Köpråd: Havspadel

Hej !

Söker paddel för långfärdspaddling i skärgård. Den jag hitills fallit för är GalaSport Corsair, vars avlånga form jag gillar jämfört med ex Vitudden som jag också testat.

Glasfiber eller kolfiber ej bestämt för samt alternativ till Galasport padeln. En som kom upp nyligen är Braca Hurricane som jag dock inte sett eftersom den finns på "fel kust". Fler instressanta alternativ finns säkert..

Tips och rekommendation välkomnas varmt inför ett tyvärr lite bråskande köp av padel då kajak nyligen införskaffats.

Mvh Olof
 
Jag vet inte hur paddlarna du funderat på ser ut riktigt, men om det är en lite avlång paddel du är ute efter så finns Points "Greenlander". Jag har själv en sån och tycker att den funkar bra. Jag har inte så mycket att jämföra med, men har paddlat lite med lite bredare paddlar också och föreställer mig att denna Greenlander har en del av de fördelar s k grönlandspaddlar ska ha (sån som oftast är hemsnickrade). Den är då enligt vad jag kan tro, mindre vindkänslig, lite softare i vattnet utan att man känner av nåt direkt "slip".

Jag köpte min i vintras och i samband med kajakköp vilket gjorde att priset var mycket bra, till "fullpris" vet jag inte hur den hävdar sig prismässigt.
 
GalaSport

Kan bara hålla med om din uppfattning om GalaSport, har använt kolfibervarianten ett par år och även provat en hel del andra paddlar, ingen som har kännts lika bra.
//F
 
Apropå materialet så valde jag en kevlarpaddel, eftersom jag föreställer mig att den är stryktåligare än en kolpaddel. Om paddeln är stor, kanske kol känns styvare.
 
Kul att det är fler som gillar GalaSport. Ingen som har testat Braca? Skall vara bra kvalitet (också..)
 
Kolla in dom Aqua-bound som Skim säljer. Har deras Expedition som går helt enormt skönt i vattnet, 1790:- är väldigt prisvärt.


JL
 
winge

Prova en winge innan du bestämmer dig.
Ta en winge på en tur på minst en mil.
även wingar finns med avlånga blad både ifrån
Lettmann och Trivium.
 
Vinge har jag funderat på också.

Har inte hört talas om Trivium tidigare. På deras sida finns bara en emailadress till en Magnus Siverbrant som säljer Trivum i sverige. Någon som vet något mer?
 
Braca

Hej,

Jag använder Brácsa IV Marathon min.
Marathonkonstruktion... Det vill säga att bladet är förstärkt med kevlar längst ut, så det ska tåla kantstötningar bättre.
"min" är minsta bladet

...och tycker att den har de kvaliteter man kan kräva av en bra paddel!
http://www.revalkayaks.se/

Uffe
 
hg sport

Lorre2; sa:
Testade en väldigt trevlig Galasport forspaddel i helgen och fick rådet att beställa från Tjeckien, lär vara bra att ha att göra med och bra priser.
Fick följande länkar som jag inte hunnit göra så mycket med ännu;

Postorder
http://www.hgsport.cz/
Tillverkare
http://www.galasport.cz/


JL

Köpte min paddel hos HG sport i Prag, mycket trevliga och allt funkade utmärkt, tog ca två veckor att tillverka paddeln. Det var ett par år sedan men då var priset verkligen bra.
//F
 
Re: hg sport

Fratte; sa:
Köpte min paddel hos HG sport i Prag, mycket trevliga och allt funkade utmärkt, tog ca två veckor att tillverka paddeln. Det var ett par år sedan men då var priset verkligen bra.
//F

Var inner på deras sida men hittade ingen internet shop. Har ni beställt per email ni som har erfarenhet av HG Sport?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.