Kodiak?

Hej...jag funderar på att köpa en Prijon kajak och jag undrar om ni har några erfarenheter angående Kodiak eller Touryak. Hur beter den sig i vågor, rollning, stabilitet (initial- och sekundär) m.m. Jag kommer att paddla i skärgården och havet utanför Nyköping...dvs Östersjön. Jag vore mycket tacksam om ni som har erfarenhet gärna skriver några synpunkter. Jag har läst lite om Kodiaken här på utsidan, men inget om Touryak. Om ngn vecka så går det att provpaddla, men än så länge ligger visst isen kvar vid dessa försäljningsställen. Tack på förhand!
 
Hej!

Kolla på orust kajaks hemsida (www.orust-kajak.se). Jag tror de sälje prijon kajaker och är rätt duktiga på dem. Jag paddlade en kodiak i höstas och var mycket nöjd med den. Har inte så mycket vana så jag kan tyvärr inte jämföra den med någon annan kajak.

lycka till med köpet/ johan
 
Stor och stabil

Jag har padlat Kodiak bland annat en vecka runt norra Åland. Uppfattade den som väldigt stabil, både kursstabil och säker i rejäla vågor. Detta förutsätter dock att den är tungt lastad eller att du själv är stor. Olastad blir det för mig som är rätt liten som att paddla en badbalja.

Dess främsta fördel tycks vara just att den lastar väldigt mycket och lätt genom de stora packluckorna. Sits och roder är också mycket trevliga, liksom att plastkonstruktionen är oöm. Största problem som jag uppfattar det är också storleken, som gör det svårt för en liten paddlare att hänga med större killar i mindre kajaker.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.