• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Kaukasus

Tänkte bila ner till Terskol i början av juni för att bestiga Elbrus och härja runt i Kaukasus.
Nån som vill med?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag vill inte hindra din entusiasm men jag tror UD avråder från resor dit och då kan det bli svårt att få reseförsäkringar att gälla. Sök lite så finer du att det ganska nyligen var en kidnappning i området.

Men det är ett lättorienterat berg annars. Från dalstationen ställer du kompasen på norr och går till du ser två toppar och villdu högst svänger du vänster. Vill du vara ensam näst högst upp svänger du höger. ;-)

/Patrik, som var där 2003 och då var det lugnt där

Tänkte bila ner till Terskol i början av juni för att bestiga Elbrus och härja runt i Kaukasus.
Nån som vill med?
Da! Har själv _funderat_ på att bila ner dit men då göra ett försök från norr. Njet! Kommer inte ha tid i år (har kanske 10-11 sammanhängande dagars klättersemester i slutet av maj/början av juni)... :-( Får förmodligen bli något i Alperna eller något med kort anmarsch från flygplats.

Jag tror byråkratin är kommer bli svårare än själva klättringen.
- Visum (letter of invitation).
- Få stämplar i passet från lämpliga hotell.
- Border zone permission och Elbrus nationalparkavgift.
- Bil och bilpapper i ordning. http://bd.lst.se/publishedObjects/10001575/svenska.pdf
Glöm inte brandsläckaren!

En del borde kunna ordnas med "lite package" från kommersiell operatör, det är förmodligen trixigt att fixa själv om man inte är slängd i ryska.

Jag och några polare bilade Stockholm - Elbrus under sommaren 2007. Vi upplevde det enklare (rent byråkratiskt) än vad vi trodde från början. Betalade inte en muta längs hela vägen och både militär + polis var trevliga. Dock pratade med vi ett gäng serber som bilat från Belgrad, de hade fått både straffavgifter, böter och mycket annat längs vägen... :/

Turen gick, borträknat alla de orter vi körde fel tiil, framförallt norra delen av Ukraina då de verkliga vägarna inte stämde överens med kartan samt mellan Krasnodar och Piatogorsk

Stockholm - Helsingfors (Färja)
Helsingfors - Tallin (Färja)
Tallin - Riga - Kaunas - Bialystok - Chelm - Sarny - Kiev - Odessa - Kerch (Bil)
Kerch - Port Kavkaz (färja)
Port Kavkaz - Krasnodar - Piatogorsk - Baksan - Elbrus (Bil)

Försäkring för att ta in bilen i Ryssland går att fixa på plats i Kerch, sen återstår lite pappersarbete när ni åker av färjan, tar en halvtimma men det är bra om ni kan lite ryska för att fylla i papprena. De tar även en utgift på cirkus 100 kr i rubler så se till att ha rubler med er (ej dollar), går också att växla i Kerch. Tänk även på att ju närmre Elbrus ni kommer desto svårare blir det att få tag på högoktaning bensin. I vissa områden är det bara 72-oktanig soppa (fotogen?) som går att få tag på. Är inte bilexpert men våran Golf 2:a klarade det iallfall, kan kanske bero på vilken bil man har?

Militärpostering i baksanrondellen var lite misstänksamma mot utändska fordon, speciellt om man inte tar avfarten direkt till baksdalen på en gång utan man vill åka in i t.ex. Baksan. Utöver detta hade vi bara ett så kallat "Green Card" och Internationellt körkort som går att beställa hos motormännen. Kan nämna att Pilgrim Tours hjälpte till med visa supporten vilket fungerade bra.

Lite trådkapning, men man blir ju sugen...
Jag och några polare bilade Stockholm - Elbrus under sommaren 2007. Vi upplevde det enklare (rent byråkratiskt) än vad vi trodde från början. Betalade inte en muta längs hela vägen och både militär + polis var trevliga. Dock pratade med vi ett gäng serber som bilat från Belgrad, de hade fått både straffavgifter, böter och mycket annat längs vägen... :/
Låter toppen, det kanske gäller att ha lite "flax". Jag tror jag aldrig sett så många trafikpoliser som vägen mellan Mineralnye Vody och Baksanrondellen...

Turen gick, borträknat alla de orter vi körde fel tiil, framförallt norra delen av Ukraina då de verkliga vägarna inte stämde överens med kartan samt mellan Krasnodar och Piatogorsk

Stockholm - Helsingfors (Färja)
Helsingfors - Tallin (Färja)
Tallin - Riga - Kaunas - Bialystok - Chelm - Sarny - Kiev - Odessa - Kerch (Bil)
Kerch - Port Kavkaz (färja)
Port Kavkaz - Krasnodar - Piatogorsk - Baksan - Elbrus (Bil)
Låter som en smart väg (baltländerna, Polen, Ukraina, Ryssland och kan undvika Vitryssland helt). Hur lång tid tog detta enkel väg? En färja Karlskrona-Gdynia eller Nynäshamn-Gdynia kan spara en del tid (..Gdynia-Warszawa-Chelm-osv...)?
"Google Maps" ger:
Gdynia-Chelm 598 km - 9h 8 min
Chelm-Kerch 1414 km - 18h 19 min
Låter som minst 2 dygn om man blåkör i skift.

Låter som en smart väg (baltländerna, Polen, Ukraina, Ryssland och kan undvika Vitryssland helt). Hur lång tid tog detta enkel väg? En färja Karlskrona-Gdynia eller Nynäshamn-Gdynia kan spara en del tid (..Gdynia-Warszawa-Chelm-osv...)?
"Google Maps" ger:
Gdynia-Chelm 598 km - 9h 8 min
Chelm-Kerch 1414 km - 18h 19 min
Låter som minst 2 dygn om man blåkör i skift.

Vi tog kvällsfärjan från Sthlm den 30:e Juni och var framme i Azau på kvällen den 6:e Juli. Så sex dygn totalt, förvisso skiftkörde vi vissa sträckor men tog det ändå lugnt. Sov mycket och stannade många gånger för att bada, turista, äta & sova. Speciellt på Krim blev det någon dag eller två med slappande på standen även på nedresan...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips