Köp av lunchbox!?

Hej!

Jag hade tänkt mig köpa en lunchbox för att ha under vandring eller picknicktillfällen. Är sugen på light my fires mealkit och kanske även köpa till bärselen till denna.

Vad har ni för erfarenhet av dessa produkter? Finns det några bättre alternativ?

/Martin
 
Finns några recensioner här på Utsidan

Finns några recensioner bland produkterna här på Utsidan:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2506

Jag har inte provat Light my fire alls men jag vet ju många som har dem. Själv tycker jag att det är mycket pengar. Och två kåsor med lock + ett durkslag är nog mer än vad jag kommer att ha nytta av. Light my fire ser väl häftigt ut, men nej tack för mig..


Jag har en "vanlig" blå storkåsa 0,8 tror jag den är (kolla bilden). En kompis hade sågat av handtaget för att den skulle ta mindre plats. Det tyckte jag var smart så jag har gjort likadant. När man behöver ett handtag kan man använda "ta-mojen" till Trangia-köket.

Sen har jag en vikbar kåsa och en plast-spork, alltihop liggandes i en tyg-påse med en rem och en karbinhake i. VIkkåsan och sporken passar bra i storkåsan så det tar liten plats.

Tygpåsen är bra att ha som "diskhandduk" ibland :)

Funkar kanon!
 

Bilagor

  • matkasa.gif
    matkasa.gif
    51.4 KB · Visningar: 1,090
kan det va så enkelt!

Det snabba svaret för mat som lagas har du fått
Du kokar maten i ett kärl, ät med sked ur det.
förutsätter att du är ensam dock.. eller inte tycker att det är otrevligt med gemensam tallrik :)

Om man inte lagar maten ute så... vanliga plastbyttor av genomskinlig modell (med lock) funkar hur bra som helst till mackor och annan "kall" mat. Går att diska i maskin, tål mikro och är bra att frysa in i :)
(jag får mina när jag köper take-away från thairestaurangen... du kanske har liknande hemma redan).

De däringa light my fire prylarna verkar mest vara... marketing :)

BZ/
 
Om man bara ska äta ur dem, och frakta maten, så är de plastskålar man får när man köper djupfrysta soppor helt suveräna.
De väger ingenting (17 gram) och går i princip inte att ha sönder.

Kebnekaise-juli-2006-063-795181.JPG

Foto: www.fjaderlatt.se

Dessutom får man lunch på köpet. :)
 
Tycker Light My Fires burkar verkar rätt begränsade för praktisk användning.
I alla fall för mig, vitsen med en burk/låda är att jag vill ha med mig saker som inte ska bli smulor/mos i packningen. Men den trekantiga lådan ser inte särskilt smart ut, jag tror jag skulle störa mig att det är svårt att få ner mackor, frukt och en godisbit, eller vad man nu tänker ha med.
Funkar väl som matburk om man bara ska hälla ner något av mer trögflytande konsistens, färdiglagat? Men då hittar jag billigare alternativ i vanliga husgerådssortimentet på mataffärer eller typ Clas O.
Nä. Trekantsformen känns inte volymsmart. Och burken är låg.
 
Det finns sexhundrafemtielva olika sorters "burk med lock" på IKEA, Clas Ohlson, ICA, Konsum.....
Det måste inte vara en burk av supermärke X (som kostar och väger mer).
 
Light my fires burkar är inte burkar utan kåsor med lock och håller inte tätt, locket sitter inte fast. Jag använder vanlig lunchlåda från ica, men man borde kunna ta "engångs"-lådor som man får maten i när man tar med indiskt eller liknande hem. De håller ju hyfsat för flytande saker (även om jag aldrig skulle stoppa dem direkt i väskan och är relativt lätta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.