Karolinermarschen 2015

Nu är det dags att anmäla sig till Karolinermarschen 2015. Armfeldtsmarshen som den egentligen kallas, är ett årligt fyradagars friluftsarrangemang som startar i Tydal, Norge och som avslutas i Handöl i Sverige. Från Tydal på norska sidan färdas man på skidor längst med samma led som Armfeldts karoliner marcsherade tillbaks till Sverige, nyåret 1719.

För dig som gillar fjällturer på skidor men kanske inte kommer till skott av olika anledningar, så är detta ett lämpligt arrangemang. Du bor på fjällstationerna och maten ingår i priset. Dagsetapper är ca: 20 km/dag och du får historien berättad på plats längs den sträcka karolinerna gick.

De som guidar er genom historien och fjällvärlden är mycket kunniga i historia och och är erfarna fjällrävar med stor vana och kompetens i att leda grupper på fjället.

Ta chansen att uppleva natur och kultur, när den är som bäst!

http://www.karoliner.com/index.php/...heter/arrangemang/21-karolinermarschen-vinter
 
Bara för att uppleva denna bastuutsikt från bastun på Blåhammarens Fjällstation, är en anledning nog till att gå Armfeldtsmarschen! ...trerättersmiddagen senare på kvällen också en anledning!
 

Bilagor

  • bastu.jpg
    bastu.jpg
    33.4 KB · Visningar: 1,450
Du är snubblande näre otillåten reklam (enl utsidans regler) nu tycker jag men jag antar att kamratföreningen inte i första hand är vinstdrivande så jag anmäler inte. Det är en trevlig tur som jag gjort i försvarsubildarnas regi. Ang länken så är det lite sparsamt med datum för turen på själva hemsidan men datum finns först i pdf:en - kanske du skulle tipsa webmästaren om det.

God tur!

/Patrik
 
Jag mailade utsidans redaktion och frågade om det var ok och det var det. Jag har inget vinst intresse i detta men jag tycker att det vore synd om arrangemanget är på väg att dö ut då det är kulturellt och historiskt viktigt, anser jag.
 
Ang länken så är det lite sparsamt med datum för turen på själva hemsidan men datum finns först i pdf:en - kanske du skulle tipsa webmästaren om det.

Jag håller med om att det är sparsmakat med datum avseende 2015, men inte om att datumen finns i pdf:en. Måndag 31 mars finns nämligen inte 2015... Senast det inträffade var 2014.
 
Jo jag har också noterat det och uppmärksammat de ansvariga om detta men jag har inte fått något svar där ifrån.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.