Karolinermarschen!

Hej!

Jag planerar att gå karolinermarschen i början av september. Har hittat lite info på karoliner.com, men undrar om någon kan tipsa om en utförligare karta? Ett alt. är ju såklart att köpa fjällkartan (som jag ändå tänker göra) och markera platserna där marschen gick och gå efter det, men jag tänkte om det kanske finns en "genväg" till att göra det? :)

Undrar också om det är någon som har en uppfattning om hur lång den "civila" varianten egentligen är? Har hört ngt om en sisådär 7 mil...sanning?

Tacksam för hjälp!
 
Har Du Googleat?

Som du kanske vet genomförs den på skidor och till fots..På skidor anses vara det riktiga sättet av vissa...

Lycka till
//J
 
Som du kanske vet genomförs den på skidor och till fots..På skidor anses vara det riktiga sättet av vissa...

Lycka till
//J

Jo, jag vet :) Nu är det så att jag faktiskt hoppas att det inte är snö när jag skall upp (iaf inte så mkt att skidor behövs). Hade inte tänkt mig en sådan tur, utan vandring. Sen vet man ju aldrig med fjällen...

Har hittat tillräckligt mkt info nu om själva turen, nu återstår bara att ta sig till Tydal i Norge. Letat bussturer o tåg, men det ser mörkt ut. Ngn som har tips gällande det?
 
Planen

Själv planerar jag att gå marschen i september/oktober tillsammans med min bror. Därefter ska vi ta den vintertid (förutsatt att vi inte stupar i höst...) på skidor eller snösko. Någon som gjort vintermarschen?
 
Jo, jag vet :) Nu är det så att jag faktiskt hoppas att det inte är snö när jag skall upp (iaf inte så mkt att skidor behövs). Hade inte tänkt mig en sådan tur, utan vandring. Sen vet man ju aldrig med fjällen...

Har hittat tillräckligt mkt info nu om själva turen, nu återstår bara att ta sig till Tydal i Norge. Letat bussturer o tåg, men det ser mörkt ut. Ngn som har tips gällande det?

Hej! Jag och min far gick Karolinermarchen i egen regi 2005. Vi ställde bilen i Handöl (sov första natten där), tog Nabotåget från Enafors till Trondheim (trevlig stad att stanna i ett tag föresten) och sen vidare med buss till en liten by som heter Ås i Tydal kommun (kolla med turistbyron i Trondheim ang busstider o dyl). Det är där marchen börjar så att säga, man går från busshållplatsen, passerar Gammelgården där generallöjtnant Armfeldt spenderade sista natten innan avfärden och sedan bär det av genom skogen och ut på fjället!

Kommer du söderifrån med tåg så kan man ju hoppa på Nabotåget i tex Östersund.

Lämpliga kartor är norska kartverkets: 781 över Tydal och 779 över Essandsjön, finns att köpa på kartbutiken i Sthlm. På Svenska sidan gäller fjällkartan Z6.

Vet inte hur intresserad du är av krigshistoria men en bra bok som verkligen tillför vandringen en extra dimension är "Armfedts Karoliner" av Andrs Hansson (att läsa innan avfärd). Platser som "Herrtjärn" och "Svensklägret" får det att isa i märgen när man läst historierna i boken :)

Du kanske redan har stenkoll på detaljerna men du får gärna hojta till om du vill ha en mer detaljerad beskrivning av vår färdväg. Precis som du skriver så blir det ca 7 mil, men det finns en del alternativ och vi valde att göra vägvalet så autentiskt som möjligt, efter att ha konsultera ovan nämnda Anders Hansson personligen. Det innebär tex att vi följde Enan upp till Norra Enbågen istället för att gå upp mot Blåhammarens fjällstation.

Hursomhelst! En mycket trevlig tur blev det!

Mvh /Björn
 
Tack för en utförlig beskrivning!

Nordbjörn: Vilken tid på året gck ni marschen? Och vilka andra avvikelser från rutten rekomenderade Anders Hansson för en mer autentisk marsch?
 
Nordbjörn;310379 sa:
Hej! Jag och min far gick Karolinermarchen i egen regi 2005. Vi ställde bilen i Handöl (sov första natten där), tog Nabotåget från Enafors till Trondheim (trevlig stad att stanna i ett tag föresten) och sen vidare med buss till en liten by som heter Ås i Tydal kommun (kolla med turistbyron i Trondheim ang busstider o dyl). Det är där marchen börjar så att säga, man går från busshållplatsen, passerar Gammelgården där generallöjtnant Armfeldt spenderade sista natten innan avfärden och sedan bär det av genom skogen och ut på fjället! .....



Tack så mkt!! Där fick jag mycket hjälp! Jag har inte så stor koll på detaljerna, bara de stora punkterna och hur man skall gå där emellan är lite suddigt än så länge. Skall ta och beställa kartorna, så kanske det lättar, men du får väldigt gärna ge mig fler punkter. Tacksam för det :)

Skall absolut läsa boken! :)
 
Senast ändrad:
Nordbjörn: Vilken tid på året gck ni marschen? Och vilka andra avvikelser från rutten rekomenderade Anders Hansson för en mer autentisk marsch?

Vi gick i slutet på Juli. Jag återkommer gärna med en utförligare beskrivning av vägvalet och tillhörande sevärdigheter så snart jag kommit hem (om ca en vecka) och konsulterat mina kartor och anteckningar, vill inte chansa när det gäller vägbeskrivningar. Sitter just nu på ett dammigt labb i Geneve, en aning "remote" från Jämtländska fjällen :(

Men i stora drag gick vi från Ås i Tydal --> Stor-Erikvollen --> Södra Enbågen --> Norra Enbågen via Bustvalen, där karolinermonumentet står (väl värt ett besök). Strax söder om Enans sammanflöde med Ranglan finns en bro. Man kan sedan ta sej upp på Gräsliden till det andra monumentet som finns markerat på kartan. Lämpligt sedan att följa fjällsluttningen söder om Enan och vidare runt Snasahögarna för att till sist komma ner till Handöl. Enligt vad jag förstått så följde majoriteten av soldaterna, inklusive Armfeldt själv, ungefär Enans sträckning (säkert lättare att upprepa detta om man åker på vintern och obehindrat kan röra sej över våtmarker), rundade Snasarna och kom ner i Handöl, alltså inte upp via Blåhmmaren. Väderförutsättningarna med hård storm och säkert obefintlig sikt gjorde det säkert till ett bättre (mindre dåligt) allternativ eftersom man ju i viss mån kunde orientera sej efter Enan, samt möjligen bafann sej i något mera lä än uppe på kalfjället.

"Nackdelen" med detta vägval för en vandrare är ju att man missar stugorna och får bära med sej tält.

By the way! Kommer man med bil kan man gärna börja resan med ett fältbesök vid Duved skans
 
Karta

Stort tack för utförlig beskrivning!

Den sträckan ser ut att vara redovisad i denna karta http://www.karoliner.com/pdf/karolinerkarta.pdf (obs länkar till en pdf) ska läsa Hanssons bok för närmare intruktioner.

Struntar i stugorna och bär med tält i vilket fall, så den sträckan blir det. Särskilt som vi ska ta den vintertid vid ett senare tillfälle. Återkom gärna med närmare detaljer, håller utkik i tråden framöver.
 
Stort tack för utförlig beskrivning!

Den sträckan ser ut att vara redovisad i denna karta http://www.karoliner.com/pdf/karolinerkarta.pdf (obs länkar till en pdf) ska läsa Hanssons bok för närmare intruktioner.

Struntar i stugorna och bär med tält i vilket fall, så den sträckan blir det. Särskilt som vi ska ta den vintertid vid ett senare tillfälle. Återkom gärna med närmare detaljer, håller utkik i tråden framöver.

Sträckningen på kartan du länkar till ser ut att tangera fjällstationerna vid Blåhammaren och Storulvån, det är på dessa punkter vårt vägval skiljer sej då vi gick norr om dessa. Har också planer på en vintertur i området, känns som rätt årstid att uppleva dessa trakter :) Jag återkommer med lite detaljer när jag kollat på fjällkartorna!

/Björn
 
Hej alla glada karoliner!

Nyligen hemkommen har jag satt ihop lite detaljinfo om marschen jag skrev om tidigare. Intresserade kan skicka ett mejl till mej så får ni svar! Dock kan jag inte svara före 1:a Augusti då jag pyser upp i fjällen en sväng.

Ha de gött /Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
68678 Karolinermarschen 2015 Fjällvandring 6
Ad.Finem Karolinermarschen 2013 Fjällvandring 35
RN887 INFO om Karolinermarschen sökes!!! Fjällvandring 3
hamlet Karolinermarschen! Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.