Köpråd

Jag är på väg att köpa en Trapper K2 Marine, och skulle vilja ha lite köpråd kring diverse tillbehör som jag också skall köpa. Kajaken skall användas i Sthms skärgård.

Rekommendationer för köp av:
- paddlar (max 1.300 kr)
- flytväst (max 1.000 kr)
- paddelhandskar (max 400 kr)
- kapell (max 1.000 kr)
- vagn (kajakens mått: 630 x 69 cm)
- takräcke/hållare
- kompass
- länspump

Stort tack för hjälpen !
 
Det finns förmodligen lika många svar som personer när det gäller rekommendationer om vad du ska köpa eller ej. Här kommer några av mina tips och idéer´.

paddlar - kajakens "motor" och jag skulle rekommendera att du/ni försöker att få så bra paddlar som möjligt till det pris du anger. Ett tips är att köpa Lendals Archipelago i glasfiber eller nylon. Bra paddlar men priserna ligger en bit över det max som du anger. Ett tips är att istället köpa dem via England där de tillverkas. Då kan du få dem för 1.000 - 1.300 kr. Det finns flera försäljare som säljer ocjh skickar utanför UK. Här är ett par:
http://www.kayaksandpaddles.co.uk/index.htm
http://www.esecure.co.uk/knoydartshop/default.htm

flytväst - finns flera bra västar i detta prisläge. Själv har jag en Hiko Joker som idag kostar ca 1.000 kr. Lätt att ta av och på, kraftig rem med "bogserögla" och jag tycker om fickorna på framsidan. Finns bl.a på Kajakboden i Tyresö.

paddelhandskar - ett par paddelhandskar som du trär runt/på paddelskaftet är att föredra. Hur varma ska dom vara? Neopren finns från 290 kr hos bl.a. Point 65 och nylon eller liknande (Kanuk m.fl.) lite billigare. Har själv ett par billiga från Bear&Water som räcker bra även ner till nägon/några minusgrader. Kompeltterar mad tunn yllehandske de första minutrarna innan värmen kommer om det är riktigt kallt.

kapell - finns åtskilliga bra i prisläget kring 800 - 1.000. Frågan är var ni ska paddla, om ni behöver/vill ha neporen eller om det räcker med något tunnare. Har själv ett kapell från A-one i sympatex, dvs vattentätt men andas. Finns dock tyvärr inte längre att få tag på. Ett tips är att köpa något enklare i tex PVC och kanske senare "uppgradera" till något annat, samtidig som de tidigare "pensioneras" till reservkapell.

vagn - Eckla gör bra vagnar i olika storlekar.

takräcke/hållare - rekommenderar låga bågar till en K2. En kompis köpte höga, sk J-bågar till deras K2 och även och om det fungerade till kortare transporter så rekommendrade han dem inte. Tycker själv att Thules egna hållare är bra då de är låga = behöver inte lyfta så högt med trötta armar efter en lång paddling.

kompass - frågan om har diskuterats tidigare i flera trådar i detta forum. Är själv nöjd med min Silva 70 UN. Lätt att läsa av och följer med bra i krängningarna. Ett tips är att vänta till Båtmässan i Stockholm och köpa en där. Fick tag på min 70 UN för 450 kr istället för normalpris ca 730 kr.

länspump - i stort sett samma modell och ingen större skillnad i pris såvidad du inte ska ha en fast monterad fotpump, elektrisk pump eller liknande. Även här "fyndade" jag min på en båtmässa för ett antal år sedan.

Lycka till!!
 
Flytväst för 1000 spänn??

Hupp?

Jag kör med en vanlig "Baltic" seglarväst. (Några hundra?) Naturligtvis moddad :)
Jag öppnade den i ryggen. Kapade flytmaterialet så att det blir tomt nertill. Fixerade materialet upptill i ryggen med ett par punktsömmar.

Strmbrg,
 
Tillägg...

Det ÄR inte så att pris, kvalitet och funktion nödvändigtvis står i proportion till varandra!!

Det gäller ALLA produkter i ALLA branscher!

Att det BORDE vara så, är däremot ett rimligt krav, men långt ifrån självklart.
Det finns nämligen andra sätt att producera bra och funktionella prylar än att göra dem mer påkostade:
En av de alternativa metoderna kallas INTELLIGENS i konstruktion och produktion!
Det ena behöver självklart inte heller utesluta det andra. Men det är att GROVT FÖRENKLA, att tro för mycket på sambandet pris/kvalitet.

Vi ser dagligen reportage i olika tidningar, där en billigare vara visar sej vara betydligt bättre än en dyrare!

Därför skulle jag generellt råda de som vill ha köptips, att INTE predestinera vad sakerna man vill ha tips om skall kosta!

I all välmening men bergfast bestämt!
Strmbrg,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.