Klättring vid Karlberg station?

Jag kommer att flytta till Stockholm i sommar, närmare bestämt Birkastan. Därför är jag på jag på jakt efter ett klätterställe i närheten. Det finns en stor mur, 5-15 meter hög som vetter mot Karlbergs station. Är det någon som vet om det är tillåtet att klättra på muren? Den ser ganska lockande ut...

/Mattias
 
Jag har själv spanat på den ett tag. Om jag hade grejer hade jag klättrat på den utan tvekan tills någon sa åt mig (farbror blå).

mvh/sam
 
Ni är illa ute, förstår Ni faran?

Det där var ingen bra ide utan betydligt farligare än Ni förmodligen inser.

Kontaktledningen nedanför Er är att betrakta som livsfarlig på 1,4 m avstånd. Har Ni ett föremål som leder strömmen (ev fukt på repet) så behöver det inte vara direktkontakt för att det ska bli överslag. Det är 16 000 volt i kontaktledningen. Det är brukar om den utsatte överlever leda till svåra inre skador bla på njurar och eventuella yttre brännskador.

För lokförare är det ett stort arbetsmiljöproblem med obehöriga som vistas i spårområdet. Den första som ser Er kommer att anmäla Er. Och det är inte bara "farbror blå" som har befogenheter mot Er utan alla järnvägsanställda i säkerhetstjänst har befogenhet och lagstadgad rätt att avvisa Er. Med stöd av järnvägssäkerhetslagen.
Givetvis är det bötesbelagt att vistas på järnvägens område. Blir det också trafikstopp så går det att driva ett skadestånd mot Er.


Trista ord från Björn
 
Björn,

Jag tror du missförstår VAR dom menar...

Om man vet var dom menar, dvs vägen ned mot norr mälarstrand, i princip i förlängningen av Rörstrandsgatan så finns där en mur som folk brukar klättra topprep på - jag har inte provat själv men nu vart jag hungrig :)

Alltså det går en vanlig gata nedanför och inte tillstymelse till kontaktledning...

På sätt och vis skulle man även kunna klänga på de motsvarande murarna kring Fredhäll - även de byggda på ett liknande sätt. Jag har faktiskt sett någon tjej som bouldrat lite på tvären där - men det var förra året....
 
Har klättrat i Karlberg

Tjena, jag och en kompis klättrade i Karlberg för ett par år sen när klättersuget blev för stort framåt våren. Det är (var?) enkelt att toppa i räcket på toppen och vi ledde till och med en led (nytur?) med tre friends eller något sånt: "Blocket" 3+. (Kanske inte att rekomendera med tanke på att väggen består av ditlagda stenblock, nåja) Småtrevlig klättring i 3-4:a registret vad jag minns, duger efter en hel vinter instängd på klättergym. Varning för hundskit på gräset nedanför dock...
 
Vad bra i så fall

Det är ju bra om jag missförstår platsen. Som "gammal" lokförare är jag "allergisk" mot obehöriga i närheten av spår.
Rent statistiskt kommer nästan varje lokförare att under sin yrkeskarriär köra på någon utan att kunna göra något mer än att bromsa och vänta. Ett tåg kan behöva en bromsstäcka upp till nästan 2 km när det nödbromsas beroende på hastighet.

Mvh Björn
 
Kör på bara!
Om du vill få klättringen något svårare så använd inte mellanrummen mellan blocken som grepp utan bara formationerna på blocken... allt för att få det lite svårare.
Det bjuds faktiskt på ganska lång klättring om man traverserar längs med muren och det är lite trixigt på nått ställe vill jag minnas, typ 6:a rörelser.
 
Funkar bra.

Wow, nu blir det avancerad gravediggning bland trådarna här...

Testade Karlbergsklippan igår. Kul, ganska enkelt (3-4), men värt besväret med tanke på hur enkelt det är att ta sig dit. Räkna med en del publik och kommentarer.

Som sagts tidigare i tråden - undviker man mellanrummen ökar svårighetsgraden markant. Ej lämpligt för friends dock, mycket lösa stenar och skräp.
 
Trådarkeologi är alltid kul. Jag brukar själv vara där och bouldra någon gång i veckan, bor mer eller mindre runt hörnet.
 
Det där var ingen bra ide utan betydligt farligare än Ni förmodligen inser.

Kontaktledningen nedanför Er är att betrakta som livsfarlig på 1,4 m avstånd. Har Ni ett föremål som leder strömmen (ev fukt på repet) så behöver det inte vara direktkontakt för att det ska bli överslag. Det är 16 000 volt i kontaktledningen. Det är brukar om den utsatte överlever leda till svåra inre skador bla på njurar och eventuella yttre brännskador.

För lokförare är det ett stort arbetsmiljöproblem med obehöriga som vistas i spårområdet. Den första som ser Er kommer att anmäla Er. Och det är inte bara "farbror blå" som har befogenheter mot Er utan alla järnvägsanställda i säkerhetstjänst har befogenhet och lagstadgad rätt att avvisa Er. Med stöd av järnvägssäkerhetslagen.
Givetvis är det bötesbelagt att vistas på järnvägens område. Blir det också trafikstopp så går det att driva ett skadestånd mot Er.


Trista ord från Björn


Den där väggen viker av från tågspåren så det går faktist att klättra helt riskfritt där (och...ja jag jobbar också på järnvägen och skulle aldrig drömma om att gå i närheten av tråden). Så länge man håller sig utanför det inhägnade spårområdet så är det ju lugnt. Har själv varit där och klättrat. Riktigt exebitionistiskt :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
johnliungman Montering av hjälpkamera vid klättring Klättring allmänt 12
olaka Klättring vid Martianez/Puerto de la Cruz på Teneriffa Klättring allmänt 1
jacobito Klättring vid Sareks port Klättring allmänt 2
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.