Klättring och sista minuten-resa

Hej!

Vi tänkte åka på sista-minuten resa till något varmt ställe med bra badstränder, t.ex. Mallorca eller Kalymnos. Norge (sista-minuten, finns det?), Tyskland (tråkig mat, bra bad?!) och Frankrike (tyvärr) går bort, av diverse skäl. Problemet är att bäst för oss passar slutet av juli eller början av augusti. Vad jag hört kan i alla fall Mallis vara grymt varmt vid den tiden.

Jag har hittat ganska många tips om klättring i Europa, och mycket verkar bra. Det är bara det att ingen verka nämna något om temperaturen, förutom Mallis.
Har någon tips på resmål som funkar att kombinera med repklättring för oss? Korsika, Sardinien, Kroatien? Jag kan tänka mig att klättra i upp till ca 30-35 grader, men sedan är det för varmt för min smak.
 
fling; sa:
Hej!

Vi tänkte åka på sista-minuten resa till något varmt ställe med bra badstränder, t.ex. Mallorca eller Kalymnos. Norge (sista-minuten, finns det?), Tyskland (tråkig mat, bra bad?!) och Frankrike (tyvärr) går bort, av diverse skäl. Problemet är att bäst för oss passar slutet av juli eller början av augusti. Vad jag hört kan i alla fall Mallis vara grymt varmt vid den tiden.

Jag har hittat ganska många tips om klättring i Europa, och mycket verkar bra. Det är bara det att ingen verka nämna något om temperaturen, förutom Mallis.
Har någon tips på resmål som funkar att kombinera med repklättring för oss? Korsika, Sardinien, Kroatien? Jag kan tänka mig att klättra i upp till ca 30-35 grader, men sedan är det för varmt för min smak.

Hela norra Medelhavsområdet har ungefär samma medeltempereraturer under sommaren. Temperaturen kan skilja en hel del beroende på vädret men det är ju inget man kan veta något om i förväg. De ställen du räknar upp är nog ganska likvärdiga vad gäller temperaturer. Har ni tur så ligger temperaturen på dryga 30, har ni otur är det värmebölja upp mot 38-40.

Johannes
 
Tack för svaret, Johannes.

Jo, det stämmer, det brukar ju vara ungefär lika temperatur runt Medelhavet. Fast jag tänkte att vissa ställen skulle kunna vara bättre, t.ex. skugga istället för gassande sol, närhet till vatten kan ge mer bris, etc.
Det blir nog så att vi tar det som verkar billigt och klättermässigt ok och hoppas på att det inte blir alltför varmt. Blir det som här i Sverige nu, kanske det finns hopp för en svalare sommar. Å andra sidan kanske priset på sista-minuten går upp.

Jonas
 
Har sagt det förr, säger det igen: Sydschweiz. Superfriktion gör att man kan klättra även när termometern drar över 35-strecket. Lätt att ta sig högre upp för svalare väder under dan, men ändå njuta av de varma kvällarna under palmerna.
 
Jo, fast hur är det med badstränder i Schweiz? Tycker det låter mycket bra klättermässigt, fast jag är inte ensam att bestämma resmål (tyvärr :)). Då hade det nog blivit Frankrike.
 
lilla_my; sa:
Har sagt det förr, säger det igen: Sydschweiz. Superfriktion gör att man kan klättra även när termometern drar över 35-strecket. Lätt att ta sig högre upp för svalare väder under dan, men ändå njuta av de varma kvällarna under palmerna.

Inga skränande fulla svenskar, inga gnällande ungar, bäckar åar med drag i vattnet. Men handen på hjärtat, inte är väl Tessin det första vi tänker på när man ska åka på badsemester.
 
Nej, men kanske just därför också. I alla fall om klättring är huvudtemat på resan. Det är befriat från barnen, från inkastarna på restaurangerna, från övriga försäljare som drar i en, från "ni ska inte tro att ni får sitta och sova för nu ska vi sälja lotter" på planet.

Istället kan man njuta av fin italiensk mat där man själv väljer var man tänkt gå in, gå till den lokala vinproducenten och handla eller prova, vandra på fina vandringsleder (om man nu inte klättrar då), bada i grönblått kristallklart vatten utan att någon ska ha betalt för stolen, sitta i den varma natten och lyssna på palmernas sus, istället för på vrålet från fulla turister.

Ok, jag är en sån där som tycker att det är mycket roligare att göra sånt som lokalbefolkningen gör, inte att bli serverad ett minisverige när jag är borta. Gillar man det bättre ska man nog åka till något chartermål, klättringen på Teneriffa lär ju vara helt ok, men jag undrar hur varmt det är?
 
Jo, jag förstår din poäng. Tack för hjälpen. Intresset för Schweiz blev faktiskt ganska stort. Men vi satsar på det något annat år, tror jag

Problemet är att charter verkar billigare efter att ha gjort en del efterforskningar, och möjligtvis bättre badmöjligheter. Om klättring var huvudsyftet, skulle jag gärna åka till Schweiz eller Frankrike. Men man måste kompromissa ibland. Se även mina tidigare inlägg.
 
En nackdel med Schweiz kan väl var prisnivån?

Jag har varit där några gånger genom åren, och då kunnat konstatera att ett traktamente räcker ungefär till en bättre lunch. Fast när man inte har nåt traktamente på sin privata resa slipper man ju just den jämförelsen...

Kanske har det ändrats en aning och kanske har det lite att göra med var i Schweiz man är, men jag tycker jag stött på exklusiva orter i stort sett överallt där jag varit i Schweiz?
 
Nej, Schweiz är fortfarande inte något lågprisland. Däremot är det inte svindyrt överallt. Den normala schweizaren åker nödvändigtvis inte till St. Moritz, Gstad, Zermatt eller något annat känt ställe för att utöva utomhusaktiveter.

Allmänt kan man vandra och gå överallt. Därmed går det också att hitta semasteralternativ där man inte blir ruinerad. Miniminivån är oftast också kvalitativ även om den är enkel. Som så ofta annars underlättar det med bra lokalkännedom.

Anna hänvisar till Tessin, där är det säkert betydligt enklare att inte bli ruinerad än om du åker till berner oberland. Dessutom är det soligare i Tessin. En backpackers reseguide är säkert en bra investering.

Några små råd när det gäller ätande.

- Lunchmenyer är ofta betydligt dyrare än hemma, ska man äta på restaurant kan man lika gärna göra det på kvällen. Beställ då en saladstallrik. De är rikliga och ligger oftast i det 'lägre' prisläget.

- Cervalat (Schweinsbratwurst , kort och tjock) och Kalbsbratwurst (Vit och lång) tillsamman med en rejäl brödskiva och en klick senap. Mums med en öl till. Säljs överallt vid imbissar.

- Ska man äta lunch på dagen och inte vill stå vid en imbiss, gå på restauranten som finns Migros varuhusen, buffen betalas enligt vikt. Coop och Manor har också restauranter men är lite dyrare. Mövenpick är kvalitativt bra men ännu dyrare. Billigast är dock IKEA (Blåa och gula möbelvaruhus) Vem kan motstå Köttbullar med Pommes och brun sås. Lingon heter Preiselbär och de måste man ibland fråga efter.

- Det är dessutom fullt ok att gå in på en restaurant och bara dricka en kaffe eller ett glas mineralvatten. Mattvång finns aldrig.

- Dricks ges men beloppen är oftast små, har man bara druckit ein kaffe behöver man inte ge något alls eller bara runda småmynten.

- På utflykten kan maten tas ur rygsäcken. Förplägnaden är ofta inköpt på Migros. Observera Migros säljer inte alkohol eller tobak, är den största dagligvarukedjan men håller allmänt ett lågt prisläge.

- På orter till vilka transport är svår är det dyrare. En Bergrestaurant som inte kan levereras med normal lastbil blir naturligtvis dyrare.
[Ändrat av MW 2005-06-06 kl 11:36]
 
Man kan också med fördel äta risotto på restaurang, som i den här delen av världen består av ris, och riktligt med parmessanost samt olika, oftast vegetariska, trevliga saker som man hittar i "klistret" (der är alltså inte restaurangen som består av ris etc.). Gott som 17 är det i alla fall, och oftast mycket prisvärt. I den italienska delen finns det också ofta hemgjord pasta till bra pris och missa för all del inte glassen till efterrätt! Mums!

Eftersom man oftat går hem och äter lunch så har man inte alls samma tradition av restauranger med specialpriser över lunchen. Tänk också på att restaurangerna inte serverar mat på eftermiddagen, utan öppnar igen för middag någon gång kring 18.

Migros är oftast bra på färskvaror, frukt och grönt, men när det gäller andra varor har de oftast bara sitt eget märke (lite som "blåvitt" på Konsum). Den andra stora kedjan heter Coop, och har varor från lite mer blandade tillverkare. Här kan man t.ex. hitta svenskt Vasa knäckebröd, om man längtar efter det. Coop säljer också öl och vin. Tänk på att utanför de stora turistorterna har alla affärer stängt på söndagar och kvällar. 7-11 är inte något man tagit till sig här.

Kött köper man fortfarande i slaktaraffären om man ska ha bra sånt, men det förekommer även plastförpackat.

Bröd anses som en färskvara som man köper varje morgon, men schweizarna gillar mörkare bröd än t.ex. fransmän så det går att få tag i riktigt bra och mättande bröd om man vill göra sig en matsäck.
[Ändrat av lilla_my 2005-06-06 kl 19:48]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
sorenh klättring i och omkring Skellefteå? Klättring allmänt 2
annakask Klättring på Malta Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.