Höga Kusten Winter Classic 2015

Finns det någon som tänker delta på detta evenemang i slutet av februari 2015?
Någon som gjort något liknade och har tips på vad man ska tänka på?

Tack på förhand!
 
Jag var med förra året och kommer att vara med som funktionär i år.
Kan helt klart rekommendera det. Det är inte den tuffaste av äventyr men rolig och trevligt är det.
Är det nått specifikt du undrar över fråga på bara.
 
Jag och en kompis har bokat, vi är lite fundersam över vad för utrustnings som kan tänkas behövas, kläder, liggunderlag osv. Vi kommer att använda enmanstält, HB Akto och ett terra nova, sovsäck fjällräven polar. Hur kyligt det kan tänkas bli om dagarna och nätterna? Hur tuff är själva vandringen?
Tips mottages!
 
Senast ändrad:
Jag var också med förra året men har andra planer i år.

Det är mer en social tillställning än något "pannbenstest". Kort sagt kan man vandra så långt man är sugen och sen hänga med övriga gruppen. Är det samma rutt som i fjol är min rekommendation att inte gå upp första avfarten upp mot skrevan utan ta en lite längre tur. Annars får du stå och frysa i lägret ett bra tag. Det beror självklart på hur mycket snö som har kommit.

Det är en trevlig tur med en massa likasinnade som man får hänga med. En stor del av upplevelsen är den sociala biten, och självklart själva skrevan.
 
Jag har nästan förstått att mycket är för den sociala biten (och självklart vacker natur!!). Eftersom jag bor i närheten så hade det varit väldigt roligt att delta men jag insåg rätt snabbt att jag inte skulle få någon att hänga på, samt att det var rätt mycket utrustning som fattades för min del. Surt sa räven ..
 
Låt dig inte avskräckas av att vandringen är vintertid och ensam kommer du absolut inte vara även om du anmäler dig själv, folk är sociala ute i naturen!
På dagarna klarar man sig med de kläder man har när man annars är ute i naturen på vintern och övrig tid får man pälsa på sig med överdragsbrallor och dunjacka el likn, Även om det blir kallt på natten är det ändå aldrig lika kallt i tältet, kör på dubbla liggunderlag och sovsäckar och ett kök som funkar när det är minusgrader så fixar du det. Det finns flera filmer på HKWCs hemsidan att kolla på där man dessutom får tips om utrustning etc!
Klart du ska gå frostnatters!!!
 
Jag funderar på att vara med trots att jag har ingenting från Fjällräven :) Ibland det känns som ett gäng snobbar med "top of the line" utrusning som ska delta men vi för väl se. Jag tanker att njuta av naturen förstås.
 
Inget "top of the line"

Jag kommer att gå och har ingen exklusiv utrustning.
Dock kommer jag att hyra sovsäck och tält, eftersom jag inte har någon vettig vintersovsäck.
Min filosofi är att köra med många lager och ha ombyten med mig.
Skulle det bli riktigt regnigt och man blir blöt så är det ändå bara två dagar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.