Jag och några polare bilade Stockholm - Elbrus under sommaren 2007. Vi upplevde det enklare (rent byråkratiskt) än vad vi trodde från början. Betalade inte en muta längs hela vägen och både militär + polis var trevliga. Dock pratade med vi ett gäng serber som bilat från Belgrad, de hade fått både straffavgifter, böter och mycket annat längs vägen... :/
Turen gick, borträknat alla de orter vi körde fel tiil, framförallt norra delen av Ukraina då de verkliga vägarna inte stämde överens med kartan samt mellan Krasnodar och Piatogorsk
Stockholm - Helsingfors (Färja)
Helsingfors - Tallin (Färja)
Tallin - Riga - Kaunas - Bialystok - Chelm - Sarny - Kiev - Odessa - Kerch (Bil)
Kerch - Port Kavkaz (färja)
Port Kavkaz - Krasnodar - Piatogorsk - Baksan - Elbrus (Bil)
Försäkring för att ta in bilen i Ryssland går att fixa på plats i Kerch, sen återstår lite pappersarbete när ni åker av färjan, tar en halvtimma men det är bra om ni kan lite ryska för att fylla i papprena. De tar även en utgift på cirkus 100 kr i rubler så se till att ha rubler med er (ej dollar), går också att växla i Kerch. Tänk även på att ju närmre Elbrus ni kommer desto svårare blir det att få tag på högoktaning bensin. I vissa områden är det bara 72-oktanig soppa (fotogen?) som går att få tag på. Är inte bilexpert men våran Golf 2:a klarade det iallfall, kan kanske bero på vilken bil man har?
Militärpostering i baksanrondellen var lite misstänksamma mot utändska fordon, speciellt om man inte tar avfarten direkt till baksdalen på en gång utan man vill åka in i t.ex. Baksan. Utöver detta hade vi bara ett så kallat "Green Card" och Internationellt körkort som går att beställa hos motormännen. Kan nämna att Pilgrim Tours hjälpte till med visa supporten vilket fungerade bra.