Kartan verkar okej, men...

Kartan verkar okej men finns inte hela norrland med, det står något om att den täcker de delar av sverige där 43,2% av befolkningen bor. Alltså inte mycket norrland förmodligen. Man använder den (jag i alla fall) ofta vid fjällvandring, i städer räcker det ju med ett hyfsat lokalsinne.

Ensak till jag inte fattat, kan man ladda upp kartan till Garmin eTrex Venture, i den mån att man ser vägar o.dyl. på displayen. På garmins sida står det att i eTrex serien har bara Vista o Legend stöd för "the map transfer feature", vilket jag förmodar är funktionen att skicka över kartan till GPSen.

Hoppas någon har svar på dessa djupa filosofiska frågor

/Gustaf

Halvfilosofiskt svar

Först ett ofilosofiskt svar: MetroGudie är uppdelat länsvis, och dagens version täcker landet upp till och med Västra Götalands, Västmanlands och Upplands län. Det blir inte mycket Norrland då. Inte ens viktiga delar av Svealand finns med. Road&Recreation täcker såvitt jag vet in samma område, men är uppdelad i mycket mindre delar.

Ett mer filosofiskt svar på nästa synpunkt: Eftersom dessa kartor framför allt är vägkartor finns det inte mycket information utöver vägar. Kustlinjen finns med relativt noggrant (men knappast för seglare), och stora och medelstora sjöar också. Men jag har inte sett någon som helst höjdinformation. Därför kan man fråga sig vilken nytta man skulle ha av den vid fjällvandring, ens om den täckte in fjällen.

Men med vilken GPS som helst kan man ju mata in en massa waypoints över sitt vandringsområde innan man ger sig av. Jag kan tänka mig att man prickar in dalkorsningar och dalförgreningar, raststugor, vadställen o dyl. Man kan också i förväg lägga in sian planerade vandringsvägar som rutter i GPSen (det brukar finnas plats för åtminstone ett tiotal rutter med ett trettiotal brytpynkter i varje).

Så lite ofilosofi igen: Legend och Vista har en relativt hygglig, fast inprogrammerad baskarta som täcker in hela Europa och lite till. Med relativt hygglig menar jag att den t ex är idealisk att använda för att ta reda på vad det är för stad man just flyger över. Venture har också någon form av karta inbyggd, men jag har aldrig sett den apparaten. Det finns viss risk att den kartan inte är lika hygglig som den i Legend och Vista.

I Legend och Vista, men inte i Venture, kan man dessutom programmera in en mer detaljerad karta (som i Sverige måste läsas in via dator från CDROM-skivan MetroGuide eller Road&Recreation).

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips