst dokumentärer?
 
Finns även Svensk/ Norska Trango Tower 97, Svenska K2 93 och den Svenska Everst Exp. 89 som alla gått på TV nån gång...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.